REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pracuje gaźnik?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Gaźnik, zwany dawniej karburatorem, jest urządzeniem pozwalającym na wytworzenie mieszanki ciekłego paliwa i powietrza. Fot. Fotolia
Gaźnik, zwany dawniej karburatorem, jest urządzeniem pozwalającym na wytworzenie mieszanki ciekłego paliwa i powietrza. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gaźnik, zwany dawniej karburatorem, jest urządzeniem pozwalającym na wytworzenie mieszanki ciekłego paliwa i powietrza, niezbędnej do pracy silnika o zapłonie iskrowym oraz sterowanie wielkością jej dopływu do cylindrów.

Pierwsze gaźniki powstały w tym samym czasie, kiedy budowano pierwsze silniki spalinowe. Nie są urządzeniami doskonałymi, dlatego coraz częściej zastępują je układy wtryskowe. Po wielu metamorfozach gaźniki uzyskały postać, która zupełnie nie przypomina tych budowanych przed wiekiem. Z prymitywnej rurki z przewężeniem, w której pod wpływem podciśnienia, wytwarzanego przez przepływający strumień powietrza następowało zasysanie i rozdrobnienie paliwa przez rozpylacz, przeobraziły się w urządzenia o skomplikowanej budowie, wyposażone w liczne mechanizmy, kanały, dysze i rurki, które pozwalają na uzyskiwanie mieszanki paliwowo-powietrznej o pożądanym składzie. 

REKLAMA

Zobacz również: Prędkość ekonomiczna, jak ją obliczyć?

REKLAMA

Jedynie zasada pracy pozostała ta sama: w przewężeniu kanału doprowadzającego powietrze do cylindrów, zwanym gardzielą gaźnika, znajdują się rozpylacze, do których odpowiednimi kanałami i przez kalibrowane dysze doprowadzone jest paliwo z komory pływakowej. Komora ta ma za zadanie, dzięki pływakowi, sterującemu zaworem odcinającym, utrzymywanie poziomu paliwa tak, aby nie wyciekało ono z rozpylaczy. Paliwo z rozpylacza jest porywane przez strumień powietrza i rozbijane na bardzo drobne kropelki. Ilością tak wytworzonej mieszanki, steruje przepustnica, umożliwiająca płynną regulację prędkości obrotowej silnika, a tym samym jego chwilowej mocy.

W gaźniku znajduje się urządzenie rozruchowe, dostarczające do cylindrów mieszankę bardzo wzbogaconą, często poza granice zapalności. Dzięki niemu, gdy w zimnym silniku część paliwa skondensuje się na ściankach cylindrów i w komorze spalania głowicy, reszta wystarczy, aby wraz z zassanym powietrzem zachować skład leżący w granicach zapalności. Bez tego urządzenia rozruch zimnego silnika byłby bardzo trudny lub niemożliwy. Bardzo ważnym urządzeniem gaźnika jest to, które odpowiada za bieg jałowy silnika. Wytwarza ono niewielkie ilości mieszanki wtedy, gdy przepływ powietrza w gardzieli gaźnika jest zbyt mały, aby zapewnić wypływ (zasysanie) paliwa z rozpylaczy w gardzieli gaźnika, czyli gdy silnik pracuje na wolnych obrotach.

Zobacz również: Punkty karne a utrata prawa jazdy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wielu gaźnikach jest stosowana tzw. pompka przyspieszająca, której zadaniem jest dostarczenie do gardzieli gaźnika dodatkowej porcji paliwa przy gwałtownym otwarciu przepustnicy, koniecznej na czas, kiedy rozpylacze podejmą pracę w zmienionych warunkach, co nie następuje od razu. Bez tego urządzenia przez pewien czas silnik otrzymywałby mieszankę uboższą w paliwo, a tym samym zamiast zwiększać obroty zgodnie z wolą kierowcy, straciłby na chwilę sporo mocy. Ważne, dla poprawnej pracy silnika, jest urządzenie do wzbogacania mieszanki w czasie, gdy pracuje on pod bardzo dużym obciążeniem, bliskim maksymalnemu. Urządzenie to pozwala na płynną zmianę składu mieszanki z ekonomicznego, gdy samochód porusza się z tą samą prędkością po poziomej drodze, na wzbogacony (dynamiczny) pozwalający na uzyskanie mocy, zbliżonej do maksymalnej i maksymalnego momentu obrotowego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA