REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak obliczyć średnie zużycie paliwa na 100 kilometrów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Warto wiedzieć ile spalimy na dystansie 100 kilometrów Fot. newspres
Warto wiedzieć ile spalimy na dystansie 100 kilometrów Fot. newspres

REKLAMA

REKLAMA

Ilość paliwa, którego potrzebuje samochód na pokonanie danego dystansu, jest jednym z najważniejszych kryteriów przy ocenie opłacalności eksploatacji danego pojazdu.

Zwykle ocena ta jest powierzchowna i sprowadza się do obliczenia, jakie było zużycie paliwa na 100 km od poprzedniego tankowania do następnego.
Producenci samochodów, oceniając zużywanie przez nie paliwa, posługują się specjalnymi testami. Ich wyniki są dostatecznie dokładne, ale tylko w odniesieniu do samochodów nowych, jeżdżących w warunkach pogodowych i drogowych przyjętych jako średnie. Dlatego mogą różnić się od rzeczywistych nawet o kilkanaście procent, zwłaszcza w przypadku samochodów starych, długo eksploatowanych. Dlatego dla własnych potrzeb warto poznać prawdziwe zużycie paliwa w takich warunkach, w jakich dany samochód jest na co dzień eksploatowany.

REKLAMA

Zobacz również: Jak pokonywać zakręty na bardzo krętej drodze?

REKLAMA

Test należy zacząć od zapisania stanu licznika i zatankowaniu paliwa „pod korek”, czyli do pełna. Potem, przy każdym tankowaniu notować ilość wlanego paliwa, przy czym nie ma potrzeby tankowania za każdym razem do pełna. Po pewnym okresie, np. po tygodniu lub miesiącu, odczytać stan licznika i zatankować do pełna, zapisując ilość wlanego paliwa.

Należy pamiętać, żeby rozpocząć i zakończyć test z pełnym zbiornikiem paliwa. Nie dodawać paliwa wlanego w chwili rozpoczynania testu do ogólnej ilości zużytego do chwili zakończenia testu.

Zobacz też: Jakie objawy towarzyszą usterkom samochodu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pomnożeniu przez 100 liczby litrów wlanego paliwa i podzieleniu go przez liczbę przejechanych kilometrów otrzymujemy wynik, obrazujący średnie zużycie paliwa przez nasz samochód, eksploatowany w rzeczywistych warunkach, z postojami w korkach, z jazdą na niskich biegach po osiedlowych uliczkach itd. Jedynie zużycie paliwa w tzw. trasie, czyli w ruchu pozamiejskim można ocenić na po przeliczeniu ilości zużytego paliwa między dwoma następującymi po sobie tankowaniami. Otrzymany wynik obliczenia również będzie przybliżony, odpowiadający warunkom, w jakich pomiar był przeprowadzany. Na tej samej trasie pokonanej letnią nocą zużycie paliwa może być znacznie niższe, niż podczas jazdy zimą w godzinach porannego szczytu lub po śliskiej nawierzchni.

Zobacz również: Jak jeździć drogami wewnętrznymi (osiedlowymi itp.)?

Warto stale kontrolować zużycie paliwa, np. w cyklu tygodniowym. Pozwoli to na wykrycie w porę usterek samochodu, takich jak rozregulowanie się gaźnika lub aparatury wtryskowej, wadliwej pracy układu zapłonowego lub nawet tylko jednej ze świec, blokowania hamulców, poślizgu sprzęgła, zmian w geometrii przedniego zawieszenia powstałych w wyniku wjechania w wyrwę w nawierzchni drogi itp.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA