Czy wiesz jak zużywać mniej paliwa podczas jazdy?
REKLAMA
REKLAMA
Nigdy nie włączaj silnika gwałtownie przełączeniami, gdyż może to uszkodzić koło zamachowe. Za każdym razem po przekręceniu kluczyka w stacyjce trzymaj go do chwili uruchomienia silnika, nie dłużej niż 10 sekund. Jeśli nie uda ci się go uruchomić, odczekaj pół minuty i spróbuj ponownie. Pamiętaj jednak, żeby rozrusznik nie pracował zbyt długo, bo może wyczerpać się akumulator.
REKLAMA
Jeśli jeździsz samochodem z ręcznym ssaniem podczas chłodów wyciągnij cięgno do końca zanim włączysz rozrusznik. Gdy silnik zacznie pracować, stopniowo w miarę nagrzewania się silnika powoli likwiduj ssanie. Nie stosuj obrotów po rozruchu.
Zobacz też: Technika jazdy w mieście
Przyspieszaj zawsze delikatnie i płynnie oraz zmieniaj biegi na wyższe w odpowiedniej chwili tzn. gdy bez przyspieszania możesz utrzymać na wyższym biegu prędkość uzyskaną na niższym.
Jeśli masz obrotomierz, postaraj się zmienić biegi między 2 tys. a 3 tys. obrotów na minutę. To najbardziej ekonomiczna prędkość obrotów silnika.
Sprawdź w instrukcji z jaką prędkością maksymalna można jechać na poszczególnych biegach. Podziel każdą prędkość przez dwa – uzyskany wynik jest taka prędkością, z jaka powinieneś jeździć, chcąc zaoszczędzić. Np. jeśli maksymalna prędkość dla trzeciego biegu wynosi 90 km/h, zmieniaj przełożenie na wyższe lub niższe przy 45 km/h.
Zobacz też: Jak oszczędzać sprzęgło: czy jest specjalna technika jazdy?
Staraj się nie jechać pod górę zbyt długo na wysokim biegu. Nabierz takiej prędkości, żeby wjechać, by wjechać na szczyt wzniesienia na niskim biegu ze stałą prędkością.
REKLAMA
Jeśli masz auto z przekładnią automatyczną, zawsze w czasie jazdy powinna być w położeniu D. Tego typu skrzynie biegów same potrafią dobrać najbardziej ekonomiczne przełożenie. Jeśli chcesz sam decydować o zmianie, włącz przekładnię na pozycję L lub I zamiast zmieniać bieg na niższy, co powoduje większe zużycie paliwa.
Gdy zbliżasz się do zakrętu lub skrzyżowania zacznij zwalniać odpowiednio wcześniej, aby nie hamować w czasie wejścia w zakręt, po czym w razie potrzeby zmień bieg na niższy tuż przed skrętem. Gwałtowne hamowanie i nie potrzebna zmiana biegów zwiększa zużycie paliwa. Nie zmieniaj biegów i nie hamuj w momencie skrętu, dopiero gdy będziesz w ołowie zakrętu łagodnie przyspieszaj.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.