REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia motoryzacji: początki motoryzacji we Francji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jules Goux wygrał na Peugeocie wyścig w Indianapolis w 1913 roku
Jules Goux wygrał na Peugeocie wyścig w Indianapolis w 1913 roku

REKLAMA

REKLAMA

Francuski potentat motoryzacyjny zaczynał bardzo skromnie, od produkcji rowerów. W 1810 roku w Herimoncourt Jean Pierre Peugeot uruchamia produkcję rowerów, nie marząc nawet o tym, że już 100 lat później jego nazwisko stanie się znane niemal na całym świecie.

 Firma pana Peugeot w pewnym momencie podupada finansowo i przestaje istnieć. Tradycję rodzinną podtrzymują jednak jego spadkobiercy, otwierając w 1885 roku całkiem nowe zakłady rowerowe pod szyldem „Les Files de Peugeot Fréres”. Współpracujący z nimi inżynier Armad Peugeot, wnuk Jeana Paula, ma szersze spojrzenie w przyszłość i dostrzega możliwość wejścia w dopiero raczkujący świat motoryzacji.

REKLAMA

REKLAMA

W 1889 roku powstaje pierwszy wehikuł nie napędzany siłą mięśni człowieka, z nazwiskiem „Peugeot” w szokującej skądinąd nazwie, Serpolet-Peugeot (=Tymianek-Peugeot). Był to pojazd, przypominający powóz konny, napędzany maszyną parową. Zbudowany na wzór powozu, miał zbyt delikatną ramę, jak na pojazd napędzany mechanicznie. Niezadowolony ze swojego dzieła Armand Peugeot poszukał lżejszego silnika do napędu swojego powozu i znalazł go w firmie Levarsor. Był to silnik benzynowy, produkowany na licencji Daimlera. Już w 1890 roku fabrykę Peugeot pierwszy pojazd, napędzany silnikiem spalinowym, Peugeot-Levarsor. O firmie pana Peugeot zaczęto mówić, zwłaszcza że odniosła niebywały sukces: w ciągu 5 lat potrafiła pomyślnie przejść przez trzy etapy rozwoju pojazdów, od napędzanych siłą mięśni, przez parowe do korzystających z napędu spalinowego.

Peugeot-Levarsor przypominał powóz konny, w którym pasażerowie siedzieli twarzami do siebie. Miał duże i bardzo wąskie, „rowerowe” koła z cienkimi szprychami. Kierowano nim z tylnego siedzenia podobną kierownicą, jak rowerowa, z tym że na jej końcach znajdowały się pionowe uchwyty – rękojeści podobne do rączek stosowanych np. w korbach sterujących starymi tramwajami. O samochodzie Peugeot-Levarsor, znanym jako „Type 3”, stało się głośno po tym, jak wystartował w 1891 roku wieloetapowym wyścigu dla rowerzystów Paryż-Brest, pokonując trasę 2100 km w łącznym czasie 139 godzin, czyli ze średnią prędkością około 15 km/godz.   

Zobacz też: Historia motoryzacji: od starożytności do XVII wieku

REKLAMA

W 1892 roku wyprodukowano 29 egzemplarzy tego auta, uznawanego za rower. Powstał wówczas jedyny egzemplarz o specjalnym wyglądzie, nawiązującym do tradycyjnych motywów tunezyjskich, na zamówienie beja Tunisu.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 1894 roku zorganizowano pierwsze w historii Francji „concours de voitures sans chevaux à propulsion mécanique” („zawody dla pojazdów z napedem mechanicznym bez koni”), których organizatorem był jeden z dziennikarzy gazety „Petit-Journal”. Wśrod 21 uczestników było aż 6 Peugeotów. Pierwsze miejsce przypadło ex-aequo pojazdom Peugeot i Panhard-Levassor.   

W 1896, Armand Peugeot zakłada w Audincourt  spółkę „La Société des Automobiles Peugeot”, tym samym opuszczając rodzinny biznes, gdzie niejednokrotnie dano mu do zrozumienia, że nie ma miejsca dla jego ekscentrycznych pomysłów w firmie „Les Files de Peugeot Fréres”.  W tym samym roku z garażu barona Zulien znika jego Peugeot. Jest to pierwsza w historii kradzież samochodu. Inne auta nie skusiły do tej pory złodziei.

Ograniczenie prędkości do 12 km/h

W 1898 roku prefekt Paryża wprowadza pierwsze w historii ograniczenie prędkości samochodów, ustanawiając górną granicę na 12 km/godz. Sprzedaż Peugeotów mimo to rośnie i w 1900 roku osiąga 500 sztuk, w tym aż 15 modeli. Jednocześnie zakłady Peugeot sprzedają 20 tysięcy rowerów.

Wprowadzony w 1905 roku słynny model „Bebe” z jednocylindrowym silnikiem jest pojazdem lekkim i dobrze prowadzącym się. Stworzony z myślą o ludziach średnio zamożnych stał się pierwszym w historii autem popularnym, nie tylko dla arystokratów. Razem z nim powstał wówczas znany i stosowany do dziś znak firmowy „Lew Peugeota”. Rozsławili go dwaj znani kierowcy wyścigowi, Boillot i Goux, zajmując trzecie i czwarte miejsce w zawodach „Grand Prix Automobile Club de France” i zwyciężając w Targa Flioro w 1908 roku.

W 1919 roku Peugeot wprowadza na rynek kolejny produkt – słynną „Quadrilette”, która odnosi wielki sukces rynkowy dzięki prostej formule: dwa miejsca, trzy biegi i cztery konie (przeliczeniowe). Samochodzik uzyskuje prędkość 60 km/godz. Uznano go wówczas za najbardziej ekonomiczny dwumiejscowy pojazd świata.  Dla podtrzymania opinii innowacyjnej marki, Peugeot od 1920 roku wprowadza na rynek model 156, z silnikiem bez zaworów, który dzięki swojej szybkości ustanawia wiele rekordów.  

Zobacz też: Historia motoryzacji: omnibusy i silniki parowe

W 1923 roku marka Peugeot osiąga nieprawdopodobną ilość 10 000 aut produkowanych rocznie. W 1923 roku Peugeot zwycięża w najbardziej prestiżowych zawodach samochodowych – „24 h Le Mans”. ^ lat później pojawia się pierwszy model z trzycyfrowym numerem – 203. Od tej pory firma Peugeot ma do wyłącznej dyspozycji numery typów o trzech cyfrach, z zerem w środku. Było to między innymi powodem zmiany oznaczeń samochodów „Warszawa” 201, 202 i 203 produkowanych po II wojnie światowej w Polsce.

W latach trzydziestych zmieniono nieco konstrukcję modelu 201, przerabiając zawieszenie przednich kół na niezależne. Było to posunięcie niezwykle rewolucyjne i dało asumpt innym konstruktorom aut do stosowania go w tworzonych przez siebie modelach.

Podczas paryskiego Salonu Samochodowego w 1935 roku Peugeot znów zaskakuje wszystkich, pokazując model 402 o bardzo aerodynamicznej sylwetce, zwanej „Fuseau de Sochaux” (=”Wrzeciono z Sochaux”). Zaprezentowane równocześnie luksusowe wersje, modele „Eclipse” wieńczyły serię modeli coupe i kabrioletów.

W 1936 roku Peugeot wprowadza na rynek model 302, zastępujący 402. Jest to zwiastun nowych trendów na rynku samochodowym, wróży bowiem koniec samochodów o wielkich karoseriach i aut robionych „na miarę” pod konkretne zamówienie. Od tej pory konstruktorzy aut zaczynają kłaść większy nacisk na ekonomię, tworząc pojazdy o coraz mniejszym zużyciu paliwa. Powstaje wówczas, tuż przed wybuchem II wojny światowej, ekonomiczny model 202, który wypiera z rynku 302. Produkcja Peugeotów systematycznie i szybko rośnie , by po II wojnie światowej osiągnąć poziom ponad 50 000 samochodów rocznie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA