REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pracuje gaźnik?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Gaźnik, zwany dawniej karburatorem, jest urządzeniem pozwalającym na wytworzenie mieszanki ciekłego paliwa i powietrza. Fot. Fotolia
Gaźnik, zwany dawniej karburatorem, jest urządzeniem pozwalającym na wytworzenie mieszanki ciekłego paliwa i powietrza. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gaźnik, zwany dawniej karburatorem, jest urządzeniem pozwalającym na wytworzenie mieszanki ciekłego paliwa i powietrza, niezbędnej do pracy silnika o zapłonie iskrowym oraz sterowanie wielkością jej dopływu do cylindrów.

Pierwsze gaźniki powstały w tym samym czasie, kiedy budowano pierwsze silniki spalinowe. Nie są urządzeniami doskonałymi, dlatego coraz częściej zastępują je układy wtryskowe. Po wielu metamorfozach gaźniki uzyskały postać, która zupełnie nie przypomina tych budowanych przed wiekiem. Z prymitywnej rurki z przewężeniem, w której pod wpływem podciśnienia, wytwarzanego przez przepływający strumień powietrza następowało zasysanie i rozdrobnienie paliwa przez rozpylacz, przeobraziły się w urządzenia o skomplikowanej budowie, wyposażone w liczne mechanizmy, kanały, dysze i rurki, które pozwalają na uzyskiwanie mieszanki paliwowo-powietrznej o pożądanym składzie. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Prędkość ekonomiczna, jak ją obliczyć?

Jedynie zasada pracy pozostała ta sama: w przewężeniu kanału doprowadzającego powietrze do cylindrów, zwanym gardzielą gaźnika, znajdują się rozpylacze, do których odpowiednimi kanałami i przez kalibrowane dysze doprowadzone jest paliwo z komory pływakowej. Komora ta ma za zadanie, dzięki pływakowi, sterującemu zaworem odcinającym, utrzymywanie poziomu paliwa tak, aby nie wyciekało ono z rozpylaczy. Paliwo z rozpylacza jest porywane przez strumień powietrza i rozbijane na bardzo drobne kropelki. Ilością tak wytworzonej mieszanki, steruje przepustnica, umożliwiająca płynną regulację prędkości obrotowej silnika, a tym samym jego chwilowej mocy.

W gaźniku znajduje się urządzenie rozruchowe, dostarczające do cylindrów mieszankę bardzo wzbogaconą, często poza granice zapalności. Dzięki niemu, gdy w zimnym silniku część paliwa skondensuje się na ściankach cylindrów i w komorze spalania głowicy, reszta wystarczy, aby wraz z zassanym powietrzem zachować skład leżący w granicach zapalności. Bez tego urządzenia rozruch zimnego silnika byłby bardzo trudny lub niemożliwy. Bardzo ważnym urządzeniem gaźnika jest to, które odpowiada za bieg jałowy silnika. Wytwarza ono niewielkie ilości mieszanki wtedy, gdy przepływ powietrza w gardzieli gaźnika jest zbyt mały, aby zapewnić wypływ (zasysanie) paliwa z rozpylaczy w gardzieli gaźnika, czyli gdy silnik pracuje na wolnych obrotach.

REKLAMA

Zobacz również: Punkty karne a utrata prawa jazdy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wielu gaźnikach jest stosowana tzw. pompka przyspieszająca, której zadaniem jest dostarczenie do gardzieli gaźnika dodatkowej porcji paliwa przy gwałtownym otwarciu przepustnicy, koniecznej na czas, kiedy rozpylacze podejmą pracę w zmienionych warunkach, co nie następuje od razu. Bez tego urządzenia przez pewien czas silnik otrzymywałby mieszankę uboższą w paliwo, a tym samym zamiast zwiększać obroty zgodnie z wolą kierowcy, straciłby na chwilę sporo mocy. Ważne, dla poprawnej pracy silnika, jest urządzenie do wzbogacania mieszanki w czasie, gdy pracuje on pod bardzo dużym obciążeniem, bliskim maksymalnemu. Urządzenie to pozwala na płynną zmianę składu mieszanki z ekonomicznego, gdy samochód porusza się z tą samą prędkością po poziomej drodze, na wzbogacony (dynamiczny) pozwalający na uzyskanie mocy, zbliżonej do maksymalnej i maksymalnego momentu obrotowego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA