REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kultowy zabytkowy roadster, czyli Alfa Romeo Spider

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dominik Sowiński
Alfa Romeo Spider to mały samochodzik z zacięciem sportowym.fot.Lancia
Alfa Romeo Spider to mały samochodzik z zacięciem sportowym.fot.Lancia

REKLAMA

REKLAMA

Spider to dwumiejscowy roadster z napędem na tylne koła firmy Alfa Romeo. Pierwsza generacja Alfy Romeo Spider była produkowana w latach 1966-1969. Dziś Alfę Romeo Spider możemy spotkać na zlotach samochodów zabytkowych.

Alfa Romeo Spider została zaprojektowana jako mały roadster. Posiada tylko dwa siedzenia z przodu, ławeczkę z tyłu oraz bagażnik o bardzo ograniczonej pojemności.  W gamie producenta znalazły się trzy silniki benzynowe. Najmniejszy z nich miał 1,3 litra pojemności i moc 87KM, średni 1,6 litra i moc 109KM oraz największy i najmocniejszy 1,8 litra generujący moc 118KM. Jak na sportowy samochód moc jaką osiągały silniki pod jego maską nie są wysokie ale nie należy zapominać o niskiej masie pojazdu wynoszącej 1040 kilogramów.  Za przeniesienie napędu bezpośrednio na tylną oś pojazdu odpowiada manualna skrzynia biegów z pięcioma przełożeniami. Prędkość maksymalna jaką samochód osiąga na prostej drodze to niecałe 200km/h. Hamulce są tarczowe, zarówno z przodu jak i z tyłu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta: Piękna Włoszka

Trochę o historii

Pierwszą generacje Alfy Romeo Spider można było zobaczyć już w 1961 roku na wystawie samochodów w Turynie, ale tylko jako prototyp. Do seryjnej sprzedaży wszedł po pięciu latach od premiery prototypu. Rocznie włoska firma produkowała około kilku tysięcy sztuk swojego roadstera. To niewielkich rozmiarów auto okazało się bardzo popularne. Alfa Romeo stworzyła aż cztery generacje Spidera. Pierwsza z nich nazywała się „Duetto”.

REKLAMA

Następnie w 1970 roku na rynek weszła druga generacja, czyli Giulia Spider. Klient oprócz poprzednich modeli silników mógł wybrać też silnik o pojemności dwóch litrów i 133KM. Następna w kolejności była generacja trzecia. Pojawiła się ona w salonach Alfy Romeo w 1982 roku. Klient gdy był zdecydowany na kupno Spidera „trójki” miał do wyboru motor o pojemności 1,6 litra lub 2 litry. Ten pierwszy dysponował mocą 104KM a drugi dwulitrowy w zależności od wersji miał 128 lub 132KM.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostatnią już serią kultowego Spidera okazała się czwarta. Można było ją nabyć w salonie od 1990 roku. Tak samo jak w przypadku serii trzeciej byłą dostępna z silnikami o pojemności 1,6 litra bądź 2 litrów. Moce jakimi mogą się pochwalić jednostki napędowe to 109 i 126KM.  Auto było produkowane w czterech seriach ale linia nadwozia pozostawała prawie ta sama.

Zobacz też: Alfa Romeo na Salonie Samochodowym w Paryżu

W uzyskaniu statusu samochodu kultowego na pewno pomógł film pod tytułem „Absolwent” w którym Dustin Hoffman poruszał się słynnym kabrioletem.

Alfa Romeo Spider to kultowy mały roadster.fot.Lancia
Alfa Romeo Spider zagrała w filmie "Absolwent".fot.Lancia
Stylistyka nadwozia Alfy Romeo Spider przez lata nei została niezmieniona.fot.Lancia
Alfa Romeo Spider z napedem na tylną oś.fot.Lancia
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA