REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak obliczyć średnie zużycie paliwa na 100 kilometrów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Warto wiedzieć ile spalimy na dystansie 100 kilometrów Fot. newspres
Warto wiedzieć ile spalimy na dystansie 100 kilometrów Fot. newspres

REKLAMA

REKLAMA

Ilość paliwa, którego potrzebuje samochód na pokonanie danego dystansu, jest jednym z najważniejszych kryteriów przy ocenie opłacalności eksploatacji danego pojazdu.

Zwykle ocena ta jest powierzchowna i sprowadza się do obliczenia, jakie było zużycie paliwa na 100 km od poprzedniego tankowania do następnego.
Producenci samochodów, oceniając zużywanie przez nie paliwa, posługują się specjalnymi testami. Ich wyniki są dostatecznie dokładne, ale tylko w odniesieniu do samochodów nowych, jeżdżących w warunkach pogodowych i drogowych przyjętych jako średnie. Dlatego mogą różnić się od rzeczywistych nawet o kilkanaście procent, zwłaszcza w przypadku samochodów starych, długo eksploatowanych. Dlatego dla własnych potrzeb warto poznać prawdziwe zużycie paliwa w takich warunkach, w jakich dany samochód jest na co dzień eksploatowany.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak pokonywać zakręty na bardzo krętej drodze?

Test należy zacząć od zapisania stanu licznika i zatankowaniu paliwa „pod korek”, czyli do pełna. Potem, przy każdym tankowaniu notować ilość wlanego paliwa, przy czym nie ma potrzeby tankowania za każdym razem do pełna. Po pewnym okresie, np. po tygodniu lub miesiącu, odczytać stan licznika i zatankować do pełna, zapisując ilość wlanego paliwa.

Należy pamiętać, żeby rozpocząć i zakończyć test z pełnym zbiornikiem paliwa. Nie dodawać paliwa wlanego w chwili rozpoczynania testu do ogólnej ilości zużytego do chwili zakończenia testu.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie objawy towarzyszą usterkom samochodu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pomnożeniu przez 100 liczby litrów wlanego paliwa i podzieleniu go przez liczbę przejechanych kilometrów otrzymujemy wynik, obrazujący średnie zużycie paliwa przez nasz samochód, eksploatowany w rzeczywistych warunkach, z postojami w korkach, z jazdą na niskich biegach po osiedlowych uliczkach itd. Jedynie zużycie paliwa w tzw. trasie, czyli w ruchu pozamiejskim można ocenić na po przeliczeniu ilości zużytego paliwa między dwoma następującymi po sobie tankowaniami. Otrzymany wynik obliczenia również będzie przybliżony, odpowiadający warunkom, w jakich pomiar był przeprowadzany. Na tej samej trasie pokonanej letnią nocą zużycie paliwa może być znacznie niższe, niż podczas jazdy zimą w godzinach porannego szczytu lub po śliskiej nawierzchni.

Zobacz również: Jak jeździć drogami wewnętrznymi (osiedlowymi itp.)?

Warto stale kontrolować zużycie paliwa, np. w cyklu tygodniowym. Pozwoli to na wykrycie w porę usterek samochodu, takich jak rozregulowanie się gaźnika lub aparatury wtryskowej, wadliwej pracy układu zapłonowego lub nawet tylko jednej ze świec, blokowania hamulców, poślizgu sprzęgła, zmian w geometrii przedniego zawieszenia powstałych w wyniku wjechania w wyrwę w nawierzchni drogi itp.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA