REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia motoryzacji: legendy niemieckiej motoryzacji

Jakubowski Ryszard
BMW 328 podczas historycznego wyścigu Mille Miglia
BMW 328 podczas historycznego wyścigu Mille Miglia
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Wśród wielkich pionierów światowej motoryzacji niemieccy konstruktorzy i producenci aut zajmują jedną z najwyższych pozycji. Ich pomysłowości i umiejętności twórczego myślenia zawdzięczamy w dużej mierze obecny obraz motoryzacji. Do dziś niemieckie samochody cieszą się uznaniem na całym świecie a niemieccy producenci aut dzięki swojej renomie przetrwali wiele kryzysów ekonomicznych i koniunkturalnych.

REKLAMA

Historia rozwoju motoryzacji w Niemczech jest niezwykle urozmaicona. Przyczyniły się do tego nie tylko prężnie rozwijające się wytwórnie aut, ale także sztuczny podział Niemiec po zakończeniu II wojny światowej na dwa niezależne państwa, z których jedno rozwijało się, a wraz z nim jego przemysł samochodowy, w oparciu o zasady wolnorynkowe, podczas gdy w drugim hamulcami jakiegokolwiek postępu były doktryny komunistyczne i pomysły dyletantów, którym nieopatrznie dano do rąk pełnię władzy nad gospodarką.

REKLAMA

Pierwszą niemiecką konstrukcją, którą można uznać za prototypowy pojazd samobieżny, był trójkołowiec napędzany benzynowym silnikiem spalinowym, skonstruowany w 1886 roku przez Karla Friedricha Benz’a. Od jego nazwiska pochodzi nazwa paliwa do silników z zapłonem iskrowym – benzyny. Benz zdawał sobie sprawę, że jego wynalazek ma ogromne znaczenie, toteż szybko go opatentował i potem ze sprzedaży patentu czerpał przez wiele lat niemałe korzyści. Rok wcześniej inny niemiecki konstruktor, Wihelm Maybach, współpracujący z przemysłowcem i również konstruktorem Gottliebem Däumler’em, znanym bardziej jako Daimler, konstruuje prawdopodobnie jako pierwszy na świecie, motocykl. Miał on jednocylindrowy silnik o mocy około 0,5 KM.  Daimler uzyskuje na niego patent i pozwala Maybachowi rozpocząć prace nad swoim samochodem, całkowicie niezależnie od Benz’a. Pojazd ten powstaje w 1887 roku, a następnie zostaje zaprezentowany na światowej wystawie w Paryżu.

Zobacz też: Historia motoryzacji: Opel, od maszyn do szycia do eleganckich samochodów

W 1888 roku w interesujący sposób zostają zademonstrowane światu walory pojazdu, stworzonego przez Benz’a. Jego żona Bertha, podobno bez jego wiedzy i zgody wyruszyła o świcie 5 sierpnia wraz ze swoimi nastoletnimi synami pojazdem, oznaczonym jako Benz Patent-Motorwagen Nummer 3 w daleką podróż z Mannheim do Pforzheim. Bez pomocy mechaników pokonała wówczas dystans 108 km, po raz pierwszy w historii motoryzacji przekraczając barierę 100 km. Do celu dotarła późnym wieczorem, nie bez przygód. Własnoręcznie musiała usunąć kilka usterek, które pokazały producentowi słabe strony pojazdu.  

W 1922 roku zakłady lotnicze Bayerische Flugzeug-Werke łączą się z wytwórnią silników Bayerische Motorenwerke, dając początek koncernowi BMW.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 1926 roku konkurujące ze sobą firmy  Daimler Motorengesellschaft i Benz & Cie tworzą spółkę Daimler-Benz AG, która już wkrótce staje się jedną z najbardziej znanych światowych wytwórni luksusowych samochodów.

Zobacz też: Historia motoryzacji: Cztery kółka które podbiły świat

REKLAMA

Lata poprzedzające wybuch II światowej były okresem intensywnego rozwoju produkcji pojazdów wojskowych i samolotów. Powstawały wówczas konstrukcje o niewiarygodnych walorach, jak silniki lotnicze wielkiej mocy, oraz motocykle dostosowane do eksploatacji w najtrudniejszych warunkach, na pustyniach Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki.

W 1945 roku, a więc niemal bezpośrednio po zakończeniu II wojny światowej,  taśmę montażową zakładów w Wolfsburgu opuszcza pierwszy Volkswagen o szokującym wyglądzie, nazywany popularnie „Garbusem”. Nie było to komfortowe auto, z wnętrzem o którym trudno powiedzieć, że było wygodne. Mimo to samochód ten stał się światowym przebojem i w różnych wersjach, z różnymi silnikami był produkowany jeszcze na początku XXI wieku w wielu montowniach i fabrykach, rozrzuconych po całym niemal świecie.  

Pod koniec lat pięćdziesiątych pojawiły się pierwsze produkty myśli technicznej wschodnioniemieckich konstruktorów. Były to produkowane w dawnych zakładach BMW w Eisenach Wartburgi. Wcześniej zakłady te kontynuowały przedwojenną produkcję modeli BMW, ze zmienioną marką, początkowo jako EMW, potem ­– IFA F9. Wartburg był, jak na socrealistyczne czasy, pojazdem luksusowym, niedostępnym dla kieszeni nawet najbogatszego robotnika. Toteż w tym czasie powstała w zakładach w Zwickau przedziwna konstrukcja, oparta częściowo na rozwiązaniach auta DKW7, z drewnianym nadwoziem pokrytym płatami tworzywa sztucznego – duroplastu. Auto, nazwane P70 to miało prymitywny dwusuwowy silnik o pojemności 0,7 l i niesynchronizowaną trzybiegową skrzynię biegów.

Następcą P70 był prymitywny, małolitrażowy Trabant, z silnikiem chłodzonym powietrzem, początkowo o pojemności 500 cm sześciennych, potem – 600 cm sześciennych, o mocy najpierw 18 KM, potem 26 KM a pod koniec produkcji nawet 26 KM. Trabanty z racji wyglądu i prymitywnej konstrukcji nazywano bardzo różnie, „mydelniczkami”, „karmą dla myszy” (podobno duroplast bardzo im smakował), „trampkami” (był to rodzaj lekkich bytów sportowych), w końcu „zemstą Honeckera”, a nawet „Fordem karton” i „karton-Corwettą”.  W ostatnich modelach Trabanta na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych przez krótki okres montowano silniki czterosuwowe 1,05 (1,1) l od Volkswagena Polo.  

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA