REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. I

Jakub Tujaka
Ford Escort RS1600
Ford Escort RS1600

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy Ford z oznaczeniem RS (Rallye Sport) wyjechał na drogę ponad 40 lat temu. Od tamtej pory powstało wiele odmian rajdowych i cywilnych RSów, a każda z nich zapisała się w historii motorsportu. Poniżej przedstawiamy opis najszybszych seryjnie produkowanych w Europie Fordów.

Łącznie powstało ponad 20 Fordów z oznaczeniem RS. Miały one zarówno napęd przedni, tylnym jak i 4x4. Ich silniki były umieszczane z przodu lub z tyłu, były wolnossące bądź turbodoładowane i miały cztery lub sześć cylindrów, w zależności od tego, w jakim aucie były montowane.

REKLAMA

REKLAMA

Historia aut z oznaczeniem RS zaczęła się Ford Escorta Twin Cam, którego wprowadzono do sprzedaży w 1968 roku. Escort zastąpił w ofercie producenta model Anglia.
W świecie rajdów samochodowych Escort stał się następcą Cortiny, która była produkowana wspólnie z Lotusem.

Zobacz też: Historia motoryzacji: 35 lat Forda Fiesty

Auto zostało zaprezentowane w styczniu 1968 roku i nie trzeba było długo czekać na jego pierwsze sukcesy sportowe. Pod koniec pierwszego rajdowego sezonu Escort Twin Cam wygrał między innymi w Rajdzie Finlandii (Rajd Tysiąca Jezior). Escort zdobył wtedy tytuł Najlepszego Auta Rajdowego tego sezonu.

REKLAMA

Seryjny Escort Twin Cam był napędzany czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1558 cm3. Głowicę tej jednostki napędowej wykonano w firmie Lotus. Paliwo do silników dostarczały dwa podwójne gaźniki Webera. Motor ten osiągał moc 109 KM przy 6000 obr./min. Auto ważyło zaledwie 830 kg. Niska masa własna umożliwiała sprint do setki w 9,8 sekundy. Podstawowe wersje Escorta były wyposażone w silnik 1100 lub 1300. Ich moce wahały się od 53 KM do 75 KM (w wersji GT). Napęd był przekazywany na tylną oś.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: 40 lat fabryki Skody w Bratysławie

W roku 1970 Ford rozpoczął współpracę z firmą AVO, która dostarczała zmodyfikowane części. Kolejnym sukcesem okazała się także współpraca z Ford Rally Sport, dzięki której powstał Ford Escort MK1 RS1600.

Wbrew oznaczeniom, rajdowe wersje RS1600 miały bardziej wytrzymałe silniki o pojemnościach 1800 do 2000 cm3, które miały wałek rozrządu umieszczony w bloku silnika, a zawory w głowicy. Moc tych jednostek to od 120 do 160 KM.

Aby uczcić sukcesy sportowe tych samochodów. na rynek została wprowadzona wersja Escort Mexico Mk1, który miał moc 98 KM przy 6000 obr./min.

Ford Escort RS1600 prezentowany w galerii pochodzi z 1971 roku. Jest homologowany do Grupi II wyścigówek z 1971 roku. Ma on silnik o pojemności 1803 cm3 o mocy około 245 KM. Maksymalny moment obrotowy 212 Nm silnik osiąga przy 5400 obr./min., a można go kręcić do 8500 obr./min.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. II

Większość podzespołów w aucie została zmodyfikowana. W silniku zamontowano wzmocnione korbowody oraz wał podparty na pięciu łożyskach. Większe są także Webera (48 DCOE). Głowica została wykonana z aluminium.

W aucie zastosowano dwie pompy paliwa oraz zgodny z homologacją 100 litrowy zbiornik na benzynę. Zawieszenie zostało wyprodukowane przez firmę KW Fahrwerk. Tylny mechanizm różnicowy jest wyposażony w 75% szperę.

Auto otrzymało także trzyczęściowe felgi BBS w rozmiarze 9x13 cali. O właściwą przyczepność dbają opony Michelin TB5F.

Aby skutecznie wyhamować auto zrezygnowano z seryjnego układu hamulcowego na rzecz czterotłoczkowych zacisków i wentylowanych tarcze o średnicy 266 mm z przodu, a także dwutłoczkowe zaciski z tyłu (zamiast hamulców bębnowych). Układ kierowniczy także został zmodyfikowany.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. III

Napęd przekazywany jest na tylne koła za pośrednictwem pięciobiegowej skrzyni ZF i hydraulicznego sprzęgła.

Auto waży niecałe 800 kg, więc przy mocy 245 KM można nim walczyć z najsilniejszymi konkurentami w wyścigach aut zabytkowych, które cyklicznie odbywają się między innymi na torze Nürburgring w Niemczech. Auto zostało przygotowane przez firmę Rüddell-Racing.

Ford Escort RS1600
Ford Escort RS1600
Ford Escort MKII RS1800
newspress.co.uk
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA