REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia motoryzacji: początki motoryzacji we Francji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jules Goux wygrał na Peugeocie wyścig w Indianapolis w 1913 roku
Jules Goux wygrał na Peugeocie wyścig w Indianapolis w 1913 roku

REKLAMA

REKLAMA

Francuski potentat motoryzacyjny zaczynał bardzo skromnie, od produkcji rowerów. W 1810 roku w Herimoncourt Jean Pierre Peugeot uruchamia produkcję rowerów, nie marząc nawet o tym, że już 100 lat później jego nazwisko stanie się znane niemal na całym świecie.

REKLAMA

 Firma pana Peugeot w pewnym momencie podupada finansowo i przestaje istnieć. Tradycję rodzinną podtrzymują jednak jego spadkobiercy, otwierając w 1885 roku całkiem nowe zakłady rowerowe pod szyldem „Les Files de Peugeot Fréres”. Współpracujący z nimi inżynier Armad Peugeot, wnuk Jeana Paula, ma szersze spojrzenie w przyszłość i dostrzega możliwość wejścia w dopiero raczkujący świat motoryzacji.

REKLAMA

W 1889 roku powstaje pierwszy wehikuł nie napędzany siłą mięśni człowieka, z nazwiskiem „Peugeot” w szokującej skądinąd nazwie, Serpolet-Peugeot (=Tymianek-Peugeot). Był to pojazd, przypominający powóz konny, napędzany maszyną parową. Zbudowany na wzór powozu, miał zbyt delikatną ramę, jak na pojazd napędzany mechanicznie. Niezadowolony ze swojego dzieła Armand Peugeot poszukał lżejszego silnika do napędu swojego powozu i znalazł go w firmie Levarsor. Był to silnik benzynowy, produkowany na licencji Daimlera. Już w 1890 roku fabrykę Peugeot pierwszy pojazd, napędzany silnikiem spalinowym, Peugeot-Levarsor. O firmie pana Peugeot zaczęto mówić, zwłaszcza że odniosła niebywały sukces: w ciągu 5 lat potrafiła pomyślnie przejść przez trzy etapy rozwoju pojazdów, od napędzanych siłą mięśni, przez parowe do korzystających z napędu spalinowego.

Peugeot-Levarsor przypominał powóz konny, w którym pasażerowie siedzieli twarzami do siebie. Miał duże i bardzo wąskie, „rowerowe” koła z cienkimi szprychami. Kierowano nim z tylnego siedzenia podobną kierownicą, jak rowerowa, z tym że na jej końcach znajdowały się pionowe uchwyty – rękojeści podobne do rączek stosowanych np. w korbach sterujących starymi tramwajami. O samochodzie Peugeot-Levarsor, znanym jako „Type 3”, stało się głośno po tym, jak wystartował w 1891 roku wieloetapowym wyścigu dla rowerzystów Paryż-Brest, pokonując trasę 2100 km w łącznym czasie 139 godzin, czyli ze średnią prędkością około 15 km/godz.   

Zobacz też: Historia motoryzacji: od starożytności do XVII wieku

W 1892 roku wyprodukowano 29 egzemplarzy tego auta, uznawanego za rower. Powstał wówczas jedyny egzemplarz o specjalnym wyglądzie, nawiązującym do tradycyjnych motywów tunezyjskich, na zamówienie beja Tunisu.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W 1894 roku zorganizowano pierwsze w historii Francji „concours de voitures sans chevaux à propulsion mécanique” („zawody dla pojazdów z napedem mechanicznym bez koni”), których organizatorem był jeden z dziennikarzy gazety „Petit-Journal”. Wśrod 21 uczestników było aż 6 Peugeotów. Pierwsze miejsce przypadło ex-aequo pojazdom Peugeot i Panhard-Levassor.   

W 1896, Armand Peugeot zakłada w Audincourt  spółkę „La Société des Automobiles Peugeot”, tym samym opuszczając rodzinny biznes, gdzie niejednokrotnie dano mu do zrozumienia, że nie ma miejsca dla jego ekscentrycznych pomysłów w firmie „Les Files de Peugeot Fréres”.  W tym samym roku z garażu barona Zulien znika jego Peugeot. Jest to pierwsza w historii kradzież samochodu. Inne auta nie skusiły do tej pory złodziei.

Ograniczenie prędkości do 12 km/h

W 1898 roku prefekt Paryża wprowadza pierwsze w historii ograniczenie prędkości samochodów, ustanawiając górną granicę na 12 km/godz. Sprzedaż Peugeotów mimo to rośnie i w 1900 roku osiąga 500 sztuk, w tym aż 15 modeli. Jednocześnie zakłady Peugeot sprzedają 20 tysięcy rowerów.

Wprowadzony w 1905 roku słynny model „Bebe” z jednocylindrowym silnikiem jest pojazdem lekkim i dobrze prowadzącym się. Stworzony z myślą o ludziach średnio zamożnych stał się pierwszym w historii autem popularnym, nie tylko dla arystokratów. Razem z nim powstał wówczas znany i stosowany do dziś znak firmowy „Lew Peugeota”. Rozsławili go dwaj znani kierowcy wyścigowi, Boillot i Goux, zajmując trzecie i czwarte miejsce w zawodach „Grand Prix Automobile Club de France” i zwyciężając w Targa Flioro w 1908 roku.

W 1919 roku Peugeot wprowadza na rynek kolejny produkt – słynną „Quadrilette”, która odnosi wielki sukces rynkowy dzięki prostej formule: dwa miejsca, trzy biegi i cztery konie (przeliczeniowe). Samochodzik uzyskuje prędkość 60 km/godz. Uznano go wówczas za najbardziej ekonomiczny dwumiejscowy pojazd świata.  Dla podtrzymania opinii innowacyjnej marki, Peugeot od 1920 roku wprowadza na rynek model 156, z silnikiem bez zaworów, który dzięki swojej szybkości ustanawia wiele rekordów.  

Zobacz też: Historia motoryzacji: omnibusy i silniki parowe

W 1923 roku marka Peugeot osiąga nieprawdopodobną ilość 10 000 aut produkowanych rocznie. W 1923 roku Peugeot zwycięża w najbardziej prestiżowych zawodach samochodowych – „24 h Le Mans”. ^ lat później pojawia się pierwszy model z trzycyfrowym numerem – 203. Od tej pory firma Peugeot ma do wyłącznej dyspozycji numery typów o trzech cyfrach, z zerem w środku. Było to między innymi powodem zmiany oznaczeń samochodów „Warszawa” 201, 202 i 203 produkowanych po II wojnie światowej w Polsce.

W latach trzydziestych zmieniono nieco konstrukcję modelu 201, przerabiając zawieszenie przednich kół na niezależne. Było to posunięcie niezwykle rewolucyjne i dało asumpt innym konstruktorom aut do stosowania go w tworzonych przez siebie modelach.

Podczas paryskiego Salonu Samochodowego w 1935 roku Peugeot znów zaskakuje wszystkich, pokazując model 402 o bardzo aerodynamicznej sylwetce, zwanej „Fuseau de Sochaux” (=”Wrzeciono z Sochaux”). Zaprezentowane równocześnie luksusowe wersje, modele „Eclipse” wieńczyły serię modeli coupe i kabrioletów.

W 1936 roku Peugeot wprowadza na rynek model 302, zastępujący 402. Jest to zwiastun nowych trendów na rynku samochodowym, wróży bowiem koniec samochodów o wielkich karoseriach i aut robionych „na miarę” pod konkretne zamówienie. Od tej pory konstruktorzy aut zaczynają kłaść większy nacisk na ekonomię, tworząc pojazdy o coraz mniejszym zużyciu paliwa. Powstaje wówczas, tuż przed wybuchem II wojny światowej, ekonomiczny model 202, który wypiera z rynku 302. Produkcja Peugeotów systematycznie i szybko rośnie , by po II wojnie światowej osiągnąć poziom ponad 50 000 samochodów rocznie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA