REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. I

Jakub Tujaka
Ford Escort RS1600
Ford Escort RS1600

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy Ford z oznaczeniem RS (Rallye Sport) wyjechał na drogę ponad 40 lat temu. Od tamtej pory powstało wiele odmian rajdowych i cywilnych RSów, a każda z nich zapisała się w historii motorsportu. Poniżej przedstawiamy opis najszybszych seryjnie produkowanych w Europie Fordów.

Łącznie powstało ponad 20 Fordów z oznaczeniem RS. Miały one zarówno napęd przedni, tylnym jak i 4x4. Ich silniki były umieszczane z przodu lub z tyłu, były wolnossące bądź turbodoładowane i miały cztery lub sześć cylindrów, w zależności od tego, w jakim aucie były montowane.

REKLAMA

Historia aut z oznaczeniem RS zaczęła się Ford Escorta Twin Cam, którego wprowadzono do sprzedaży w 1968 roku. Escort zastąpił w ofercie producenta model Anglia.
W świecie rajdów samochodowych Escort stał się następcą Cortiny, która była produkowana wspólnie z Lotusem.

Zobacz też: Historia motoryzacji: 35 lat Forda Fiesty

REKLAMA

Auto zostało zaprezentowane w styczniu 1968 roku i nie trzeba było długo czekać na jego pierwsze sukcesy sportowe. Pod koniec pierwszego rajdowego sezonu Escort Twin Cam wygrał między innymi w Rajdzie Finlandii (Rajd Tysiąca Jezior). Escort zdobył wtedy tytuł Najlepszego Auta Rajdowego tego sezonu.

Seryjny Escort Twin Cam był napędzany czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1558 cm3. Głowicę tej jednostki napędowej wykonano w firmie Lotus. Paliwo do silników dostarczały dwa podwójne gaźniki Webera. Motor ten osiągał moc 109 KM przy 6000 obr./min. Auto ważyło zaledwie 830 kg. Niska masa własna umożliwiała sprint do setki w 9,8 sekundy. Podstawowe wersje Escorta były wyposażone w silnik 1100 lub 1300. Ich moce wahały się od 53 KM do 75 KM (w wersji GT). Napęd był przekazywany na tylną oś.

Zobacz też: 40 lat fabryki Skody w Bratysławie

W roku 1970 Ford rozpoczął współpracę z firmą AVO, która dostarczała zmodyfikowane części. Kolejnym sukcesem okazała się także współpraca z Ford Rally Sport, dzięki której powstał Ford Escort MK1 RS1600.

Wbrew oznaczeniom, rajdowe wersje RS1600 miały bardziej wytrzymałe silniki o pojemnościach 1800 do 2000 cm3, które miały wałek rozrządu umieszczony w bloku silnika, a zawory w głowicy. Moc tych jednostek to od 120 do 160 KM.

Aby uczcić sukcesy sportowe tych samochodów. na rynek została wprowadzona wersja Escort Mexico Mk1, który miał moc 98 KM przy 6000 obr./min.

Ford Escort RS1600 prezentowany w galerii pochodzi z 1971 roku. Jest homologowany do Grupi II wyścigówek z 1971 roku. Ma on silnik o pojemności 1803 cm3 o mocy około 245 KM. Maksymalny moment obrotowy 212 Nm silnik osiąga przy 5400 obr./min., a można go kręcić do 8500 obr./min.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. II

Większość podzespołów w aucie została zmodyfikowana. W silniku zamontowano wzmocnione korbowody oraz wał podparty na pięciu łożyskach. Większe są także Webera (48 DCOE). Głowica została wykonana z aluminium.

W aucie zastosowano dwie pompy paliwa oraz zgodny z homologacją 100 litrowy zbiornik na benzynę. Zawieszenie zostało wyprodukowane przez firmę KW Fahrwerk. Tylny mechanizm różnicowy jest wyposażony w 75% szperę.

Auto otrzymało także trzyczęściowe felgi BBS w rozmiarze 9x13 cali. O właściwą przyczepność dbają opony Michelin TB5F.

Aby skutecznie wyhamować auto zrezygnowano z seryjnego układu hamulcowego na rzecz czterotłoczkowych zacisków i wentylowanych tarcze o średnicy 266 mm z przodu, a także dwutłoczkowe zaciski z tyłu (zamiast hamulców bębnowych). Układ kierowniczy także został zmodyfikowany.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. III

Napęd przekazywany jest na tylne koła za pośrednictwem pięciobiegowej skrzyni ZF i hydraulicznego sprzęgła.

Auto waży niecałe 800 kg, więc przy mocy 245 KM można nim walczyć z najsilniejszymi konkurentami w wyścigach aut zabytkowych, które cyklicznie odbywają się między innymi na torze Nürburgring w Niemczech. Auto zostało przygotowane przez firmę Rüddell-Racing.

Ford Escort RS1600
Ford Escort RS1600
Ford Escort MKII RS1800
newspress.co.uk
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA