Kultowy zabytkowy roadster, czyli Alfa Romeo Spider
REKLAMA
REKLAMA
Alfa Romeo Spider została zaprojektowana jako mały roadster. Posiada tylko dwa siedzenia z przodu, ławeczkę z tyłu oraz bagażnik o bardzo ograniczonej pojemności. W gamie producenta znalazły się trzy silniki benzynowe. Najmniejszy z nich miał 1,3 litra pojemności i moc 87KM, średni 1,6 litra i moc 109KM oraz największy i najmocniejszy 1,8 litra generujący moc 118KM. Jak na sportowy samochód moc jaką osiągały silniki pod jego maską nie są wysokie ale nie należy zapominać o niskiej masie pojazdu wynoszącej 1040 kilogramów. Za przeniesienie napędu bezpośrednio na tylną oś pojazdu odpowiada manualna skrzynia biegów z pięcioma przełożeniami. Prędkość maksymalna jaką samochód osiąga na prostej drodze to niecałe 200km/h. Hamulce są tarczowe, zarówno z przodu jak i z tyłu.
REKLAMA
Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta: Piękna Włoszka
Trochę o historii
REKLAMA
Pierwszą generacje Alfy Romeo Spider można było zobaczyć już w 1961 roku na wystawie samochodów w Turynie, ale tylko jako prototyp. Do seryjnej sprzedaży wszedł po pięciu latach od premiery prototypu. Rocznie włoska firma produkowała około kilku tysięcy sztuk swojego roadstera. To niewielkich rozmiarów auto okazało się bardzo popularne. Alfa Romeo stworzyła aż cztery generacje Spidera. Pierwsza z nich nazywała się „Duetto”.
Następnie w 1970 roku na rynek weszła druga generacja, czyli Giulia Spider. Klient oprócz poprzednich modeli silników mógł wybrać też silnik o pojemności dwóch litrów i 133KM. Następna w kolejności była generacja trzecia. Pojawiła się ona w salonach Alfy Romeo w 1982 roku. Klient gdy był zdecydowany na kupno Spidera „trójki” miał do wyboru motor o pojemności 1,6 litra lub 2 litry. Ten pierwszy dysponował mocą 104KM a drugi dwulitrowy w zależności od wersji miał 128 lub 132KM.
Ostatnią już serią kultowego Spidera okazała się czwarta. Można było ją nabyć w salonie od 1990 roku. Tak samo jak w przypadku serii trzeciej byłą dostępna z silnikami o pojemności 1,6 litra bądź 2 litrów. Moce jakimi mogą się pochwalić jednostki napędowe to 109 i 126KM. Auto było produkowane w czterech seriach ale linia nadwozia pozostawała prawie ta sama.
Zobacz też: Alfa Romeo na Salonie Samochodowym w Paryżu
W uzyskaniu statusu samochodu kultowego na pewno pomógł film pod tytułem „Absolwent” w którym Dustin Hoffman poruszał się słynnym kabrioletem.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA