REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem do Grecji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kajetan Puszek
Przed wyjazdem do słonecznej Grecji warto zapoznać się z szeregiem najważniejszych przepisów i regulacji prawnych oraz zwyczajów, które dadzą nam wyobrażenie o ruchu drogowym w tym państwie Fot. Fotolia
Przed wyjazdem do słonecznej Grecji warto zapoznać się z szeregiem najważniejszych przepisów i regulacji prawnych oraz zwyczajów, które dadzą nam wyobrażenie o ruchu drogowym w tym państwie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przed wyjazdem samochodem do Grecji warto zapoznać się z szeregiem najważniejszych przepisów i regulacji prawnych oraz zwyczajów, które dadzą nam wyobrażenie o ruchu drogowym w tym państwie.

Jak dojechać samochodem do Grecji?

Z Polski do Grecji wiodą dwie sprawdzone drogi, które w obu przypadkach mają ok. 2300 kilometrów. Podczas pokonywania trasy mamy czas na jeden nocleg, a przejechanie tego dystansu zajmie nam w granicach dwóch dni.

REKLAMA

Trasa wiedzie przez Słowację, Węgry, Serbię i Macedonię. W krajach tranzytowych cześć dróg jest płatna, więc po kilka euro w każdym kraju  wydamy na kupno winietek. Ta opcja jest ciekawa ze względu na przejazd przez Macedonię , która pozostaje dla wielu nieznanym krajem, pełnym osobliwości i niecodziennych widoków tj. puste przestrzenie czy „pustkowia” – niezagospodarowane tereny ciągnące się godzinami za szybą. Rekomendujemy przekroczenie granicy w Gevgeliji - możemy się na tym przejściu spodziewać drobiazgowej kontroli. Granice wszystkich państw przekroczymy na podstawie dowodu osobistego, jednak w Macedonii załatwienie jakichkolwiek formalności wiąże się z posiadaniem ważnego paszportu tj. wynajem samochodu czy pokoju w hotelu.

Zobacz też: Samochodem do Bułgarii

REKLAMA

Druga trasa wiedzie przez Bułgarię i różni się od macedońskiej trasy lepszymi drogami oraz brakiem utrudnień na granicy. Możemy wybrać przejście graniczne w Kułacie, leżącej na trasie łączącej Sofię, Saloniki i Ateny tudzież w Swilengradzie oraz Ormenionie po stronie greckiej. Jeżeli planujemy wycieczkę samochodową do Turcji to ta trasa jest zdecydowanie bardziej korzystna od pierwszej.

Przemierzając trasy wewnątrz Grecji kontynentalnej, będziemy zobowiązani do płacenia za autostrady. Przejazd drogą E65 Ateny – Korynt kosztuje ok. 10 zł. E75 Lamia-Inofita to koszt ok. 8 zł oraz E75 łącząca Ateny z Afidnes również kosztować nas będzie ok. 10 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowe przepisy wjazdowe do Grecji

Aby dostać się na terytorium Grecji i przebywać na nim legalnie do 90 dni, należy wylegitymować się paszportem z minimum 3–miesięcznym terminem ważności lub dowodem osobistym, ważnym minimum 6 miesięcy. Grecja należy do UE, więc nie ma żadnych trudności w swobodnym przedostaniu się do tego Państwa.

Przepisy drogowe w Grecji

REKLAMA

Wymaganym wyposażeniem pojazdu jest apteczka, trójkąt ostrzegawczy oraz  gaśnica – czyli obowiązuje takie same wyposażenie jak w Polsce. Ograniczenie prędkości na terenie zabudowanym wynosi 50 km/h, na autostradach – 130 lub 80 km/h, na terenie niezabudowanym - 90, 80 km/h, a na drogach ekspresowych możemy poruszać się z maksymalną prędkością 110 lub 80 km/h. 

Podróżując po Grecji musimy pamiętać o taryfikatorze mandatów, który może uprzykrzyć nam dobrze rozpoczęte wakacje w tym pełnym słońca kraju. Przejazd na czerwonym świetle będzie nas kosztował w granicach 167 euro, nieużywanie pasów bezpieczeństwa to koszt 83 euro, nieprawidłowe parkowanie – od 34,5 do 65,5 euro. Jeżeli przekroczymy dozwolone limity prędkości to zapłacimy od 32,5 do 155,5 euro. Restrykcyjne prawo mówi, że jeśli przekroczymy dozwoloną prędkość o 40 km/h to możemy się spodziewać skierowania sprawy do sądu.

Zobacz też: Jakie przepisy drogowe obowiązują w Grecji?

Bardzo często nasze wojaże po kontynencie greckim tudzież jednej z jej wysp odbywają się z udziałem naszych dzieci, dlatego też warto przyjrzeć się tej kwestii. Jeżeli nasze dziecko ma powyżej 3 lat i jest o wzroście do 1,50 m, to może być przewożone na przednim siedzeniu. Dzieci poniżej 1,35 m i więcej mogą także być zabezpieczane pasami bezpieczeństwa. Jeżeli nasz maluch jest młodszy to musimy bezwzględnie zatroszczyć się o fotelik, w którym będzie przewożony.

Prowadzić samochód można wówczas, gdy kierowca ma skończone 18 lat. Dopuszczalną zawartością alkoholu we krwi jest 0,5 promila. Jeżeli złamiemy to prawo to grzywna oscyluje pomiędzy 78 a 625 euro, grozi nam zatrzymanie prawa jazdy od 3 do 6 miesięcy, a w skrajnych przypadkach także areszt do 2 miesięcy. Nie ma obowiązku używania świateł mijania podczas dnia, chyba, że wymagają tego złe warunki atmosferyczne. Natomiast nocą jest to obowiązkowe.

Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,5‰. Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu karane jest grzywną w wysokości od 78 do 625 euro i grozi zatrzymaniem prawa jazdy na okres od 3 do 6 miesięcy, a nawet aresztem do 2 miesięcy.

Zobacz też: Samochodem do Hiszpanii

Używanie świateł mijania jest obowiązkowe w nocy, a w dzień tylko
w przypadku ograniczonej widoczności spowodowanej złymi warunkami atmosferycznymi. Podobnie jak w reszcie Europy, karze poddawane jest rozmawianie przez telefon podczas jazdy. Należy do tego używać zainstalowanego urządzenia głośnomówiącego.

Jeżeli będziemy poruszać się po Atenach samochodem musimy wiedzieć, że obowiązują tam ograniczenia w ruchu samochodowym w głównych arteriach miasta. W centrum Aten od poniedziałku do czwartku od 7-20 i w piątki od 7-15 obowiązuje zakaz ruchu – naprzemiennie dla pojazdów z parzystą oraz nieparzystą rejestracją. Znacznie ułatwia to przemieszczanie się po mieście, bowiem turystów przepis ten nie dotyczy, chyba, że przebywają na terenie miasta powyżej 40 dni. Jeżeli nasz samochód będzie źle zaparkowany to wiedzmy, że policja ma w zwyczaju zdejmować z takich pojazdów tablice rejestracyjne.

Ważne informacje oraz ostrzeżenia dla kierowców poruszających się po Grecji

W razie wypadku, zagubienia dokumentów czy innych sytuacji zagrożenia warto znać lub mieć przy sobie namiary na Ambasady Polskie w Grecji oraz do Wydziałów Konsularnych w różnych regionach kraju.

Ambasada RP w Atenach
Chryssanthemon 22
154-52 Paleo Psychico
Ateny, Grecja
tel. centr. (0030 210) 679 7700
fax. (0030 210) 679 7711
e-mail: atenyamb@internet.gr info@poland-embassy.gr
www.poland-embassy.gr 

Wydział Konsularny
Kamelion 21
154-52 Paleo Psychico
Ateny, Grecja
tel. (0030 210) 679 7700, 679 7735, 679 7737
fax (0030 210) 679 7722
e-mail: konsulat@otenet.gr

 Zobacz też: Samochodem do Portugalii

Konsulat RP w Heraklionie
Konsul Honorowy, Stelios Golemis (jęz.: grecki) 
87 Ethnikis Antistaseos str. 
713-06 Heraklion, Grecja
tel./fax: (00-302-810) 221-786
e-mail: her-goldair@her.forthnet.gr 

Konsulat RP w Patrze
Konsul Honorowy, Alexander Panagopulos (jęz.: grecki, angielski) 
12 Othonos Amalias str. 
262-23 Patra, Grecja
tel.: 00302610/634019
fax: 00302610/634080
e-mail: konsulatplpatra@ferrycenter.gr 

Konsulat RP w Pireusie
Konsul Honorowy, Michail D. Kokkinis (jęz.: grecki, angielski) 
59 Akti Miaouli str. 
185 36 Pireus, Grecja
tel.: (0030-210) 429-50-00
fax: (0030-210) 429-23-45 

Konsulat RP w Salonikach
Konsul Honorowy, Minos X. Kiriakou (jęz.: grecki, angielski) 
78, Tsimiski St. 
546-22 Thessaloniki, Grecja
tel.: (0030-2310) 288-205
fax: (0030-2310) 234-153
e-mail: tsimiski@spark.net.gr

Zobacz też: Gdzie zjeść w Grecji?

Grecja jest krajem bezpiecznym, lecz zdarzają się przypadki włamań do samochodów czy zwykłych kradzieży. Jeżeli planujemy przepłynięcie promem z Grecji do Włoch to przestrzegamy przed włamywaczami, którzy czasem dokonują włamań do samochodów podczas rejsów. Ponadto często nielegalni imigranci upatrują szansy przedostania się do Włoch w turystach podróżujących samochodami, także nie zalecamy parkowania na niestrzeżonych parkingach.

Zobacz też: Leksykon greckich dań

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA