REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
Ford Escort RS1600
Ford Escort RS1600

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy Ford z oznaczeniem RS (Rallye Sport) wyjechał na drogę ponad 40 lat temu. Od tamtej pory powstało wiele odmian rajdowych i cywilnych RSów, a każda z nich zapisała się w historii motorsportu. Poniżej przedstawiamy opis najszybszych seryjnie produkowanych w Europie Fordów.

Łącznie powstało ponad 20 Fordów z oznaczeniem RS. Miały one zarówno napęd przedni, tylnym jak i 4x4. Ich silniki były umieszczane z przodu lub z tyłu, były wolnossące bądź turbodoładowane i miały cztery lub sześć cylindrów, w zależności od tego, w jakim aucie były montowane.

REKLAMA

Historia aut z oznaczeniem RS zaczęła się Ford Escorta Twin Cam, którego wprowadzono do sprzedaży w 1968 roku. Escort zastąpił w ofercie producenta model Anglia.
W świecie rajdów samochodowych Escort stał się następcą Cortiny, która była produkowana wspólnie z Lotusem.

Zobacz też: Historia motoryzacji: 35 lat Forda Fiesty

REKLAMA

Auto zostało zaprezentowane w styczniu 1968 roku i nie trzeba było długo czekać na jego pierwsze sukcesy sportowe. Pod koniec pierwszego rajdowego sezonu Escort Twin Cam wygrał między innymi w Rajdzie Finlandii (Rajd Tysiąca Jezior). Escort zdobył wtedy tytuł Najlepszego Auta Rajdowego tego sezonu.

Seryjny Escort Twin Cam był napędzany czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1558 cm3. Głowicę tej jednostki napędowej wykonano w firmie Lotus. Paliwo do silników dostarczały dwa podwójne gaźniki Webera. Motor ten osiągał moc 109 KM przy 6000 obr./min. Auto ważyło zaledwie 830 kg. Niska masa własna umożliwiała sprint do setki w 9,8 sekundy. Podstawowe wersje Escorta były wyposażone w silnik 1100 lub 1300. Ich moce wahały się od 53 KM do 75 KM (w wersji GT). Napęd był przekazywany na tylną oś.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: 40 lat fabryki Skody w Bratysławie

W roku 1970 Ford rozpoczął współpracę z firmą AVO, która dostarczała zmodyfikowane części. Kolejnym sukcesem okazała się także współpraca z Ford Rally Sport, dzięki której powstał Ford Escort MK1 RS1600.

Wbrew oznaczeniom, rajdowe wersje RS1600 miały bardziej wytrzymałe silniki o pojemnościach 1800 do 2000 cm3, które miały wałek rozrządu umieszczony w bloku silnika, a zawory w głowicy. Moc tych jednostek to od 120 do 160 KM.

Aby uczcić sukcesy sportowe tych samochodów. na rynek została wprowadzona wersja Escort Mexico Mk1, który miał moc 98 KM przy 6000 obr./min.

Ford Escort RS1600 prezentowany w galerii pochodzi z 1971 roku. Jest homologowany do Grupi II wyścigówek z 1971 roku. Ma on silnik o pojemności 1803 cm3 o mocy około 245 KM. Maksymalny moment obrotowy 212 Nm silnik osiąga przy 5400 obr./min., a można go kręcić do 8500 obr./min.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. II

Większość podzespołów w aucie została zmodyfikowana. W silniku zamontowano wzmocnione korbowody oraz wał podparty na pięciu łożyskach. Większe są także Webera (48 DCOE). Głowica została wykonana z aluminium.

W aucie zastosowano dwie pompy paliwa oraz zgodny z homologacją 100 litrowy zbiornik na benzynę. Zawieszenie zostało wyprodukowane przez firmę KW Fahrwerk. Tylny mechanizm różnicowy jest wyposażony w 75% szperę.

Auto otrzymało także trzyczęściowe felgi BBS w rozmiarze 9x13 cali. O właściwą przyczepność dbają opony Michelin TB5F.

Aby skutecznie wyhamować auto zrezygnowano z seryjnego układu hamulcowego na rzecz czterotłoczkowych zacisków i wentylowanych tarcze o średnicy 266 mm z przodu, a także dwutłoczkowe zaciski z tyłu (zamiast hamulców bębnowych). Układ kierowniczy także został zmodyfikowany.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. III

Napęd przekazywany jest na tylne koła za pośrednictwem pięciobiegowej skrzyni ZF i hydraulicznego sprzęgła.

Auto waży niecałe 800 kg, więc przy mocy 245 KM można nim walczyć z najsilniejszymi konkurentami w wyścigach aut zabytkowych, które cyklicznie odbywają się między innymi na torze Nürburgring w Niemczech. Auto zostało przygotowane przez firmę Rüddell-Racing.

Ford Escort RS1600
Ford Escort RS1600
Ford Escort MKII RS1800
newspress.co.uk
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA