REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lancia Stratos: prosto ze stratosfery

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dominik Sowiński
Lancia Stratos zakończyła swoją sportową karierę w fabrycznym zespole Lancii w 1976 roku. fot. Lancia
Lancia Stratos zakończyła swoją sportową karierę w fabrycznym zespole Lancii w 1976 roku. fot. Lancia

REKLAMA

REKLAMA

Lancia Stratos to jeden z wyścigowych modeli Lancii. Produkowany był w latach 1972-1974. Stratos obecnie jest uważany za ikonę rajdów samochodowych.

Historia modelu nazwanego Stratos zaczęła się już w 1971 roku gdy na salonie w Turynie Marcello Gandini zaprezentował swój prototyp. Jednak model do produkcji seryjnej wszedł rok później. Samochód był stworzony z myślą o wygraniu jak największej ilości rajdów samochodowych, wiec do sprzedaży wszedł jedynie po to aby uzyskać w ten sposób homologację wyścigową. Jako rajdówka auto spisywało się świetnie.

REKLAMA

 Firma Lancia aby zdobyć homologację rajdową musiała wyprodukować 500 sztuk auta. W ciągu dwóch lat w salonach firmowych Lancii pojawiło się 492 nabywców samochodu sportowego. Wersja Stradale Stratosa otrzymała 2,5 litrową jednostkę napędową w układzie V6. Moc jaką generuje silnik wynosi 190 KM.

Jaki silnik?

REKLAMA

Początkowa Lancia chciała zamontować pod maską Stratosa własny silnik z modeli Beta lub Fulvia. Jednak producentowi zależało na większej mocy i zdecydował się na silnik Ferrari. Lancia za zgodą Ferrari wykorzystała jednostkę pracującą pod maską Dino. Silnik Stratosa w wersji cywilnej wytwarza moment obrotowy wysokości 225Nm. Dzięki małej masie całkowitej wynoszącej tylko 980 kilogramów Lancia Stratos jest w stanie rozpędzić się do 230km/h.

Oczywiście osiągi jakimi dysponowała rajdówka były zdecydowanie większe. Sam silnik powiększono do wielkości 3 litrów i mocy 280KM. Lancia jako samochód z homologacja wyścigowa dysponowała mocą dochodzącą nawet do 560KM, warto by tutaj wspomnieć, że obecne samochody specyfikacji WRC mają trochę ponad 300KM, a Stratos to efekt pracy inżynierów z lat 70-tych Konstruktorzy Lancii uzyskali tak dużą moc dzięki turbodoładowanemu silnikowi o pojemności 3 litrów. Napęd w wyścigowym modelu włoskiego producenta jest przenoszony na tylne koła za pośrednictwem pięcio-stopniowej manualnej skrzyni biegów. Samochód posiadał stalową centralną konstrukcję klatkową z tylna ramą, na której osadzony był silnik.

Zobacz także: Nowa Lancia Ypsilon

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Historia legendy rajdów

Pierwsze swoje zwycięstwo w rajdach Stratos zdobył wygrywając Rajd Firestone w Hiszpanii w 1973 roku. Kierowcy ścigając się w tym samochodzie wygrali trzy razy z rzędu Mistrzostwa Świata Konstruktorów. Dzięki temu samochód odniósł swój sukces w świecie motoryzacji. Kolejnym sukcesem znanego już w rajdach samochodu było zdobycie Mistrzostwa Europy przez Bernarda Darniche. W 1979 roku zespół rajdowy Lancii zrezygnował z Lancii Stratos. Nastała wtedy rajdowa era samochodów z napędem na cztery koła. Podczas największych osiągnięć za kierownicą samochodu siadali kierowcy tacy jak Sandro Munari, Markku Alén, Björn Waldegård.

Zobacz także: Lancia

Lancia Stratos jest legendą rajdów samochodowych. fot. Lancia
Lancia Stratos ma napęd tylko na tylne koła. fot. Lancia
Lancia wygrała trzy razy z rzędu mistrzostwa świata konstruktorów. fot. Lancia
Silnik Lancii Stratos w wersji rajdowej ma 280KM. fot. Lancia
Lancia Stratos zyskała uznanie wsród kierowców rajdowych. fot. Lancia
Lancia Stratos została sprzedana w 492 egzemplarzach. fot. Lancia
Lancia Stratos w wersji cywilnej ma 190KM z 2,5 litrowego silnika. fot. Lancia
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA