REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak obliczyć średnie zużycie paliwa na 100 kilometrów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Warto wiedzieć ile spalimy na dystansie 100 kilometrów Fot. newspres
Warto wiedzieć ile spalimy na dystansie 100 kilometrów Fot. newspres

REKLAMA

REKLAMA

Ilość paliwa, którego potrzebuje samochód na pokonanie danego dystansu, jest jednym z najważniejszych kryteriów przy ocenie opłacalności eksploatacji danego pojazdu.

Zwykle ocena ta jest powierzchowna i sprowadza się do obliczenia, jakie było zużycie paliwa na 100 km od poprzedniego tankowania do następnego.
Producenci samochodów, oceniając zużywanie przez nie paliwa, posługują się specjalnymi testami. Ich wyniki są dostatecznie dokładne, ale tylko w odniesieniu do samochodów nowych, jeżdżących w warunkach pogodowych i drogowych przyjętych jako średnie. Dlatego mogą różnić się od rzeczywistych nawet o kilkanaście procent, zwłaszcza w przypadku samochodów starych, długo eksploatowanych. Dlatego dla własnych potrzeb warto poznać prawdziwe zużycie paliwa w takich warunkach, w jakich dany samochód jest na co dzień eksploatowany.

REKLAMA

Zobacz również: Jak pokonywać zakręty na bardzo krętej drodze?

REKLAMA

Test należy zacząć od zapisania stanu licznika i zatankowaniu paliwa „pod korek”, czyli do pełna. Potem, przy każdym tankowaniu notować ilość wlanego paliwa, przy czym nie ma potrzeby tankowania za każdym razem do pełna. Po pewnym okresie, np. po tygodniu lub miesiącu, odczytać stan licznika i zatankować do pełna, zapisując ilość wlanego paliwa.

Należy pamiętać, żeby rozpocząć i zakończyć test z pełnym zbiornikiem paliwa. Nie dodawać paliwa wlanego w chwili rozpoczynania testu do ogólnej ilości zużytego do chwili zakończenia testu.

Zobacz też: Jakie objawy towarzyszą usterkom samochodu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pomnożeniu przez 100 liczby litrów wlanego paliwa i podzieleniu go przez liczbę przejechanych kilometrów otrzymujemy wynik, obrazujący średnie zużycie paliwa przez nasz samochód, eksploatowany w rzeczywistych warunkach, z postojami w korkach, z jazdą na niskich biegach po osiedlowych uliczkach itd. Jedynie zużycie paliwa w tzw. trasie, czyli w ruchu pozamiejskim można ocenić na po przeliczeniu ilości zużytego paliwa między dwoma następującymi po sobie tankowaniami. Otrzymany wynik obliczenia również będzie przybliżony, odpowiadający warunkom, w jakich pomiar był przeprowadzany. Na tej samej trasie pokonanej letnią nocą zużycie paliwa może być znacznie niższe, niż podczas jazdy zimą w godzinach porannego szczytu lub po śliskiej nawierzchni.

Zobacz również: Jak jeździć drogami wewnętrznymi (osiedlowymi itp.)?

Warto stale kontrolować zużycie paliwa, np. w cyklu tygodniowym. Pozwoli to na wykrycie w porę usterek samochodu, takich jak rozregulowanie się gaźnika lub aparatury wtryskowej, wadliwej pracy układu zapłonowego lub nawet tylko jednej ze świec, blokowania hamulców, poślizgu sprzęgła, zmian w geometrii przedniego zawieszenia powstałych w wyniku wjechania w wyrwę w nawierzchni drogi itp.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA