Świąteczna wyprawa samochodem z Wysp do Polski – cz.1. o czym nie zapomnieć
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Na początek radziłabym kupić bilet na prom albo Eurotunel w zależności jak preferujecie przeprawić się przez Kanał La Manche. Polacy mieszkający w północnych regionach Anglii lub w Szkocji mogą popłynąć do Holandii przez Morze Północne z portów w Newcastle, Hull lub Harwich. Przeprawa z tych portów jest dłuższa i droższa, ale warto zastanowić się czy nie wygodniejsza z perspektywy kilkunastogodzinnej jazdy do Polski. Na trasie np. z Newcastle do Amsterdamu można wykupić kabinę i odpocząć przed dalszą podrożą z Holandii do Polski.
REKLAMA
Polacy rezydujący w Irlandii mają do wyboru dwie opcje przeprawy do Francji. Można odbyć dwie przeprawy promowe i płynąć najpierw z Dublina lub innych irlandzkich portów do Anglii lub Walii, a stamtąd udać się na przeprawę z Dover lub przejazd Eurotunelem. Opcja druga to wziąć bezpośredni prom z Rosslare do Cherbourg lub Roscoff we Francji. Warto porównać ceny biletów i czas przejazdu w obydwu przypadkach. Podróż morska Irlandia – Francja, np. z przewoźnikiem Celtic Link trwa ok. 17 godzin i oferuje pewno czasu do wypoczynku przed dalszą jazdą do ojczyzny.
Zobacz też: Prom vs. Eurotunel? Czym lepiej podróżować przez Kanał La Manche?
REKLAMA
Wielu przewoźników oferuje obecnie wiele promocji dostępnych także na portalu Aferry.pl. Preferowany czas rezerwacji biletu w niższych cenach dotyczy okresu przed 12-17 grudnia. Bukując bilet, o ile to możliwe, starajmy omijać się daty wyjazdu 21-23 grudzień i powrót 5-6 styczeń, ponieważ przeprawy w tych dniach sa z reguły droższe, bo są optymalne dla większości podróżnych, czego doskonale świadomi są przewoźnicy promowi. Warto też pamiętać, że taniej płynąć jest w godzinach nocnych lub wczesno rannych między 18.00-6.00. Standardowa cena biletu na prom przez Kanał Angielski obejmuje zazwyczaj do 4-5, a czasami nawet do 9 osób plus samochód osobowy.
Dobra rada dla roztargnionych i zabieganych. Pamiętajcie, aby dokładnie wpisać dane potrzebne do rezerwacji biletu promowego, tj. numer rejestracyjny pojazdu i jego wymiary oraz upewnić się czy port wyjazdu zgadza się i że np. zamiast Dover -Calais nie wybraliśmy Calais – Dover. Niestety takie z pozoru drobne błędy i ich zmiana mogą nas drogo kosztować. Tako samo istotne jest podanie właściwego adresu email, na który ma przyjść potwierdzenie biletu i zanotowanie numeru referencyjnego , który pojawi się na ekranie po zakończeniu rezerwacji promu.
Zobacz też: Wypożyczanie samochodu - krok po kroku
Mając wolne miejsca w samochodzie, możemy zaoferować „wspólną jazdę” na różnych portalach dla carpoolingu lub emigrantów. Jest to dobra okazja na podzielenie lub zmniejszenie kosztów wyjazdu do Polski. Aferry.pl współpracuje z portalem Carpooling.pl i prezentuje niektóre ogłoszenia kierowców na stronie Carpooling, promy i E-autostop.
Posiadając już bilet na planowaną przeprawę promową, czas na sprawdzenie stanu technicznego pojazdu. Pamiętajmy także o właściwym wyposażeniu samochodu wymaganym przez kraje, przez które będziemy przejeżdżać. Francuzi od tego roku wymagają dodatkowo jednorazowy alkomat. W porcie Dover personel obsługujący wjazd na prom przypomina podróżnym o wymaganym sprzęcie obowiązującym we Francji i w przypadku jego braku można zawsze dokupić w sklepie w terminalu lub na promie.
Mimo iż w Anglii nie ma obowiązku jazdy z dowodem rejestracyjnym i ubezpieczeniem, to przy wyjeździe za granice musimy zabrać wszystkie dokumenty dotyczące naszego pojazdu i upewnić się czy nasza polisa obejmuje wyjazdy poza granice UK. Jeśli będziemy poruszać się samochodem rejestrowanym w Anglii to sprawdźcie też do kiedy ważny jest „tax road”, aby w drodze powrotnej nie mieć problemu z jazdą po angielskich drogach.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.