REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić nadkole i błotnik?

Robert Kuśpiel
Lamborghini Miura
Lamborghini Miura

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana nadkola i błotnika jest naprawą często spotykaną. Wymiana nie jest taka trudna, jakby mogło się wydawać. W poradniku tym podpowiemy jak wymienić błotnik i nadkole.

Na początku można powiedzieć: bez jednego nie wymienimy drugiego. Dotyczy to wymiany błotnika. Dlatego wymianę zaczynamy od demontażu poszycia nadkola. Najwygodniej będzie, jak całą wymianę przeprowadzimy przy zdemontowanym kole, dzięki temu mamy wtedy łatwiejszy dostęp. Unosimy auto do góry, zabezpieczamy tylne koła i możemy przejść do demontażu przedniego koła. Kiedy mamy już swobodny dostęp, możemy przystąpić do demontażu nadkola. Naszym oczom ukażą się spinki znajdujące się w nadkolu. Wypinamy je śrubokrętem, należy zachować przy tym ostrożność, żeby ich nie uszkodzić. Nadkole może również być przykręcone na śruby typu torx (zamiast spinek). Jeśli mamy wykręcone śruby wewnętrzne, możemy przejść do bocznych.

REKLAMA

Zobacz również: Jak oszczędzać prąd w samochodzie?

REKLAMA

Należy wykręcić także śruby torx mocujące nadkole do przedniego zderzaka. Trzeba też pamiętać o śrubach znajdujących się w górnej części nadkola, zazwyczaj są dwie. Po wykręceniu wszystkich mocowań możemy zdemontować nadkole. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności, niż demontaż. Kiedy mamy zdjęte nadkole, możemy przejść do demontażu błotnika przedniego. Jeżeli mamy przygotowany drugi błotnik do założenia, przyglądamy się gdzie ma mocowania, wtedy łatwiej jest z demontażem starego.

Jeśli nasze auto ma uszkodzony błotnik, natomiast konstrukcja pod błotnikiem nie została naruszona, możemy dokonać zakupu błotnika pod kolor naszego starego. Delikatna polerka sprawi, że nie będzie widocznej różnicy.

Przy wymianie błotnika, w zależności od modelu konieczny jest demontaż zderzaka, a czasami też lampy. Otwieramy maskę i lokalizujemy śruby mocujące błotnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wymienić zderzaki?

Wykręcamy je i przechodzimy do mocowań dolnych, czyli przy drzwiach i nadkolu. Otwieramy drzwi, najszerzej jak to możliwe. Przy zawiasach ujrzymy dwie śruby, mogą one być zabezpieczone przed rdzą, dlatego należy zdjąć warstwę zabezpieczająca i dopiero je odkręcić. Możemy teraz przystąpić do demontażu kierunkowskazu bocznego. Wystarczy go przesunąć w prawo lub lewo, w zależności od marki auta, jakie posiadamy. Zdarzają się przypadki, że występuje śruba pod kierunkowskazem bocznym. Przechodzimy do przodu auta. Prawdopodobnie będzie także mocowanie za lampą przednią. Zostaje nam jeszcze wykręcenie śrub pod nadkolem, są tam zazwyczaj dwie śruby zabezpieczone przed korozją. Zdejmujemy warstwę zabezpieczającą i wykręcamy je. Jeśli ilość śrub zgadza się z ilością otworów w nowym błotniku, możemy wyjąć nadkole.

Po zamontowaniu, wszystkie śruby, które były pokryte warstwą antykorozyjną, należy zabezpieczyć ponownie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA