REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wiesz jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Tarcza hamulcowa i zacisk. Fot. Fotolia
Tarcza hamulcowa i zacisk. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli należysz do tych, którzy lubią sami zaglądać pod "maskę samochodu," podpowiem ci jak odpowietrzyć hamulce. Oczywiście układ hamulcowy nie wymaga odpowietrzenia, jeśli przy wyłączonym silniku, wciskając pedał hamulca, natrafisz na opór. Do zapowietrzenia może dojść , kiedy np. wymieniasz klocki hamulcowe.

Potrzebny będzie klucz do odkręcania odpowietrzników. Zwykle jest to klucz oczkowy 9 lub 11 mm, będący na wyposażeniu samochodu.

REKLAMA

REKLAMA

Znalezienie odpowietrznika ułatwi ci instrukcja serwisowa twojego samochodu. Jeśli jej nie masz, to odszukaj  część w kształcie walca z sześciokątną częścią przy podstawie oraz zgrubieniem przy wierzchołku, umożliwiającym nałożenie plastikowego węża  o średnicy wewnętrznej 5 do 8 mm. Najczęściej jest zabezpieczony plastikowym kołpakiem. Przy każdym kole jest jeden odpowietrznik, ale w niektórych układach hamulcowych, gdzie są dwa cylinderki, każdy z nich ma osobny odpowietrznik.

Zobacz też: Jak działają hamulce tarczowe? Budowa zacisków hamulców tarczowych.

 Odpowietrzanie wykonaj przy zdjętym kole, zachowując  bezpieczeństwo. Hamulce odpowietrza się, zaczynając od hamulca w prawym, następnie w lewym tylnym kole, potem w prawym i lewym przednim kole. W niektórych starszych typach samochodów należy odpowietrzyć na samym końcu pompę hamulcową.

REKLAMA

 Odpowietrzanie hamulców przeprowadzimy sprawniej, jeśli będziemy mieć drugą osobę do pomocy, która będzie wciskała mocno pedał hamulca, przytrzymywała go oraz dolewała płyn hamulcowy do zbiorniczka. Ułatwi to jednoczesne odkręcanie odpowietrznika i obserwowanie jak, wypływa z nich płyn hamulcowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: przegląd i regulacja hamulca ręcznego

Po pierwsze należy lekko zluzować odpowietrznik. Odpowietrzniki w starszych samochodach mogą być trudne do odkręcenia. należy wtedy postępować bardzo ostrożnie, żeby go nie ukręcić. Jeżeli to nam się przydarzy dalsze odpowietrzanie w warunkach domowych jest niemożliwe. Zakładam, że odpowietrznik dał się lekko odkręcić, wtedy osoba siedząca w aucie na miejscu kierowcy wciska kilkakrotnie energicznie pedał hamulca. Następnie wciska go do oporu i przytrzymuje. W tym samym czasie odpowietrzający odkręca odpowietrznik do momentu, aż zacznie z niego mocno wypływać płyn hamulcowy. Jeżeli płyn wypływa spokojnie równym strumieniem, to znak, że w tej części układu hamulcowego nie ma powietrza. Z chwilą, gdy płyn przestanie wypływać, należy odpowietrznik mocno dokręcić i dopiero wówczas osoba za kierownicą może zwolnić pedał hamulca, który opadł aż do podłogi. Jeśli po kilkakrotnym wciskaniu hamulca i odkręceniu odpowietrznika płyn wybywa się nierównomiernie "wybuchowo" , to znak, że w układzie jest powietrze. Wówczas powyżej opisane czynności trzeba powtórzyć 2 – 3 razy aby upewnić się, że w przewodzie hamulcowym nie ma powietrza, a płyn będzie wypływał spokojnym strumieniem. 

Zobacz też: Nowe hamulce - czy trzeba je docierać, jak jeździć po zmianie klocków, szczęk, tarcz

Uważaj, żeby płyn hamulcowy nie miał kontaktu z oczami i skórą. Zabezpiecz się nakładając okulary i rękawice ochronne.

Pamiętaj, żeby kolejno odpowietrzać hamulce. Dopiero po zakończeniu odpowietrzania, założeniu i dokręceniu jednego koła, przejdź  do kolejnego. Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa przy pracach pod spodem karoserii! Nie wolno zapomnieć o dolewaniu płynu hamulcowego do zbiorniczka po zakończeniu odpowietrzania hamulców w każdym kole lub w miarę potrzeby częściej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA