Jak obliczyć średnie zużycie paliwa na 100 kilometrów?
REKLAMA
REKLAMA
Zwykle ocena ta jest powierzchowna i sprowadza się do obliczenia, jakie było zużycie paliwa na 100 km od poprzedniego tankowania do następnego.
Producenci samochodów, oceniając zużywanie przez nie paliwa, posługują się specjalnymi testami. Ich wyniki są dostatecznie dokładne, ale tylko w odniesieniu do samochodów nowych, jeżdżących w warunkach pogodowych i drogowych przyjętych jako średnie. Dlatego mogą różnić się od rzeczywistych nawet o kilkanaście procent, zwłaszcza w przypadku samochodów starych, długo eksploatowanych. Dlatego dla własnych potrzeb warto poznać prawdziwe zużycie paliwa w takich warunkach, w jakich dany samochód jest na co dzień eksploatowany.
REKLAMA
Zobacz również: Jak pokonywać zakręty na bardzo krętej drodze?
REKLAMA
Test należy zacząć od zapisania stanu licznika i zatankowaniu paliwa „pod korek”, czyli do pełna. Potem, przy każdym tankowaniu notować ilość wlanego paliwa, przy czym nie ma potrzeby tankowania za każdym razem do pełna. Po pewnym okresie, np. po tygodniu lub miesiącu, odczytać stan licznika i zatankować do pełna, zapisując ilość wlanego paliwa.
Należy pamiętać, żeby rozpocząć i zakończyć test z pełnym zbiornikiem paliwa. Nie dodawać paliwa wlanego w chwili rozpoczynania testu do ogólnej ilości zużytego do chwili zakończenia testu.
Zobacz też: Jakie objawy towarzyszą usterkom samochodu?
Po pomnożeniu przez 100 liczby litrów wlanego paliwa i podzieleniu go przez liczbę przejechanych kilometrów otrzymujemy wynik, obrazujący średnie zużycie paliwa przez nasz samochód, eksploatowany w rzeczywistych warunkach, z postojami w korkach, z jazdą na niskich biegach po osiedlowych uliczkach itd. Jedynie zużycie paliwa w tzw. trasie, czyli w ruchu pozamiejskim można ocenić na po przeliczeniu ilości zużytego paliwa między dwoma następującymi po sobie tankowaniami. Otrzymany wynik obliczenia również będzie przybliżony, odpowiadający warunkom, w jakich pomiar był przeprowadzany. Na tej samej trasie pokonanej letnią nocą zużycie paliwa może być znacznie niższe, niż podczas jazdy zimą w godzinach porannego szczytu lub po śliskiej nawierzchni.
Zobacz również: Jak jeździć drogami wewnętrznymi (osiedlowymi itp.)?
Warto stale kontrolować zużycie paliwa, np. w cyklu tygodniowym. Pozwoli to na wykrycie w porę usterek samochodu, takich jak rozregulowanie się gaźnika lub aparatury wtryskowej, wadliwej pracy układu zapłonowego lub nawet tylko jednej ze świec, blokowania hamulców, poślizgu sprzęgła, zmian w geometrii przedniego zawieszenia powstałych w wyniku wjechania w wyrwę w nawierzchni drogi itp.
REKLAMA
REKLAMA