REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia motoryzacji: o najdroższych autach świata

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Historia motoryzacji: o najdroższych autach świata Fot. Maybach
Historia motoryzacji: o najdroższych autach świata Fot. Maybach

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z najdroższych, o ile nie najdroższym z seryjnie produkowanych samochodów świata dostępnych tylko dla najbogatszych, jest Maybach. Jego historia nie ma nawet 100 lat, choć jej korzenie sięgają początków drugiej połowy XIX wieku.

REKLAMA

Wtedy to, latem 1865 roku w Reutlingen, w firmie, należącej do początkującego wówczas przemysłowca, Gottlieba Daimlera pojawił się dziewiętnastoletni, niezwykle uzdolniony człowiek. Firma zatrudniała głownie osoby bezdomne i sieroty przy produkcji maszyn, wag i narzędzi rolniczych. Młody człowiek, o którym mowa, był bezdomnym sierotą i pewno jego los byłby podobny do tysięcy ludzi, skazanych na życie na marginesie, gdyby nie czujne oko Daimlera. Zauważył on, że młodzieniec poświęca mnóstwo czasu na rysowanie szkiców i planów produkowanych w firmie maszyn i urządzeń. Tym niezwykłym młodym człowiekiem, osieroconym w dzieciństwie i wiodącym przez wiele lat żywot sieroty, był późniejszy konstruktor, jeden z najzdolniejszych w historii światowej motoryzacji, Wilhelm Maybach.

REKLAMA

Daimler szybko zorientował się, że ma przed sobą geniusza i postanowił jego talent zamienić na pieniądze. Obu panów dość szybko połączyły więzy przyjaźni, co zaowocowało już wkrótce wspólnym stworzeniem przez nich firmy produkcyjnej o ogromnym potencjale, szybko wchodzącej na niemiecki rynek motoryzacyjny. Firma realizowała z ogromnym powodzeniem niezwykłe pomysły Maybacha, takie jak zaprojektowany przez niego już w 1876 roku spalinowy silnik czterosuwowy, albo pierwszy szybkoobrotowy silnik z pionowo ustawionym cylindrem, z zaprojektowanym przez Maybacha znakomitym gaźnikiem, pierwszym w historii motoryzacji z komorą pływakową i pływakiem, odcinającym dopływ nadmiaru paliwa. W 1889 roku Maybach zaprojektował dwucylindrowy widlasty silnik chłodzony wodą, a 10 lat później cały, czteromiejscowy samochód z napędem przenoszonym na tylną oś za pomocą pasa transmisyjnego. Rok później opracował plany pierwszego Mercedesa, auta które okrzyknięto „prawdziwym samochodem”.

Zobacz też: Historia motoryzacji: pierwsze auta ze znakiem BMW

REKLAMA

W 1907 roku Maybach opuścił firmę Daimlera i wraz z synem, Karlem, skierował swoje zainteresowania z samochodów, na maszyny latające. Inspiracją do działań w tej branży była katastrofa sterowca LZ 4, napędzanego przez silnik wyprodukowany w zakładach Daimlera. Obaj panowie Maybach zaprojektowali wówczas silnik z całkiem nowymi rozwiązaniami technicznymi, który ich zdaniem powinien być odpowiedniejszy dla sterowców, niż produkty Daimlera. Graff Zeppelin, twórca sterowców, nie zastanawiał się długo. Szybko uruchomił produkcję zaprezentowanych mu silników, mianując Karla Maybacha  dyrektorem technicznym stworzonej specjalnie w tym celu fabryki.

Silniki zaprojektowane przez Maybachów okazały się znakomite, co pozwoliło na uruchomienie regularnej komunikacji lotniczej nawet na dużych dystansach, w tym do Ameryki. Wilhelm i Kar Maybach po 10 latach pracy w branży lotniczej stali się udziałowcami firmy Zeppelina, posiadając 40% jej akcji i mogli spokojnie „powrócić na ziemię”, do porzuconej wcześniej branży motoryzacyjnej. Powołali wówczas do życia firmę Maybach-Motorenbau GmbH i rozpoczęli prace nad projektem auta własnej konstrukcji, z ramą wyprodukowaną w firmie Mercedes-Benz. Ostateczna wersja tego auta, Maybach Type W3, powstawała aż 2 lata i po raz pierwszy została zaprezentowana podczas berlińskiej wystawy samochodowej w 1921 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 1929 roku firma Maybach zaprezentowała światu swój znakomity pojazd, Maybach Type Zeppelin DS 8 z dwunasto-cylindrowym silnikiem, podobnym do stosowanych wcześniej w sterowcach. Samochód ten osiągał prędkość do 93 mil na godzinę, czyli blisko 150 km/godz. Był to samochód bardzo luksusowy i komfortowy, o wysokim standardzie. Każdy jego egzemplarz był wytwarzany w całości ręcznie. Przez 20 lat wyprodukowano zaledwie około 1800 takich aut, czyli mniej, niż tygodniowo wytwarzała seryjnie produkowanych aut firma Opel w 1935 roku.

Zobacz też: Historia motoryzacji: trudne początki silnika spalinowego

Podczas II wojny światowej firma Maybach jako jedna z nielicznych niemieckich firm samochodowych, nie produkowała pojazdów bojowych, lecz jedynie silniki do nich, w tym także do czołgów, a także silniki do łodzi i okrętów, silniki do lokomotyw spalinowych itp. Po zakończeniu wojny firma nie powróciła na rynki motoryzacyjne, przez blisko ćwierć wieku zajmując się wytwarzaniem dużych silników dla potrzeb wojska, kolejnictwa i przemysłu okrętowego. Triumfalny powrót nastąpił dopiero na początku XXI wieku, kiedy firma Maybach Maybach-Motorenbau GmbH została zakupiona w 2003 roku przez koncern Daimler-Chrysler, ten sam który przejął także firmę Mercedes Benz.

Obecnie Maybach Manufaktur wytwarza samochody wyłącznie na konkretne zamówienie w zakładach w Sindelfingen. Są to bardzo luksusowe modele oznaczone 57 i 62, a także 52S i 62S nadal z dwunastocylindrowymi silnikami, ale o większej mocy, a także wersja Landaulet z otwieranym dachem. Modele te odświeżają pamięć o dawno zapomnianej nazwie „Zeppelin”, używanej dla samochodów Maybach, produkowanych od końca lat dwudziestych do wybuchu  II wojny światowej.  

Obecne ceny Maybachów mogą przyprawić o zawrót głowy. Maybach 57S model z 2006 roku z silnikiem sześciolitrowym V12 biturbo kosztuje dziś w sprzedaży „z drugiej ręki” około 400 tysięcy dolarów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA