REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wiesz jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Subskrybuj nas na Youtube
Tarcza hamulcowa i zacisk. Fot. Fotolia
Tarcza hamulcowa i zacisk. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli należysz do tych, którzy lubią sami zaglądać pod "maskę samochodu," podpowiem ci jak odpowietrzyć hamulce. Oczywiście układ hamulcowy nie wymaga odpowietrzenia, jeśli przy wyłączonym silniku, wciskając pedał hamulca, natrafisz na opór. Do zapowietrzenia może dojść , kiedy np. wymieniasz klocki hamulcowe.

Potrzebny będzie klucz do odkręcania odpowietrzników. Zwykle jest to klucz oczkowy 9 lub 11 mm, będący na wyposażeniu samochodu.

REKLAMA

Znalezienie odpowietrznika ułatwi ci instrukcja serwisowa twojego samochodu. Jeśli jej nie masz, to odszukaj  część w kształcie walca z sześciokątną częścią przy podstawie oraz zgrubieniem przy wierzchołku, umożliwiającym nałożenie plastikowego węża  o średnicy wewnętrznej 5 do 8 mm. Najczęściej jest zabezpieczony plastikowym kołpakiem. Przy każdym kole jest jeden odpowietrznik, ale w niektórych układach hamulcowych, gdzie są dwa cylinderki, każdy z nich ma osobny odpowietrznik.

Zobacz też: Jak działają hamulce tarczowe? Budowa zacisków hamulców tarczowych.

REKLAMA

 Odpowietrzanie wykonaj przy zdjętym kole, zachowując  bezpieczeństwo. Hamulce odpowietrza się, zaczynając od hamulca w prawym, następnie w lewym tylnym kole, potem w prawym i lewym przednim kole. W niektórych starszych typach samochodów należy odpowietrzyć na samym końcu pompę hamulcową.

 Odpowietrzanie hamulców przeprowadzimy sprawniej, jeśli będziemy mieć drugą osobę do pomocy, która będzie wciskała mocno pedał hamulca, przytrzymywała go oraz dolewała płyn hamulcowy do zbiorniczka. Ułatwi to jednoczesne odkręcanie odpowietrznika i obserwowanie jak, wypływa z nich płyn hamulcowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: przegląd i regulacja hamulca ręcznego

Po pierwsze należy lekko zluzować odpowietrznik. Odpowietrzniki w starszych samochodach mogą być trudne do odkręcenia. należy wtedy postępować bardzo ostrożnie, żeby go nie ukręcić. Jeżeli to nam się przydarzy dalsze odpowietrzanie w warunkach domowych jest niemożliwe. Zakładam, że odpowietrznik dał się lekko odkręcić, wtedy osoba siedząca w aucie na miejscu kierowcy wciska kilkakrotnie energicznie pedał hamulca. Następnie wciska go do oporu i przytrzymuje. W tym samym czasie odpowietrzający odkręca odpowietrznik do momentu, aż zacznie z niego mocno wypływać płyn hamulcowy. Jeżeli płyn wypływa spokojnie równym strumieniem, to znak, że w tej części układu hamulcowego nie ma powietrza. Z chwilą, gdy płyn przestanie wypływać, należy odpowietrznik mocno dokręcić i dopiero wówczas osoba za kierownicą może zwolnić pedał hamulca, który opadł aż do podłogi. Jeśli po kilkakrotnym wciskaniu hamulca i odkręceniu odpowietrznika płyn wybywa się nierównomiernie "wybuchowo" , to znak, że w układzie jest powietrze. Wówczas powyżej opisane czynności trzeba powtórzyć 2 – 3 razy aby upewnić się, że w przewodzie hamulcowym nie ma powietrza, a płyn będzie wypływał spokojnym strumieniem. 

Zobacz też: Nowe hamulce - czy trzeba je docierać, jak jeździć po zmianie klocków, szczęk, tarcz

Uważaj, żeby płyn hamulcowy nie miał kontaktu z oczami i skórą. Zabezpiecz się nakładając okulary i rękawice ochronne.

Pamiętaj, żeby kolejno odpowietrzać hamulce. Dopiero po zakończeniu odpowietrzania, założeniu i dokręceniu jednego koła, przejdź  do kolejnego. Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa przy pracach pod spodem karoserii! Nie wolno zapomnieć o dolewaniu płynu hamulcowego do zbiorniczka po zakończeniu odpowietrzania hamulców w każdym kole lub w miarę potrzeby częściej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA