REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lancia Stratos: prosto ze stratosfery

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dominik Sowiński
Lancia Stratos zakończyła swoją sportową karierę w fabrycznym zespole Lancii w 1976 roku. fot. Lancia
Lancia Stratos zakończyła swoją sportową karierę w fabrycznym zespole Lancii w 1976 roku. fot. Lancia

REKLAMA

REKLAMA

Lancia Stratos to jeden z wyścigowych modeli Lancii. Produkowany był w latach 1972-1974. Stratos obecnie jest uważany za ikonę rajdów samochodowych.

Historia modelu nazwanego Stratos zaczęła się już w 1971 roku gdy na salonie w Turynie Marcello Gandini zaprezentował swój prototyp. Jednak model do produkcji seryjnej wszedł rok później. Samochód był stworzony z myślą o wygraniu jak największej ilości rajdów samochodowych, wiec do sprzedaży wszedł jedynie po to aby uzyskać w ten sposób homologację wyścigową. Jako rajdówka auto spisywało się świetnie.

REKLAMA

REKLAMA

 Firma Lancia aby zdobyć homologację rajdową musiała wyprodukować 500 sztuk auta. W ciągu dwóch lat w salonach firmowych Lancii pojawiło się 492 nabywców samochodu sportowego. Wersja Stradale Stratosa otrzymała 2,5 litrową jednostkę napędową w układzie V6. Moc jaką generuje silnik wynosi 190 KM.

Jaki silnik?

Początkowa Lancia chciała zamontować pod maską Stratosa własny silnik z modeli Beta lub Fulvia. Jednak producentowi zależało na większej mocy i zdecydował się na silnik Ferrari. Lancia za zgodą Ferrari wykorzystała jednostkę pracującą pod maską Dino. Silnik Stratosa w wersji cywilnej wytwarza moment obrotowy wysokości 225Nm. Dzięki małej masie całkowitej wynoszącej tylko 980 kilogramów Lancia Stratos jest w stanie rozpędzić się do 230km/h.

Oczywiście osiągi jakimi dysponowała rajdówka były zdecydowanie większe. Sam silnik powiększono do wielkości 3 litrów i mocy 280KM. Lancia jako samochód z homologacja wyścigowa dysponowała mocą dochodzącą nawet do 560KM, warto by tutaj wspomnieć, że obecne samochody specyfikacji WRC mają trochę ponad 300KM, a Stratos to efekt pracy inżynierów z lat 70-tych Konstruktorzy Lancii uzyskali tak dużą moc dzięki turbodoładowanemu silnikowi o pojemności 3 litrów. Napęd w wyścigowym modelu włoskiego producenta jest przenoszony na tylne koła za pośrednictwem pięcio-stopniowej manualnej skrzyni biegów. Samochód posiadał stalową centralną konstrukcję klatkową z tylna ramą, na której osadzony był silnik.

REKLAMA

Zobacz także: Nowa Lancia Ypsilon

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Historia legendy rajdów

Pierwsze swoje zwycięstwo w rajdach Stratos zdobył wygrywając Rajd Firestone w Hiszpanii w 1973 roku. Kierowcy ścigając się w tym samochodzie wygrali trzy razy z rzędu Mistrzostwa Świata Konstruktorów. Dzięki temu samochód odniósł swój sukces w świecie motoryzacji. Kolejnym sukcesem znanego już w rajdach samochodu było zdobycie Mistrzostwa Europy przez Bernarda Darniche. W 1979 roku zespół rajdowy Lancii zrezygnował z Lancii Stratos. Nastała wtedy rajdowa era samochodów z napędem na cztery koła. Podczas największych osiągnięć za kierownicą samochodu siadali kierowcy tacy jak Sandro Munari, Markku Alén, Björn Waldegård.

Zobacz także: Lancia

Lancia Stratos jest legendą rajdów samochodowych. fot. Lancia
Lancia Stratos ma napęd tylko na tylne koła. fot. Lancia
Lancia wygrała trzy razy z rzędu mistrzostwa świata konstruktorów. fot. Lancia
Silnik Lancii Stratos w wersji rajdowej ma 280KM. fot. Lancia
Lancia Stratos zyskała uznanie wsród kierowców rajdowych. fot. Lancia
Lancia Stratos została sprzedana w 492 egzemplarzach. fot. Lancia
Lancia Stratos w wersji cywilnej ma 190KM z 2,5 litrowego silnika. fot. Lancia
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA