Czy wiesz jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?
REKLAMA
REKLAMA
Potrzebny będzie klucz do odkręcania odpowietrzników. Zwykle jest to klucz oczkowy 9 lub 11 mm, będący na wyposażeniu samochodu.
REKLAMA
Znalezienie odpowietrznika ułatwi ci instrukcja serwisowa twojego samochodu. Jeśli jej nie masz, to odszukaj część w kształcie walca z sześciokątną częścią przy podstawie oraz zgrubieniem przy wierzchołku, umożliwiającym nałożenie plastikowego węża o średnicy wewnętrznej 5 do 8 mm. Najczęściej jest zabezpieczony plastikowym kołpakiem. Przy każdym kole jest jeden odpowietrznik, ale w niektórych układach hamulcowych, gdzie są dwa cylinderki, każdy z nich ma osobny odpowietrznik.
Zobacz też: Jak działają hamulce tarczowe? Budowa zacisków hamulców tarczowych.
REKLAMA
Odpowietrzanie wykonaj przy zdjętym kole, zachowując bezpieczeństwo. Hamulce odpowietrza się, zaczynając od hamulca w prawym, następnie w lewym tylnym kole, potem w prawym i lewym przednim kole. W niektórych starszych typach samochodów należy odpowietrzyć na samym końcu pompę hamulcową.
Odpowietrzanie hamulców przeprowadzimy sprawniej, jeśli będziemy mieć drugą osobę do pomocy, która będzie wciskała mocno pedał hamulca, przytrzymywała go oraz dolewała płyn hamulcowy do zbiorniczka. Ułatwi to jednoczesne odkręcanie odpowietrznika i obserwowanie jak, wypływa z nich płyn hamulcowy.
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: przegląd i regulacja hamulca ręcznego
Po pierwsze należy lekko zluzować odpowietrznik. Odpowietrzniki w starszych samochodach mogą być trudne do odkręcenia. należy wtedy postępować bardzo ostrożnie, żeby go nie ukręcić. Jeżeli to nam się przydarzy dalsze odpowietrzanie w warunkach domowych jest niemożliwe. Zakładam, że odpowietrznik dał się lekko odkręcić, wtedy osoba siedząca w aucie na miejscu kierowcy wciska kilkakrotnie energicznie pedał hamulca. Następnie wciska go do oporu i przytrzymuje. W tym samym czasie odpowietrzający odkręca odpowietrznik do momentu, aż zacznie z niego mocno wypływać płyn hamulcowy. Jeżeli płyn wypływa spokojnie równym strumieniem, to znak, że w tej części układu hamulcowego nie ma powietrza. Z chwilą, gdy płyn przestanie wypływać, należy odpowietrznik mocno dokręcić i dopiero wówczas osoba za kierownicą może zwolnić pedał hamulca, który opadł aż do podłogi. Jeśli po kilkakrotnym wciskaniu hamulca i odkręceniu odpowietrznika płyn wybywa się nierównomiernie "wybuchowo" , to znak, że w układzie jest powietrze. Wówczas powyżej opisane czynności trzeba powtórzyć 2 – 3 razy aby upewnić się, że w przewodzie hamulcowym nie ma powietrza, a płyn będzie wypływał spokojnym strumieniem.
Zobacz też: Nowe hamulce - czy trzeba je docierać, jak jeździć po zmianie klocków, szczęk, tarcz
Uważaj, żeby płyn hamulcowy nie miał kontaktu z oczami i skórą. Zabezpiecz się nakładając okulary i rękawice ochronne.
Pamiętaj, żeby kolejno odpowietrzać hamulce. Dopiero po zakończeniu odpowietrzania, założeniu i dokręceniu jednego koła, przejdź do kolejnego. Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa przy pracach pod spodem karoserii! Nie wolno zapomnieć o dolewaniu płynu hamulcowego do zbiorniczka po zakończeniu odpowietrzania hamulców w każdym kole lub w miarę potrzeby częściej.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.