REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik Fiata 500
Silnik Fiata 500 "Topolino" ma tylko 13 koni mechanicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Fiat 500 „Topolino” to jeden z małolitrażowych modeli Fiata. „Topolino” czyli „Mała Mysz” był produkowany w latach 1936-1954. Do dziś pozostaje jednym z kultowych przedwojennych modeli Fiata.

Historia Fiata „Topolino” rozpoczęła  się już w 1936 roku. Nazwa „Topolino” wzięła się z rozmiarów jakimi dysponował samochód. W tłumaczeniu oznacza ona „Mała Mysz”. Mały Fiat został wyposażony przez producenta w równie mały silnik o pojemności 569 centymetrów sześciennych. Dzisiaj powiedzielibyśmy bardziej że taki silnik pasuje bardziej to motocykla o średniej mocy ale dawniej takie jednostki napędzały również wieloślady. Nie trudno się domyśleć, że moc jaką osiągała jednostka jest również mała jak sam samochód. Wynosi ona skromne 13 koni mechanicznych. Napęd został przeniesiony w sposób klasyczny i tradycyjny dla samochodów z tamtych czasów czyli na tylne koła za pośrednictwem cztero-stopniowej manualnej skrzyni biegów.

REKLAMA

REKLAMA

Producent oferował klientowi trzy typy nadwozia. Dla tych których marzeniem były sportowe samochody fiat przygotował ofertę dwu-drzwiowego coupe a nawet wersje cabrio. Osoby, które bardziej niż sportowy wygląd cenią sobie wygodę i funkcjonalność firma Fiat mogła zaproponować rodzaj nadwozia typu kombi. Jeśli chodzi o zużycie paliwa, choć dawniej nie miało ono takiego znaczenia jak teraz, silnik po przejechaniu 100 kilometrów pobierał z baku jedynie 6 litrów benzyny, czyli jest to wynik jakiego nie powstydziły by się współczesne samochody. Jednak czas w jakim przejedziemy wspomniane 100 kilometrów może wydawać się bardzo długi, gdyż prędkość maksymalna pojazdu  mimo bardzo małej masy wynoszącej niecałe 400 kilogramów wynosi tylko 85km/h.

Zobacz też: Test Fiat Punto Evo: hot-hatch rozcieńczony

Historia „Myszki Miki”

REKLAMA

Tym razem „Myszkę Miki” zamiast Walta Disneya zaprojektował włoski projektant nadwozi Rudolfo Schaffer. To za jego sprawą auto wygląda jak „Mała Myszka”. Fiat nazwał swój model 500, która wywodzi się od pojemności silnika ale w niedługim czasie od prezentacji samochodu użytkownicy nadali mu nazwę „Topolino”. Zapewne swój udział w nazwie miał tez popularny wtedy szary kolor. Seryjna produkcja zaczęła się w 1936 roku a zakończyła w 1954. Przez ten okres firma mająca swoją siedzibę w Turynie wyprodukowała 520 tysięcy sztuk popularnego dawniej samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na polski rynek auto trafiło już w tym samym roku w którym zostało wyprodukowane. Od samego początku samochód miał nabywców co spowodowało rozpoczęcie krótkiej serii produkcyjnej Fiata 500A. Przed wojną licencje na produkcję kultowego dawnej modelu wykupiła francuska firma Simca jako Simca Fiat 5 oraz niemiecki NSU. Poza tym „pięćsetka” była montowana jeszcze w fabryce Austo-Fiat. Po zakończeniu seryjnej produkcji „Topolino” miało swoich następców. Byli nimi Fiat 600 i 500 Nuova. Jednak w polskich salonach odnosił sukces dobrze znany wszystkim Fiat 126p nazwany „Maluchem”.

Zobacz też: Jakie są koszty rejestracji pojazdu zabytkowego?

Obecnie Fiat 500 Topolino jest ceniony wśród miłośników zabytkowych samochodów. Powstał nawet klub miłośników tego modelu w Holandii i na chwilę obecną deklaruje się ponad 250 członkami. Będąc w Polsce jest szansa zobaczyć  „pięćsetkę” gdyż szacuję się, że jest ich nawet kilkanaście sztuk.

Fiat 500 "Topolino" został zaprezentowany poraz pierwszy w 1936 roku.
Fiat 500 "Topolino" jest znany dobrze wśród koneserów.
Fiat 500 "Topolino" rozpędza sie maksumalnie do 85km/h.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA