REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Auto Union Silberpfeil Typ D Doppelkompressor

Auto Union Silberpfeil Typ D Doppelkompressor
Auto Union Silberpfeil Typ D Doppelkompressor
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Po kilkudziesięciu latach legendarny egzemplarz Auto Union wrócił do domu. Poznajcie tę poruszającą historię.

Rok 1934 był przełomowy dla historii samochodów wyścigowych. To właśnie wtedy na tor wyjechały konstrukcje firm Mercedes – Benz oraz Auto Union. Futurystyczna stylizacja, srebrny kolor oraz (w przypadku konstrukcji Auto Union) silniki montowane za kierowcą robiły piorunujące wrażenie. I było się czym ścigać.

REKLAMA

Ośmio lub dwunastocylindrowe jednostki napędowe pozwalały takim śmiałkom jak Bernd Rosemeyer, Tazio Nuvolari, Hans Stuck (Auto Union), Rudolf Caracciola, Manfred von Brauchitsch, Hermann Lang (Mercedes Benz) osiągać prędkości znacznie przekraczające 300 km/h – Bernd Rsemeyer podczas wyścigów Avus w Berlinie, w 1937 r. na długich prostych rozwijał prędkość nawet 380 km/h.

Zobacz też: Historia motoryzacji: Cztery kółka które podbiły świat

REKLAMA

Intensywny rozwój skończył się wraz z wybuchem Drugiej Wojny Światowej, a po jej zakończeniu nastąpił kres Auto Union AG. Zwickau zostało zajęte przez armię radziecką, a odnalezione przy tej okazji „srebrne strzały” zostały wywiezione do ZSRR.

Pod koniec lat 70. XX w. amerykański kolekcjoner zabytkowych samochodów Paul Krassik wziął do siebie pogłoskę o tym, że w ZSRR nadal znajduje się jeden z uznanych za zaginione egzemplarz Auto Union Silberpfeil i wraz ze swoją pochodzącą z Niemiec żoną rozpoczął poszukiwania. Zainspirowany emocjami jakie towarzyszyły mu podczas oglądania jednego z Grand Prix jeszcze przed wybuchem wojny dorosły i majętny już Krassik szukał samochodów Auto Union przez ponad dziesięć lat. Trafił na różne części samochodów w Rosji i na Ukrainie następnie je kupił i sam wywiózł zza żelaznej kurtyny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 1991 r. nawiązał współpracę z działem tradycji Audi Ag i rozpoczął restaurację pojazdu. Oględziny wielu części przez fachowców z brytyjskiej firmy Crosthwaite & Gardiner poskutkowało decyzja o odbudowaniu jednego modelu samochodu Auto Union typ D z 1938 r. oraz jeden z 1939 r.

Zobacz też: Historia motoryzacji: Mercedes - legenda niemieckiej motoryzacji

Oba pojazdy po restauracji zaprezentowano podczas imprezy Eifel Klassik odbywającej się na torze Nurburgring w 1991 r. W 1998 r. Audi Ag odkupiło od Krassika model z 1938 r. W 2000 r. kolekcjoner sprzedał drugi model prywatnemu nabywcy.

REKLAMA

Audi AG  posiada obecnie trzy wyścigowe egzemplarze Auto Union, które powróciły z dawnego Związku Radzieckiego. Thomas Frank, kierownik Audi Tradition jest pełen zachwytu: „Jeszcze przed 20 laty nawet nam się to nie śniło.“ Obok obu aut Karassika jednym z najwspanialszych eksponatów Audi Museum Mobile w Ingolstadt jest sławny górski samochód wyścigowy Hansa Stucka – Auto Union Typ C/D, który jeszcze krótko po upadku Związku Radzieckiego znajdował się na Łotwie, w Muzeum Motoryzacji w Rydze.

W  dalszej perspektywie przystań w Audi Museum Mobile mają znaleźć również modele Auto Union Typ D. Przedtem jednak, nowy nabytek Audi czeka wielki występ podczas Goodwood Revival, który odbędzie się w Anglii w dniach od 14 do 16 września.

Tam właśnie staną obok siebie oba Auto Union Typ D. Ten, który po 67 latach powrócił z byłego Związku Radzieckiego i ten, który po renowacji zaprezentowany był na torze Nürburgring w 1994 roku.

Opracował: Tomasz Korniejew, na podstawie materiałów prasowych Audi

Zobacz też: Historia Skody w Rajdzie Monte Carlo

Auto Union Silberpfeil Typ D Doppelkompressor
Audi
Auto Union Silberpfeil Typ D Doppelkompressor
Audi
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA