REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić nadkole i błotnik?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Lamborghini Miura
Lamborghini Miura

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana nadkola i błotnika jest naprawą często spotykaną. Wymiana nie jest taka trudna, jakby mogło się wydawać. W poradniku tym podpowiemy jak wymienić błotnik i nadkole.

Na początku można powiedzieć: bez jednego nie wymienimy drugiego. Dotyczy to wymiany błotnika. Dlatego wymianę zaczynamy od demontażu poszycia nadkola. Najwygodniej będzie, jak całą wymianę przeprowadzimy przy zdemontowanym kole, dzięki temu mamy wtedy łatwiejszy dostęp. Unosimy auto do góry, zabezpieczamy tylne koła i możemy przejść do demontażu przedniego koła. Kiedy mamy już swobodny dostęp, możemy przystąpić do demontażu nadkola. Naszym oczom ukażą się spinki znajdujące się w nadkolu. Wypinamy je śrubokrętem, należy zachować przy tym ostrożność, żeby ich nie uszkodzić. Nadkole może również być przykręcone na śruby typu torx (zamiast spinek). Jeśli mamy wykręcone śruby wewnętrzne, możemy przejść do bocznych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak oszczędzać prąd w samochodzie?

Należy wykręcić także śruby torx mocujące nadkole do przedniego zderzaka. Trzeba też pamiętać o śrubach znajdujących się w górnej części nadkola, zazwyczaj są dwie. Po wykręceniu wszystkich mocowań możemy zdemontować nadkole. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności, niż demontaż. Kiedy mamy zdjęte nadkole, możemy przejść do demontażu błotnika przedniego. Jeżeli mamy przygotowany drugi błotnik do założenia, przyglądamy się gdzie ma mocowania, wtedy łatwiej jest z demontażem starego.

Jeśli nasze auto ma uszkodzony błotnik, natomiast konstrukcja pod błotnikiem nie została naruszona, możemy dokonać zakupu błotnika pod kolor naszego starego. Delikatna polerka sprawi, że nie będzie widocznej różnicy.

REKLAMA

Przy wymianie błotnika, w zależności od modelu konieczny jest demontaż zderzaka, a czasami też lampy. Otwieramy maskę i lokalizujemy śruby mocujące błotnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wymienić zderzaki?

Wykręcamy je i przechodzimy do mocowań dolnych, czyli przy drzwiach i nadkolu. Otwieramy drzwi, najszerzej jak to możliwe. Przy zawiasach ujrzymy dwie śruby, mogą one być zabezpieczone przed rdzą, dlatego należy zdjąć warstwę zabezpieczająca i dopiero je odkręcić. Możemy teraz przystąpić do demontażu kierunkowskazu bocznego. Wystarczy go przesunąć w prawo lub lewo, w zależności od marki auta, jakie posiadamy. Zdarzają się przypadki, że występuje śruba pod kierunkowskazem bocznym. Przechodzimy do przodu auta. Prawdopodobnie będzie także mocowanie za lampą przednią. Zostaje nam jeszcze wykręcenie śrub pod nadkolem, są tam zazwyczaj dwie śruby zabezpieczone przed korozją. Zdejmujemy warstwę zabezpieczającą i wykręcamy je. Jeśli ilość śrub zgadza się z ilością otworów w nowym błotniku, możemy wyjąć nadkole.

Po zamontowaniu, wszystkie śruby, które były pokryte warstwą antykorozyjną, należy zabezpieczyć ponownie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA