REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia motoryzacji: początki motoryzacji we Francji

Jakubowski Ryszard
Jules Goux wygrał na Peugeocie wyścig w Indianapolis w 1913 roku
Jules Goux wygrał na Peugeocie wyścig w Indianapolis w 1913 roku

REKLAMA

REKLAMA

Francuski potentat motoryzacyjny zaczynał bardzo skromnie, od produkcji rowerów. W 1810 roku w Herimoncourt Jean Pierre Peugeot uruchamia produkcję rowerów, nie marząc nawet o tym, że już 100 lat później jego nazwisko stanie się znane niemal na całym świecie.

 Firma pana Peugeot w pewnym momencie podupada finansowo i przestaje istnieć. Tradycję rodzinną podtrzymują jednak jego spadkobiercy, otwierając w 1885 roku całkiem nowe zakłady rowerowe pod szyldem „Les Files de Peugeot Fréres”. Współpracujący z nimi inżynier Armad Peugeot, wnuk Jeana Paula, ma szersze spojrzenie w przyszłość i dostrzega możliwość wejścia w dopiero raczkujący świat motoryzacji.

REKLAMA

REKLAMA

W 1889 roku powstaje pierwszy wehikuł nie napędzany siłą mięśni człowieka, z nazwiskiem „Peugeot” w szokującej skądinąd nazwie, Serpolet-Peugeot (=Tymianek-Peugeot). Był to pojazd, przypominający powóz konny, napędzany maszyną parową. Zbudowany na wzór powozu, miał zbyt delikatną ramę, jak na pojazd napędzany mechanicznie. Niezadowolony ze swojego dzieła Armand Peugeot poszukał lżejszego silnika do napędu swojego powozu i znalazł go w firmie Levarsor. Był to silnik benzynowy, produkowany na licencji Daimlera. Już w 1890 roku fabrykę Peugeot pierwszy pojazd, napędzany silnikiem spalinowym, Peugeot-Levarsor. O firmie pana Peugeot zaczęto mówić, zwłaszcza że odniosła niebywały sukces: w ciągu 5 lat potrafiła pomyślnie przejść przez trzy etapy rozwoju pojazdów, od napędzanych siłą mięśni, przez parowe do korzystających z napędu spalinowego.

Peugeot-Levarsor przypominał powóz konny, w którym pasażerowie siedzieli twarzami do siebie. Miał duże i bardzo wąskie, „rowerowe” koła z cienkimi szprychami. Kierowano nim z tylnego siedzenia podobną kierownicą, jak rowerowa, z tym że na jej końcach znajdowały się pionowe uchwyty – rękojeści podobne do rączek stosowanych np. w korbach sterujących starymi tramwajami. O samochodzie Peugeot-Levarsor, znanym jako „Type 3”, stało się głośno po tym, jak wystartował w 1891 roku wieloetapowym wyścigu dla rowerzystów Paryż-Brest, pokonując trasę 2100 km w łącznym czasie 139 godzin, czyli ze średnią prędkością około 15 km/godz.   

Zobacz też: Historia motoryzacji: od starożytności do XVII wieku

REKLAMA

W 1892 roku wyprodukowano 29 egzemplarzy tego auta, uznawanego za rower. Powstał wówczas jedyny egzemplarz o specjalnym wyglądzie, nawiązującym do tradycyjnych motywów tunezyjskich, na zamówienie beja Tunisu.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 1894 roku zorganizowano pierwsze w historii Francji „concours de voitures sans chevaux à propulsion mécanique” („zawody dla pojazdów z napedem mechanicznym bez koni”), których organizatorem był jeden z dziennikarzy gazety „Petit-Journal”. Wśrod 21 uczestników było aż 6 Peugeotów. Pierwsze miejsce przypadło ex-aequo pojazdom Peugeot i Panhard-Levassor.   

W 1896, Armand Peugeot zakłada w Audincourt  spółkę „La Société des Automobiles Peugeot”, tym samym opuszczając rodzinny biznes, gdzie niejednokrotnie dano mu do zrozumienia, że nie ma miejsca dla jego ekscentrycznych pomysłów w firmie „Les Files de Peugeot Fréres”.  W tym samym roku z garażu barona Zulien znika jego Peugeot. Jest to pierwsza w historii kradzież samochodu. Inne auta nie skusiły do tej pory złodziei.

Ograniczenie prędkości do 12 km/h

W 1898 roku prefekt Paryża wprowadza pierwsze w historii ograniczenie prędkości samochodów, ustanawiając górną granicę na 12 km/godz. Sprzedaż Peugeotów mimo to rośnie i w 1900 roku osiąga 500 sztuk, w tym aż 15 modeli. Jednocześnie zakłady Peugeot sprzedają 20 tysięcy rowerów.

Wprowadzony w 1905 roku słynny model „Bebe” z jednocylindrowym silnikiem jest pojazdem lekkim i dobrze prowadzącym się. Stworzony z myślą o ludziach średnio zamożnych stał się pierwszym w historii autem popularnym, nie tylko dla arystokratów. Razem z nim powstał wówczas znany i stosowany do dziś znak firmowy „Lew Peugeota”. Rozsławili go dwaj znani kierowcy wyścigowi, Boillot i Goux, zajmując trzecie i czwarte miejsce w zawodach „Grand Prix Automobile Club de France” i zwyciężając w Targa Flioro w 1908 roku.

W 1919 roku Peugeot wprowadza na rynek kolejny produkt – słynną „Quadrilette”, która odnosi wielki sukces rynkowy dzięki prostej formule: dwa miejsca, trzy biegi i cztery konie (przeliczeniowe). Samochodzik uzyskuje prędkość 60 km/godz. Uznano go wówczas za najbardziej ekonomiczny dwumiejscowy pojazd świata.  Dla podtrzymania opinii innowacyjnej marki, Peugeot od 1920 roku wprowadza na rynek model 156, z silnikiem bez zaworów, który dzięki swojej szybkości ustanawia wiele rekordów.  

Zobacz też: Historia motoryzacji: omnibusy i silniki parowe

W 1923 roku marka Peugeot osiąga nieprawdopodobną ilość 10 000 aut produkowanych rocznie. W 1923 roku Peugeot zwycięża w najbardziej prestiżowych zawodach samochodowych – „24 h Le Mans”. ^ lat później pojawia się pierwszy model z trzycyfrowym numerem – 203. Od tej pory firma Peugeot ma do wyłącznej dyspozycji numery typów o trzech cyfrach, z zerem w środku. Było to między innymi powodem zmiany oznaczeń samochodów „Warszawa” 201, 202 i 203 produkowanych po II wojnie światowej w Polsce.

W latach trzydziestych zmieniono nieco konstrukcję modelu 201, przerabiając zawieszenie przednich kół na niezależne. Było to posunięcie niezwykle rewolucyjne i dało asumpt innym konstruktorom aut do stosowania go w tworzonych przez siebie modelach.

Podczas paryskiego Salonu Samochodowego w 1935 roku Peugeot znów zaskakuje wszystkich, pokazując model 402 o bardzo aerodynamicznej sylwetce, zwanej „Fuseau de Sochaux” (=”Wrzeciono z Sochaux”). Zaprezentowane równocześnie luksusowe wersje, modele „Eclipse” wieńczyły serię modeli coupe i kabrioletów.

W 1936 roku Peugeot wprowadza na rynek model 302, zastępujący 402. Jest to zwiastun nowych trendów na rynku samochodowym, wróży bowiem koniec samochodów o wielkich karoseriach i aut robionych „na miarę” pod konkretne zamówienie. Od tej pory konstruktorzy aut zaczynają kłaść większy nacisk na ekonomię, tworząc pojazdy o coraz mniejszym zużyciu paliwa. Powstaje wówczas, tuż przed wybuchem II wojny światowej, ekonomiczny model 202, który wypiera z rynku 302. Produkcja Peugeotów systematycznie i szybko rośnie , by po II wojnie światowej osiągnąć poziom ponad 50 000 samochodów rocznie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA