REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. I

Jakub Tujaka
Ford Escort RS1600
Ford Escort RS1600

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy Ford z oznaczeniem RS (Rallye Sport) wyjechał na drogę ponad 40 lat temu. Od tamtej pory powstało wiele odmian rajdowych i cywilnych RSów, a każda z nich zapisała się w historii motorsportu. Poniżej przedstawiamy opis najszybszych seryjnie produkowanych w Europie Fordów.

Łącznie powstało ponad 20 Fordów z oznaczeniem RS. Miały one zarówno napęd przedni, tylnym jak i 4x4. Ich silniki były umieszczane z przodu lub z tyłu, były wolnossące bądź turbodoładowane i miały cztery lub sześć cylindrów, w zależności od tego, w jakim aucie były montowane.

REKLAMA

Historia aut z oznaczeniem RS zaczęła się Ford Escorta Twin Cam, którego wprowadzono do sprzedaży w 1968 roku. Escort zastąpił w ofercie producenta model Anglia.
W świecie rajdów samochodowych Escort stał się następcą Cortiny, która była produkowana wspólnie z Lotusem.

Zobacz też: Historia motoryzacji: 35 lat Forda Fiesty

REKLAMA

Auto zostało zaprezentowane w styczniu 1968 roku i nie trzeba było długo czekać na jego pierwsze sukcesy sportowe. Pod koniec pierwszego rajdowego sezonu Escort Twin Cam wygrał między innymi w Rajdzie Finlandii (Rajd Tysiąca Jezior). Escort zdobył wtedy tytuł Najlepszego Auta Rajdowego tego sezonu.

Seryjny Escort Twin Cam był napędzany czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1558 cm3. Głowicę tej jednostki napędowej wykonano w firmie Lotus. Paliwo do silników dostarczały dwa podwójne gaźniki Webera. Motor ten osiągał moc 109 KM przy 6000 obr./min. Auto ważyło zaledwie 830 kg. Niska masa własna umożliwiała sprint do setki w 9,8 sekundy. Podstawowe wersje Escorta były wyposażone w silnik 1100 lub 1300. Ich moce wahały się od 53 KM do 75 KM (w wersji GT). Napęd był przekazywany na tylną oś.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: 40 lat fabryki Skody w Bratysławie

W roku 1970 Ford rozpoczął współpracę z firmą AVO, która dostarczała zmodyfikowane części. Kolejnym sukcesem okazała się także współpraca z Ford Rally Sport, dzięki której powstał Ford Escort MK1 RS1600.

Wbrew oznaczeniom, rajdowe wersje RS1600 miały bardziej wytrzymałe silniki o pojemnościach 1800 do 2000 cm3, które miały wałek rozrządu umieszczony w bloku silnika, a zawory w głowicy. Moc tych jednostek to od 120 do 160 KM.

Aby uczcić sukcesy sportowe tych samochodów. na rynek została wprowadzona wersja Escort Mexico Mk1, który miał moc 98 KM przy 6000 obr./min.

Ford Escort RS1600 prezentowany w galerii pochodzi z 1971 roku. Jest homologowany do Grupi II wyścigówek z 1971 roku. Ma on silnik o pojemności 1803 cm3 o mocy około 245 KM. Maksymalny moment obrotowy 212 Nm silnik osiąga przy 5400 obr./min., a można go kręcić do 8500 obr./min.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. II

Większość podzespołów w aucie została zmodyfikowana. W silniku zamontowano wzmocnione korbowody oraz wał podparty na pięciu łożyskach. Większe są także Webera (48 DCOE). Głowica została wykonana z aluminium.

W aucie zastosowano dwie pompy paliwa oraz zgodny z homologacją 100 litrowy zbiornik na benzynę. Zawieszenie zostało wyprodukowane przez firmę KW Fahrwerk. Tylny mechanizm różnicowy jest wyposażony w 75% szperę.

Auto otrzymało także trzyczęściowe felgi BBS w rozmiarze 9x13 cali. O właściwą przyczepność dbają opony Michelin TB5F.

Aby skutecznie wyhamować auto zrezygnowano z seryjnego układu hamulcowego na rzecz czterotłoczkowych zacisków i wentylowanych tarcze o średnicy 266 mm z przodu, a także dwutłoczkowe zaciski z tyłu (zamiast hamulców bębnowych). Układ kierowniczy także został zmodyfikowany.

Zobacz też: Historia Fordów RS od Escorta RS1600 do Focusa RS500. Cz. III

Napęd przekazywany jest na tylne koła za pośrednictwem pięciobiegowej skrzyni ZF i hydraulicznego sprzęgła.

Auto waży niecałe 800 kg, więc przy mocy 245 KM można nim walczyć z najsilniejszymi konkurentami w wyścigach aut zabytkowych, które cyklicznie odbywają się między innymi na torze Nürburgring w Niemczech. Auto zostało przygotowane przez firmę Rüddell-Racing.

Ford Escort RS1600
Ford Escort RS1600
Ford Escort MKII RS1800
newspress.co.uk
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA