REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić nadkole i błotnik?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Lamborghini Miura
Lamborghini Miura

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana nadkola i błotnika jest naprawą często spotykaną. Wymiana nie jest taka trudna, jakby mogło się wydawać. W poradniku tym podpowiemy jak wymienić błotnik i nadkole.

Na początku można powiedzieć: bez jednego nie wymienimy drugiego. Dotyczy to wymiany błotnika. Dlatego wymianę zaczynamy od demontażu poszycia nadkola. Najwygodniej będzie, jak całą wymianę przeprowadzimy przy zdemontowanym kole, dzięki temu mamy wtedy łatwiejszy dostęp. Unosimy auto do góry, zabezpieczamy tylne koła i możemy przejść do demontażu przedniego koła. Kiedy mamy już swobodny dostęp, możemy przystąpić do demontażu nadkola. Naszym oczom ukażą się spinki znajdujące się w nadkolu. Wypinamy je śrubokrętem, należy zachować przy tym ostrożność, żeby ich nie uszkodzić. Nadkole może również być przykręcone na śruby typu torx (zamiast spinek). Jeśli mamy wykręcone śruby wewnętrzne, możemy przejść do bocznych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak oszczędzać prąd w samochodzie?

Należy wykręcić także śruby torx mocujące nadkole do przedniego zderzaka. Trzeba też pamiętać o śrubach znajdujących się w górnej części nadkola, zazwyczaj są dwie. Po wykręceniu wszystkich mocowań możemy zdemontować nadkole. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności, niż demontaż. Kiedy mamy zdjęte nadkole, możemy przejść do demontażu błotnika przedniego. Jeżeli mamy przygotowany drugi błotnik do założenia, przyglądamy się gdzie ma mocowania, wtedy łatwiej jest z demontażem starego.

Jeśli nasze auto ma uszkodzony błotnik, natomiast konstrukcja pod błotnikiem nie została naruszona, możemy dokonać zakupu błotnika pod kolor naszego starego. Delikatna polerka sprawi, że nie będzie widocznej różnicy.

REKLAMA

Przy wymianie błotnika, w zależności od modelu konieczny jest demontaż zderzaka, a czasami też lampy. Otwieramy maskę i lokalizujemy śruby mocujące błotnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wymienić zderzaki?

Wykręcamy je i przechodzimy do mocowań dolnych, czyli przy drzwiach i nadkolu. Otwieramy drzwi, najszerzej jak to możliwe. Przy zawiasach ujrzymy dwie śruby, mogą one być zabezpieczone przed rdzą, dlatego należy zdjąć warstwę zabezpieczająca i dopiero je odkręcić. Możemy teraz przystąpić do demontażu kierunkowskazu bocznego. Wystarczy go przesunąć w prawo lub lewo, w zależności od marki auta, jakie posiadamy. Zdarzają się przypadki, że występuje śruba pod kierunkowskazem bocznym. Przechodzimy do przodu auta. Prawdopodobnie będzie także mocowanie za lampą przednią. Zostaje nam jeszcze wykręcenie śrub pod nadkolem, są tam zazwyczaj dwie śruby zabezpieczone przed korozją. Zdejmujemy warstwę zabezpieczającą i wykręcamy je. Jeśli ilość śrub zgadza się z ilością otworów w nowym błotniku, możemy wyjąć nadkole.

Po zamontowaniu, wszystkie śruby, które były pokryte warstwą antykorozyjną, należy zabezpieczyć ponownie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA