REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rajdy turystyczne i nawigacyjne, czyli rywalizacja dla amatorów

Rajdy turystyczne i nawigacyjne, czyli rywalizacja dla amatorów. Fot. Fotolia
Rajdy turystyczne i nawigacyjne, czyli rywalizacja dla amatorów. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rajdy samochodowe nie muszą być związane z dużymi wydatkami na utrzymanie teamu rajdowego czy na profesjonalnie przygotowany samochód. Dla amatorów sportów motorowych są organizowane rajdy turystyczne i nawigacyjne.

Czym charakteryzują się takie rajdy? Przede wszystkim tym, że poza współzawodnictwem najważniejsza jest po prostu dobra zabawa. Nie trzeba mieć umiejętności Kubicy, aby wziąć w nich udział. Nie trzeba też posiadać drogiego auta, ani dużych zasobów w portfelu, aby zostać zawodnikiem. Wpisowe nie wiąże się z dużym wydatkiem (jest to na ogół kilkadziesiąt złotych od załogi) i właściwie jedyne w co trzeba zainwestować to pełen bak paliwa. Rajdy te skierowane są do wszystkich kierowców, i nie tylko, bo na taki rajd zabiera się ze sobą przyjaciół i rodzinę. Jest to świetna forma spędzenia czasu w gronie najbliższych, zwłaszcza, że w tygodniu nie zawsze znajdujemy na to czas, a takie imprezy odbywają się na ogół w dni wolne od pracy.

REKLAMA

Zobacz też: Wszystko o kontrolach drogowych

REKLAMA

Rajdy turystyczne i nawigacyjne składają się z kilku części. Jest to pokonanie trasy zgodnie ze wskazówkami zawartymi w itinererze (opisie trasy), zwiedzanie ciekawych miejsc oraz wykonywanie prób zręcznościowych. Liczy się więc tutaj nie tylko to, kto dojedzie pierwszy na metę, ale czy i jak wykona na trasie zadania przewidziane przez organizatorów.

Już nie raz braliśmy udział w organizacji rajdów oraz prób sprawnościowych i rekreacyjnych, które się z nimi wiążą. – mówi Agnieszka Kaźmierczak z serwisu Yanosik.pl (producenta komunikatora dla kierowców) – Podczas ostatniego podpoznańskiego rajdu, który wspieraliśmy, była to m. in. przejażdżka na gokartach na czas i strzelanie do celu z wiatrówki. Na innym
z kolei rajdzie (XX Zlocie Citroena) układanie puzzli, osoba z najlepszym czasem wygrywała Yanosik'a
.

Próby wiążą się też często ze sprawdzaniem swoich umiejętności w manewrowaniu pojazdem, a także szukaniem po drodze odpowiedzi na pytania zawarte we wskazówkach nawigacyjnych. Dlatego wzięcie ze sobą załogi poza niezbędnym pilotem, jest jak najbardziej wskazane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Aplikacje na smartfona, które przydadzą się w podróży

REKLAMA

Pilot musi wykazać się spostrzegawczością i umiejętnością posługiwania się mapą i odczytywania wskazówek, co dla niewprawnego rajdowca nie zawsze jest rzeczą łatwą. A to dlatego, że itinerer nie mówi nam wprost jak mamy jechać, ale zawiera zakodowane informacje, które należy poprawnie odczytać. Składa się on z kratek w których w sposób słowny bądź graficzny opisane są skrzyżowania przez które należy przejechać czy znaki, które trzeba minąć. Trasa musi zostać przejechana w taki sposób w jaki obmyślił ją jej autor. Można by pomyśleć, że zawsze można przecież z niej zjechać, pojechać na skróty i być przed innymi, ale sprawa nie wygląda wcale tak prosto. O tym czy trasa została przebyta przez nas prawidłowo powiadomi organizatorów karta dołączana do itinerera. - mówi Agnieszka Kaźmierczak z Yanosik.pl - Jest to tabela, w której pilot zaznacza wykonane próby i odpowiedzi na pytania, ale też przede wszystkim tzw. PKP czyli punkty kontroli przejazdu. Są one rozmieszczone w różnych miejscach na trasie i należy je wpisywać w określonej kolejności. Czyli jeśli według itinerera powinniśmy dany fragment drogi przebyć ponownie, wpisujemy po raz kolejny PKP, który na niej mijaliśmy. Po drodze zbieramy więc dowody na to, że przejechaliśmy ją prawidłowo. W przypadku rajdów turystycznych mamy na trasie także miejsca, które należy po drodze zwiedzić np. zamek, muzeum czy pomnik przyrody, a następnie rozwiązać krótki test udowadniający, że tam byliśmy.

Imprezy te nie mają za dużo wspólnego z prędkością i paleniem gumy na ulicach i obywają się bez interwencji policyjnych. Tym bardziej, że rajdy promują jazdę zgodnie z przepisami ruchu drogowego, są więc zdecydowanie bezpieczną formą rozrywki. Czas przejazdu trwa na ogół kilka godzin (w zależności od długości trasy i liczby prób), a na mecie na uczestników czeka ciepły posiłek i inne atrakcje, a także oczywiście wręczanie nagród zwycięzcom. Wielu uczestników deklaruje, że jak już raz się spróbuje wystartować w takim rajdzie, to na pewno weźmie się w nim udział po raz kolejny i kolejny. Trudno się dziwić, nawigacyjne i turystyczne rajdy samochodowe są bardzo ciekawą formą spędzania wolnego czasu
w rodzinnym gronie. Umożliwiają zwiedzanie i sprawdzanie swoich umiejętności przy zachowaniu odrobiny zdrowej rywalizacji. Każdy kto chciałby wziąć udział w takim wydarzeniu może szukać informacji nadchodzących rajdach m. in. na stronach lokalnych automobilklubów.

Źródło: Creandi

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA