REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lancia Stratos: prosto ze stratosfery

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dominik Sowiński
Lancia Stratos zakończyła swoją sportową karierę w fabrycznym zespole Lancii w 1976 roku. fot. Lancia
Lancia Stratos zakończyła swoją sportową karierę w fabrycznym zespole Lancii w 1976 roku. fot. Lancia

REKLAMA

REKLAMA

Lancia Stratos to jeden z wyścigowych modeli Lancii. Produkowany był w latach 1972-1974. Stratos obecnie jest uważany za ikonę rajdów samochodowych.

Historia modelu nazwanego Stratos zaczęła się już w 1971 roku gdy na salonie w Turynie Marcello Gandini zaprezentował swój prototyp. Jednak model do produkcji seryjnej wszedł rok później. Samochód był stworzony z myślą o wygraniu jak największej ilości rajdów samochodowych, wiec do sprzedaży wszedł jedynie po to aby uzyskać w ten sposób homologację wyścigową. Jako rajdówka auto spisywało się świetnie.

REKLAMA

REKLAMA

 Firma Lancia aby zdobyć homologację rajdową musiała wyprodukować 500 sztuk auta. W ciągu dwóch lat w salonach firmowych Lancii pojawiło się 492 nabywców samochodu sportowego. Wersja Stradale Stratosa otrzymała 2,5 litrową jednostkę napędową w układzie V6. Moc jaką generuje silnik wynosi 190 KM.

Jaki silnik?

Początkowa Lancia chciała zamontować pod maską Stratosa własny silnik z modeli Beta lub Fulvia. Jednak producentowi zależało na większej mocy i zdecydował się na silnik Ferrari. Lancia za zgodą Ferrari wykorzystała jednostkę pracującą pod maską Dino. Silnik Stratosa w wersji cywilnej wytwarza moment obrotowy wysokości 225Nm. Dzięki małej masie całkowitej wynoszącej tylko 980 kilogramów Lancia Stratos jest w stanie rozpędzić się do 230km/h.

Oczywiście osiągi jakimi dysponowała rajdówka były zdecydowanie większe. Sam silnik powiększono do wielkości 3 litrów i mocy 280KM. Lancia jako samochód z homologacja wyścigowa dysponowała mocą dochodzącą nawet do 560KM, warto by tutaj wspomnieć, że obecne samochody specyfikacji WRC mają trochę ponad 300KM, a Stratos to efekt pracy inżynierów z lat 70-tych Konstruktorzy Lancii uzyskali tak dużą moc dzięki turbodoładowanemu silnikowi o pojemności 3 litrów. Napęd w wyścigowym modelu włoskiego producenta jest przenoszony na tylne koła za pośrednictwem pięcio-stopniowej manualnej skrzyni biegów. Samochód posiadał stalową centralną konstrukcję klatkową z tylna ramą, na której osadzony był silnik.

REKLAMA

Zobacz także: Nowa Lancia Ypsilon

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Historia legendy rajdów

Pierwsze swoje zwycięstwo w rajdach Stratos zdobył wygrywając Rajd Firestone w Hiszpanii w 1973 roku. Kierowcy ścigając się w tym samochodzie wygrali trzy razy z rzędu Mistrzostwa Świata Konstruktorów. Dzięki temu samochód odniósł swój sukces w świecie motoryzacji. Kolejnym sukcesem znanego już w rajdach samochodu było zdobycie Mistrzostwa Europy przez Bernarda Darniche. W 1979 roku zespół rajdowy Lancii zrezygnował z Lancii Stratos. Nastała wtedy rajdowa era samochodów z napędem na cztery koła. Podczas największych osiągnięć za kierownicą samochodu siadali kierowcy tacy jak Sandro Munari, Markku Alén, Björn Waldegård.

Zobacz także: Lancia

Lancia Stratos jest legendą rajdów samochodowych. fot. Lancia
Lancia Stratos ma napęd tylko na tylne koła. fot. Lancia
Lancia wygrała trzy razy z rzędu mistrzostwa świata konstruktorów. fot. Lancia
Silnik Lancii Stratos w wersji rajdowej ma 280KM. fot. Lancia
Lancia Stratos zyskała uznanie wsród kierowców rajdowych. fot. Lancia
Lancia Stratos została sprzedana w 492 egzemplarzach. fot. Lancia
Lancia Stratos w wersji cywilnej ma 190KM z 2,5 litrowego silnika. fot. Lancia
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA