REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia motoryzacji: pierwsze auta ze znakiem BMW

Jakubowski Ryszard
BMW 328 podczas historycznego wyścigu Mille Miglia
BMW 328 podczas historycznego wyścigu Mille Miglia
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Kontakty handlowe BMW z ZSRR zakończyły się w 1931 roku w atmosferze małego skandalu. Otóż firma pośrednicząca w sprzedaży licencji na silniki lotnicze między BMW i rządem sowieckim wystąpiła do sądu arbitrażowego z wnioskiem o nakazanie przekazania Rosjanom za darmo licencji na silniki BMW VI jako rekompensaty za pobrane wcześniej zbyt wysokie, zdaniem pośrednika, opłaty licencyjne. Efektem było rozpaczliwe, ale bezskuteczne poszukiwanie przez BMW nowych kontraktów w ZSRR.

REKLAMA

W czasie, kiedy rynek na silniki lotnicze był zbyt mały, aby zapewnić firmie BMW utrzymanie opłacalności produkcji, jej konstruktorzy opracowali i uruchomili seryjną produkcję motocykli, oznaczonych symbolem R32. Jak się okazało, był to przysłowiowy strzał z dziesiątkę i produkcja ta zapewniła przyzwoite dochody przez kolejne lata. Jednak nie motocykle ani nie silniki lotnicze rozsławiły markę BMW na całym świecie, lecz samochody.

REKLAMA

Pierwszy pojazd czterokołowy z silnikiem powstał w BMW już w 1918 roku. Nie wiadomo nic na temat jego parametrów. Natomiast wiadomo, że warsztaty BMW produkowały na początku trzeciego dziesięciolecia XX wieku pojazdy rolnicze z silnikami dwu- i czterocylindrowymi. W połowie lat dwudziestych były to zarówno małe pojazdy jak i duże traktory do prac polowych. W 1927 roku BMW podejmuje licencyjną produkcję słynnej „Siódemki” Austina w zakładach w Eisenach. Samochody te, oznaczone symbolami od BMW 3/15 DA-1 do 3/15 DA-4 odznaczały się całkiem przyzwoitymi właściwościami, między innymi niewielkim nawet na dzisiejsze czasy, zużyciem paliwa. Model BMW 3/15 DA-3 Wartburg był sportowym, dwumiejscowym roadsterem i poza nawą nie miał nic wspólnego z produkowanymi po wojnie Wartburgami w tej samej, choć należącej do innych właścicieli fabryce.  

Zobacz też: Historia motoryzacji: trzy litery - BMW

Konstruktorzy BMW eksperymentowali w tym czasie z przednim zawieszeniem produkowanych aut, z miernymi rezultatami. Mimo to, jeszcze na rok przed wygaśnięciem umowy z Austinem na przełomie 1932 i 1933 roku, zdecydowano się na produkcję własnego, całkowicie nowego modelu samochodu, częściowo według projektu inżyniera Josefa Ganz’a. Było to niewielkie auto nazwane BMW Automobilkonstruktion München 1, w skrócie BMW AM1. Pojazd ten miał silnik z przodu, napęd na tylne koła i niezależne zawieszenie z tzw. łamanymi osiami. Jego sukces rynkowy był ogromny. Firma BMW do wybuchu II wojny światowej zdołała wprowadzić na rynek kilka jego mutacji, w tym wersję sportową (328 roadster) i luksusową, oznaczoną symbolem 335, obie z bardzo nowoczesnymi rozwiązaniami. Roadster został okrzyknięty „najpiękniejszym samochodem”, a dzięki sześciocylindrowemu silnikowi o pojemności 2 litrów i mocy dochodzącej do 80 KM święcił triumfy na wielu torach wyścigowych.   

BMW podczas II wojny światowej

Po wybuchu II wojny światowej zapotrzebowanie na samochody osobowe drastycznie zmalało, za to – czego można było się spodziewać - wzrosło znacznie na silniki lotnicze. Dla BMW oznaczało to być może kolejne lata prosperity. Zależało to jednak od hitlerowskiego rządu, ale oznaczało także oddanie zakładów pod pełną kontrolę wojskowych i polityków, w tym zmianę dotychczasowego kierownictwa firmy na ludzi „sprawdzonych” przez nazistów. I tak się też stało. BMW AG podjęła produkcję silników lotniczych, po otrzymaniu nowych władz i wraz z nimi potężnego zastrzyku finansowego. W zakładach w Monachium produkowała nadal motocykle R 12 i R 75, ale już tylko na potrzeby wojska. W 1942 roku produkcja motocykli została przeniesiona do Eisenach, zaś w Monachium produkowano od tej pory już tylko silniki lotnicze. W 1942 roku przerwano produkcję motocykli, a dwa lata wcześniej zaniechano także wytwarzania samochodów, które nie były przydatne w działaniach wojennych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Historia motoryzacji: BMW, lata międzywojenne

REKLAMA

W zakładach BMW AG wyprodukowano podczas wojny ponad 30 tysięcy silników lotniczych, w tym wiele sztuk najlepszego w tamtych czasach silnika, oznaczonego BMW 801. a także ponad 500 silników odrzutowych BMW 003. Firma zatrudniała w tym czasie około 50 000 pracowników, z czego połowę stanowili więźniowie z obozów koncentracyjnych znajdujących się w pobliżu zakładów produkcyjnych. Były one celem licznych nalotów bombowych, a pod koniec wojny monachijska wytwórnia silników została prawie zrównana z ziemią.

Po wojnie część zakładów koncernu BMW AG dostała się w ręce wojsk angielskich i amerykańskich, pozostałe, usytuowane we wschodnich landach trafiły w ręce sowietów. Do 1948 roku wszystkie zakłady koncernu miały zakaz wytwarzania czegokolwiek, z wyjątkiem rowerów i wyposażenia kuchni. Produkcję motocykli uruchomiono dopiero w 1948 roku, a samochodów 4 lata później. Zakłady we wschodnich landach zostały przez sowieckich okupantów upaństwowione i przejęte przez Soviet Avtowelo, które z kolei stworzyły w Eisenach zakłady Eisenacher Motor-Werke, a te przywłaszczyły sobie logo i nazwę BMW, próbując ją następnie sprzedawać aż do czasu, gdy w 1951 roku BMW AG dokonała ponownego zastrzeżenia nazw i znaków towarowych oraz... charakterystycznego wyglądu dwudzielnej kraty wlotu powietrza chłodzącego silnik.  

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe płatne drogi i autostrady od 1 listopada 2024 r. ciosem dla branży transportowej? Eksperci są zgodni

Nowe płatne drogi i autostrady od 1 listopada 2024 r. ciosem dla branży transportowej? Eksperci są zgodni. Od najbliższego piątku zacznie obowiązywać nowa, rozszerzona sieć płatnych dróg. Obejmie ona zarówno drogi ekspresowe jak i autostrady.

Nie zmieniłeś opon? Możesz dostać 3000 zł grzywny

W związku z pogarszającymi się warunkami atmosferycznymi i wynikającymi z tego – coraz gorszymi warunkami na drogach – listopad to najlepszy czas na wymianę opon i sprawdzenie ich stanu technicznego. Czy w Polsce wymiana opon na zimowe jest obowiązkowa i w jakich sytuacjach – w związku z brakiem zmiany ogumienia samochodu – kierowca może zostać ukarany grzywną? 

Policja zatrzymała pędzące auto, które prowadził 15-latek

15-latek prowadził samochód bez uprawnień, przekroczył prędkość i wiózł pasażerów bez pasów bezpieczeństwa. Odpowie przed sądem rodzinnym. 

Kiedy najlepiej zmienić opony na zimowe? Czy warto kupić całoroczne?

Kiedy najlepiej zmienić opony na zimowe? Lepiej założyć je o tydzień za wcześnie niż o tydzień za późno. Nie warto czekać na pierwsze przymrozki. 

REKLAMA

Pijany przewoził autem troje dzieci

Kierowca zatrzymany do kontroli miał prawie promil alkoholu w organizmie. W samochodzie przewoził trójkę dzieci. 

Rampy do odśnieżania na każdym MOP-ie. Czy drogowcy zaskoczą zimę? Ministerstwo Infrastruktury ma plan

Rampy do odśnieżania na każdym MOP-ie. Czy drogowcy zaskoczą zimę? Ministerstwo Infrastruktury ma plan. Do 2026 r. na polskiej sieci dróg szybkiego ruchu ma funkcjonować ponad 70 urządzeń ułatwiających usuwanie śniegu i lodu z pojazdów ciężarowych.

KGP: 107 085 interwencji, 434 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 085 interwencji.

Otwarto tymczasowy most w Głuchołazach. Możliwe jest przekraczanie Białej Głuchołaskiej

Otwarto tymczasowy most w Głuchołazach. Możliwe jest przekraczanie Białej Głuchołaskiej. Budowa przeprawy była możliwa dzięki współpracy wojska, instytucji państwowych oraz władz samorządowych. Głuchołazy są jedną z miejscowości, które szczególnie mocno ucierpiały w wyniku wrześniowej powodzi.

REKLAMA

Nie toyoty i skody, ale stare auta marki Opel Astra i Volkswagen Passat najczęściej jeżdżą po polskich drogach

Choć wśród nowych samochodów od lat niezmiennie liderują takie marki jak Toyota i Skoda, to wśród aut jeżdżących po polskich drogach hierarchia jest zgoła odmienna. To głównie dlatego, że Polacy wciąż kupują przede wszystkim tanie auta, Opel Astra z 2005 r. lub Volkswagen Passat z 2006 r. to pojazdy jakich w ruchu najwięcej.

Aż 7 na 10 lewarków sprawdzonych przez UOKiK nie wytrzymało obciążenia deklarowanego przez producenta. Sprawdź, czy masz ten model

UOKiK przebadał lewarki samochodowe. Aż 7 na 10 nie miało deklarowanej wytrzymałości. Wykryte nieprawidłowości to m.in. uszkodzenie ramion, korby lub łożyska podnośnika.

REKLAMA