Suzuki - historia samochodów 4x4
REKLAMA
REKLAMA
Narodziny Suzuki SJ
REKLAMA
W 1970 roku, gdy rynek samochodów off-roadowych był zdominowany przez samochody z silnikami o dużych pojemnościach, Suzuki zaproponowało zupełnie inne rozwiązanie – połączenie kompaktowych rozmiarów nadwozia ze znakomitymi właściwościami terenowymi. Ważący zaledwie 600 kilogramów, samochód pokonywał wzniesienia o kącie nachylenia nawet do 27,5 stopnia. Stale udoskonalano ten model, zwiększając jego wytrzymałość podczas pokonywania trudnego terenu poprzez zamianę silnika chłodzonego powietrzem na chłodzony cieczą, który pozwalał na efektywniejsze chłodzenie. Zwiększono także pojemność skokową silnika oraz poszerzono bieżnik opon.
REKLAMA
Druga generacja odznaczała się unowocześnionym projektem nadwozia dopasowanym do nowych, bardziej miejskich zadań. Tak narodził się model SJ. Bardziej sportowa charakterystyka i zwiększona dynamika samochodu spotkała się z dużym uznaniem klientów. Produkcja i sprzedaż modelu SJ stale rosły a w roku 1987 przekroczony został poziom 1 miliona sprzedanych sztuk.
Zobacz też: Test Suzuki Grand Vitara - terenowy SUV!
Koniec lat 80. - narodziny Suzuki Vitary
W 1988 roku wprowadzono model Vitara, zbudowany na solidnej ramie typu drabinowego, a jednocześnie oferujący elegancki, europejski design nadwozia charakteryzujący się prostymi liniami. Vitara była bardzo zwinna, a dzięki prostemu zawieszeniu z przednimi kolumnami i centralnym wahaczem z tyłu wszelkie manewry kierowca wykonywał bez trudności.
REKLAMA
W 1998 roku przeprowadzono całkowitą modyfikację serii LJ i SJ, tworząc nowy model o nowocześniejszym wyglądzie – Jimny. Był to prawdziwie rewolucyjny samochód z dłuższym rozstawem osi, skrzynią redukcyjną i udoskonaloną, ramową konstrukcją podwozia. Uniwersalizm modelu Jimny polega na jego nadzwyczajnych właściwościach poruszania się w każdych warunkach, do czego nie są zdolne inne kompaktowe samochody.
Model Jimny spełnia bardzo ważną rolę w globalnej strategii Suzuki. Jest prawdziwym kompaktowym samochodem terenowym, który oferuje sprawną jazdę po bezdrożach i niewiarygodne zdolności terenowe. W 2001 roku skumulowana sprzedaż modelu Jimny przekroczyła 2 miliony sztuk. Dzisiaj Jimny zajmuje silną pozycję w swoim segmencie w ponad 180 krajach i regionach świata.
Vitara stała się bazą do stworzenia modelu Grand Vitara, zwiastującego nadchodzącą erę crossoverów. Grand Vitara oferowała doskonałe właściwości jezdne oraz dzielność w terenie.
Zobacz też: Używany Suzuki Jimny (1998 – ) – usterki
W 2005 roku Grand Vitara przeszła całkowitą modyfikację. Ulepszono zawieszenie poprzez wykorzystanie wbudowanej konstrukcji ramowej, a także udoskonalono komfort jazdy miejskiej, jak i w terenie. Ponadto, wprowadzono stały napęd na cztery koła z możliwością wyboru 3 trybów pracy (łącznie z przełożeniem redukcyjnym).
Suzuki przez kilkadziesiąt lat zdobywało wiedzę i doświadczenie w zakresie tworzenia modeli SUV, które teraz wykorzystuje także podczas produkcji crossoverów. Zapewniło to sukces modelu SX4 oraz jest widoczne w najnowszym modelu w segmencie C: Suzuki SX4 S-Cross, którego sprzedaż rozpoczęła się we wrześniu 2013 roku.
Model koncepcyjny Suzuki iV-4 zadebiutował na 65. Salonie Samochodowym we Frankfurcie. Jest on bazą do przygotowania modelu produkcyjnego Vitara, który zostanie zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Paryżu (4-19 października 2014 r.).
Źródło: Materiały prasowe Suzuki
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.