REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia motoryzacji: pierwsze auta ze znakiem BMW

Jakubowski Ryszard
BMW 328 podczas historycznego wyścigu Mille Miglia
BMW 328 podczas historycznego wyścigu Mille Miglia
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Kontakty handlowe BMW z ZSRR zakończyły się w 1931 roku w atmosferze małego skandalu. Otóż firma pośrednicząca w sprzedaży licencji na silniki lotnicze między BMW i rządem sowieckim wystąpiła do sądu arbitrażowego z wnioskiem o nakazanie przekazania Rosjanom za darmo licencji na silniki BMW VI jako rekompensaty za pobrane wcześniej zbyt wysokie, zdaniem pośrednika, opłaty licencyjne. Efektem było rozpaczliwe, ale bezskuteczne poszukiwanie przez BMW nowych kontraktów w ZSRR.

REKLAMA

W czasie, kiedy rynek na silniki lotnicze był zbyt mały, aby zapewnić firmie BMW utrzymanie opłacalności produkcji, jej konstruktorzy opracowali i uruchomili seryjną produkcję motocykli, oznaczonych symbolem R32. Jak się okazało, był to przysłowiowy strzał z dziesiątkę i produkcja ta zapewniła przyzwoite dochody przez kolejne lata. Jednak nie motocykle ani nie silniki lotnicze rozsławiły markę BMW na całym świecie, lecz samochody.

REKLAMA

Pierwszy pojazd czterokołowy z silnikiem powstał w BMW już w 1918 roku. Nie wiadomo nic na temat jego parametrów. Natomiast wiadomo, że warsztaty BMW produkowały na początku trzeciego dziesięciolecia XX wieku pojazdy rolnicze z silnikami dwu- i czterocylindrowymi. W połowie lat dwudziestych były to zarówno małe pojazdy jak i duże traktory do prac polowych. W 1927 roku BMW podejmuje licencyjną produkcję słynnej „Siódemki” Austina w zakładach w Eisenach. Samochody te, oznaczone symbolami od BMW 3/15 DA-1 do 3/15 DA-4 odznaczały się całkiem przyzwoitymi właściwościami, między innymi niewielkim nawet na dzisiejsze czasy, zużyciem paliwa. Model BMW 3/15 DA-3 Wartburg był sportowym, dwumiejscowym roadsterem i poza nawą nie miał nic wspólnego z produkowanymi po wojnie Wartburgami w tej samej, choć należącej do innych właścicieli fabryce.  

Zobacz też: Historia motoryzacji: trzy litery - BMW

Konstruktorzy BMW eksperymentowali w tym czasie z przednim zawieszeniem produkowanych aut, z miernymi rezultatami. Mimo to, jeszcze na rok przed wygaśnięciem umowy z Austinem na przełomie 1932 i 1933 roku, zdecydowano się na produkcję własnego, całkowicie nowego modelu samochodu, częściowo według projektu inżyniera Josefa Ganz’a. Było to niewielkie auto nazwane BMW Automobilkonstruktion München 1, w skrócie BMW AM1. Pojazd ten miał silnik z przodu, napęd na tylne koła i niezależne zawieszenie z tzw. łamanymi osiami. Jego sukces rynkowy był ogromny. Firma BMW do wybuchu II wojny światowej zdołała wprowadzić na rynek kilka jego mutacji, w tym wersję sportową (328 roadster) i luksusową, oznaczoną symbolem 335, obie z bardzo nowoczesnymi rozwiązaniami. Roadster został okrzyknięty „najpiękniejszym samochodem”, a dzięki sześciocylindrowemu silnikowi o pojemności 2 litrów i mocy dochodzącej do 80 KM święcił triumfy na wielu torach wyścigowych.   

BMW podczas II wojny światowej

Po wybuchu II wojny światowej zapotrzebowanie na samochody osobowe drastycznie zmalało, za to – czego można było się spodziewać - wzrosło znacznie na silniki lotnicze. Dla BMW oznaczało to być może kolejne lata prosperity. Zależało to jednak od hitlerowskiego rządu, ale oznaczało także oddanie zakładów pod pełną kontrolę wojskowych i polityków, w tym zmianę dotychczasowego kierownictwa firmy na ludzi „sprawdzonych” przez nazistów. I tak się też stało. BMW AG podjęła produkcję silników lotniczych, po otrzymaniu nowych władz i wraz z nimi potężnego zastrzyku finansowego. W zakładach w Monachium produkowała nadal motocykle R 12 i R 75, ale już tylko na potrzeby wojska. W 1942 roku produkcja motocykli została przeniesiona do Eisenach, zaś w Monachium produkowano od tej pory już tylko silniki lotnicze. W 1942 roku przerwano produkcję motocykli, a dwa lata wcześniej zaniechano także wytwarzania samochodów, które nie były przydatne w działaniach wojennych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Historia motoryzacji: BMW, lata międzywojenne

REKLAMA

W zakładach BMW AG wyprodukowano podczas wojny ponad 30 tysięcy silników lotniczych, w tym wiele sztuk najlepszego w tamtych czasach silnika, oznaczonego BMW 801. a także ponad 500 silników odrzutowych BMW 003. Firma zatrudniała w tym czasie około 50 000 pracowników, z czego połowę stanowili więźniowie z obozów koncentracyjnych znajdujących się w pobliżu zakładów produkcyjnych. Były one celem licznych nalotów bombowych, a pod koniec wojny monachijska wytwórnia silników została prawie zrównana z ziemią.

Po wojnie część zakładów koncernu BMW AG dostała się w ręce wojsk angielskich i amerykańskich, pozostałe, usytuowane we wschodnich landach trafiły w ręce sowietów. Do 1948 roku wszystkie zakłady koncernu miały zakaz wytwarzania czegokolwiek, z wyjątkiem rowerów i wyposażenia kuchni. Produkcję motocykli uruchomiono dopiero w 1948 roku, a samochodów 4 lata później. Zakłady we wschodnich landach zostały przez sowieckich okupantów upaństwowione i przejęte przez Soviet Avtowelo, które z kolei stworzyły w Eisenach zakłady Eisenacher Motor-Werke, a te przywłaszczyły sobie logo i nazwę BMW, próbując ją następnie sprzedawać aż do czasu, gdy w 1951 roku BMW AG dokonała ponownego zastrzeżenia nazw i znaków towarowych oraz... charakterystycznego wyglądu dwudzielnej kraty wlotu powietrza chłodzącego silnik.  

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA