REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Auto Union Silberpfeil Typ D Doppelkompressor

Auto Union Silberpfeil Typ D Doppelkompressor
Auto Union Silberpfeil Typ D Doppelkompressor
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Po kilkudziesięciu latach legendarny egzemplarz Auto Union wrócił do domu. Poznajcie tę poruszającą historię.

Rok 1934 był przełomowy dla historii samochodów wyścigowych. To właśnie wtedy na tor wyjechały konstrukcje firm Mercedes – Benz oraz Auto Union. Futurystyczna stylizacja, srebrny kolor oraz (w przypadku konstrukcji Auto Union) silniki montowane za kierowcą robiły piorunujące wrażenie. I było się czym ścigać.

REKLAMA

REKLAMA

Ośmio lub dwunastocylindrowe jednostki napędowe pozwalały takim śmiałkom jak Bernd Rosemeyer, Tazio Nuvolari, Hans Stuck (Auto Union), Rudolf Caracciola, Manfred von Brauchitsch, Hermann Lang (Mercedes Benz) osiągać prędkości znacznie przekraczające 300 km/h – Bernd Rsemeyer podczas wyścigów Avus w Berlinie, w 1937 r. na długich prostych rozwijał prędkość nawet 380 km/h.

Zobacz też: Historia motoryzacji: Cztery kółka które podbiły świat

Intensywny rozwój skończył się wraz z wybuchem Drugiej Wojny Światowej, a po jej zakończeniu nastąpił kres Auto Union AG. Zwickau zostało zajęte przez armię radziecką, a odnalezione przy tej okazji „srebrne strzały” zostały wywiezione do ZSRR.

REKLAMA

Pod koniec lat 70. XX w. amerykański kolekcjoner zabytkowych samochodów Paul Krassik wziął do siebie pogłoskę o tym, że w ZSRR nadal znajduje się jeden z uznanych za zaginione egzemplarz Auto Union Silberpfeil i wraz ze swoją pochodzącą z Niemiec żoną rozpoczął poszukiwania. Zainspirowany emocjami jakie towarzyszyły mu podczas oglądania jednego z Grand Prix jeszcze przed wybuchem wojny dorosły i majętny już Krassik szukał samochodów Auto Union przez ponad dziesięć lat. Trafił na różne części samochodów w Rosji i na Ukrainie następnie je kupił i sam wywiózł zza żelaznej kurtyny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 1991 r. nawiązał współpracę z działem tradycji Audi Ag i rozpoczął restaurację pojazdu. Oględziny wielu części przez fachowców z brytyjskiej firmy Crosthwaite & Gardiner poskutkowało decyzja o odbudowaniu jednego modelu samochodu Auto Union typ D z 1938 r. oraz jeden z 1939 r.

Zobacz też: Historia motoryzacji: Mercedes - legenda niemieckiej motoryzacji

Oba pojazdy po restauracji zaprezentowano podczas imprezy Eifel Klassik odbywającej się na torze Nurburgring w 1991 r. W 1998 r. Audi Ag odkupiło od Krassika model z 1938 r. W 2000 r. kolekcjoner sprzedał drugi model prywatnemu nabywcy.

Audi AG  posiada obecnie trzy wyścigowe egzemplarze Auto Union, które powróciły z dawnego Związku Radzieckiego. Thomas Frank, kierownik Audi Tradition jest pełen zachwytu: „Jeszcze przed 20 laty nawet nam się to nie śniło.“ Obok obu aut Karassika jednym z najwspanialszych eksponatów Audi Museum Mobile w Ingolstadt jest sławny górski samochód wyścigowy Hansa Stucka – Auto Union Typ C/D, który jeszcze krótko po upadku Związku Radzieckiego znajdował się na Łotwie, w Muzeum Motoryzacji w Rydze.

W  dalszej perspektywie przystań w Audi Museum Mobile mają znaleźć również modele Auto Union Typ D. Przedtem jednak, nowy nabytek Audi czeka wielki występ podczas Goodwood Revival, który odbędzie się w Anglii w dniach od 14 do 16 września.

Tam właśnie staną obok siebie oba Auto Union Typ D. Ten, który po 67 latach powrócił z byłego Związku Radzieckiego i ten, który po renowacji zaprezentowany był na torze Nürburgring w 1994 roku.

Opracował: Tomasz Korniejew, na podstawie materiałów prasowych Audi

Zobacz też: Historia Skody w Rajdzie Monte Carlo

Auto Union Silberpfeil Typ D Doppelkompressor
Audi
Auto Union Silberpfeil Typ D Doppelkompressor
Audi
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA