REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik Fiata 500
Silnik Fiata 500 "Topolino" ma tylko 13 koni mechanicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Fiat 500 „Topolino” to jeden z małolitrażowych modeli Fiata. „Topolino” czyli „Mała Mysz” był produkowany w latach 1936-1954. Do dziś pozostaje jednym z kultowych przedwojennych modeli Fiata.

Historia Fiata „Topolino” rozpoczęła  się już w 1936 roku. Nazwa „Topolino” wzięła się z rozmiarów jakimi dysponował samochód. W tłumaczeniu oznacza ona „Mała Mysz”. Mały Fiat został wyposażony przez producenta w równie mały silnik o pojemności 569 centymetrów sześciennych. Dzisiaj powiedzielibyśmy bardziej że taki silnik pasuje bardziej to motocykla o średniej mocy ale dawniej takie jednostki napędzały również wieloślady. Nie trudno się domyśleć, że moc jaką osiągała jednostka jest również mała jak sam samochód. Wynosi ona skromne 13 koni mechanicznych. Napęd został przeniesiony w sposób klasyczny i tradycyjny dla samochodów z tamtych czasów czyli na tylne koła za pośrednictwem cztero-stopniowej manualnej skrzyni biegów.

REKLAMA

REKLAMA

Producent oferował klientowi trzy typy nadwozia. Dla tych których marzeniem były sportowe samochody fiat przygotował ofertę dwu-drzwiowego coupe a nawet wersje cabrio. Osoby, które bardziej niż sportowy wygląd cenią sobie wygodę i funkcjonalność firma Fiat mogła zaproponować rodzaj nadwozia typu kombi. Jeśli chodzi o zużycie paliwa, choć dawniej nie miało ono takiego znaczenia jak teraz, silnik po przejechaniu 100 kilometrów pobierał z baku jedynie 6 litrów benzyny, czyli jest to wynik jakiego nie powstydziły by się współczesne samochody. Jednak czas w jakim przejedziemy wspomniane 100 kilometrów może wydawać się bardzo długi, gdyż prędkość maksymalna pojazdu  mimo bardzo małej masy wynoszącej niecałe 400 kilogramów wynosi tylko 85km/h.

Zobacz też: Test Fiat Punto Evo: hot-hatch rozcieńczony

Historia „Myszki Miki”

REKLAMA

Tym razem „Myszkę Miki” zamiast Walta Disneya zaprojektował włoski projektant nadwozi Rudolfo Schaffer. To za jego sprawą auto wygląda jak „Mała Myszka”. Fiat nazwał swój model 500, która wywodzi się od pojemności silnika ale w niedługim czasie od prezentacji samochodu użytkownicy nadali mu nazwę „Topolino”. Zapewne swój udział w nazwie miał tez popularny wtedy szary kolor. Seryjna produkcja zaczęła się w 1936 roku a zakończyła w 1954. Przez ten okres firma mająca swoją siedzibę w Turynie wyprodukowała 520 tysięcy sztuk popularnego dawniej samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na polski rynek auto trafiło już w tym samym roku w którym zostało wyprodukowane. Od samego początku samochód miał nabywców co spowodowało rozpoczęcie krótkiej serii produkcyjnej Fiata 500A. Przed wojną licencje na produkcję kultowego dawnej modelu wykupiła francuska firma Simca jako Simca Fiat 5 oraz niemiecki NSU. Poza tym „pięćsetka” była montowana jeszcze w fabryce Austo-Fiat. Po zakończeniu seryjnej produkcji „Topolino” miało swoich następców. Byli nimi Fiat 600 i 500 Nuova. Jednak w polskich salonach odnosił sukces dobrze znany wszystkim Fiat 126p nazwany „Maluchem”.

Zobacz też: Jakie są koszty rejestracji pojazdu zabytkowego?

Obecnie Fiat 500 Topolino jest ceniony wśród miłośników zabytkowych samochodów. Powstał nawet klub miłośników tego modelu w Holandii i na chwilę obecną deklaruje się ponad 250 członkami. Będąc w Polsce jest szansa zobaczyć  „pięćsetkę” gdyż szacuję się, że jest ich nawet kilkanaście sztuk.

Fiat 500 "Topolino" został zaprezentowany poraz pierwszy w 1936 roku.
Fiat 500 "Topolino" jest znany dobrze wśród koneserów.
Fiat 500 "Topolino" rozpędza sie maksumalnie do 85km/h.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA