Citroen SpaceTourer 2016
REKLAMA
REKLAMA
Citroen SpaceToutrer 2016 – następca Jumpy
REKLAMA
Citroen SpaceTourer korzysta z nowego wariantu modułowej platformy EMP2, wykorzystanej w modelach C4 Picasso i Grand C4 Picasso. Nowy model zapożycza od nich całą partię przednią, co umożliwia zastosowanie znajdujących się obecnie w portfolio producenta silników, skrzyń biegów, jak również elementów instalacji elektrycznej, takich jak akumulator, główna wiązka elektryczna itd.
REKLAMA
Pozostała część platformy została zaprojektowana specjalnie dla modelu SpaceTourer. Wzmocniona konstrukcja mieści nowe, specyficzne dla tego modelu zawieszenie przednie i tylne zdolne przenieść obciążenie do 1400 kg. Modułowy charakter platformy umożliwia zastosowanie dwóch wersji rozstawu osi (2,92 m i 3,27 m) oraz dwóch długości zwisu tylnego (0,8 m i 1,15 m). Dzięki kombinacjom tych wymiarów SpaceTourer może występować w trzech długościach: XS ma 4,6 m (i jest nowym modelem w tym segmencie) i występuje z krótkim zwisem tylnym, M ma długość 4,95 m, a XL 5,3 m (obydwie odmiany ze zwisem długim).
Nowa platforma zapewnia:
- modularność wnętrza, które może mieścić nawet do dziewięciu osób;
- przestronność w 2 i 3 rzędzie siedzeń;
- łatwość wsiadania, w szczególności na siedzenia w trzecim rzędzie, dzięki dużemu zakresowi otwarcia odsuwanych drzwi bocznych (aż do 0,93 m, zależnie od wybranego typu nadwozia);
- duże pojemności bagażnika (aż do 2932 litrów w wersji XL – 5 miejsc)
Citroen SpaceTourer – nowoczesne wyposażenie
Najnowszy van Citroena może zostać wyposażony w szereg najnowszych systemów wspomagających kierowcę.
REKLAMA
Oprócz użytecznych w codziennym użytkowaniu auta funkcji, takich jak system bezkluczykowego dostępu i uruchomienia auta ADML czy automatycznie otwierane boczne przesuwne drzwi, CITROËN SpaceTourer dysponuje szeregiem technologii ułatwiających prowadzenie, takich jak:
- nowy, 7-calowy, dotykowy ekran, po raz pierwszy wprowadzony przez Markę w modelu SpaceTourer, umożliwia obsługę wszystkich funkcji multimedialnych, telefonu i systemu nawigacji. Dotykowy, pojemnościowy ekran reaguje nawet na delikatne dotknięcie palcem.
- funkcja Mirror Screen, umożliwiająca w pełni bezpieczne korzystanie z aplikacji zainstalowanych na smartfonie za pośrednictwem 7-calowego, dotykowego ekranu pokładowego. Funkcja ta jest dostępna z dwiema technologiami: Apple CarPlayTM i MirrorLink®
- CITROËN Connect Nav - obsługiwany dotykowo system nawigacji 3D, dostarczający informacji w czasie rzeczywistym. Nowy system nawigacji, po raz pierwszy zastosowany w modelu SpaceTourer, może być obsługiwany za pomocą funkcji poleceń głosowych lub za pośrednictwem 7-calowego ekranu dotykowego. System nawigacji CITROËN Connect Nav jest udostępniany z szeregiem usług mobilnych, takich jak TomTom Traffic, umożliwiającej otrzymywanie informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, o cenach paliw na stacjach benzynowych, o lokalizacji parkingów, jak również informacji pogodowych oraz lokalne wyszukiwanie punktów POI. Użytkownicy z pewnością docenią także zalety opcji „Niebezpieczne strefy”, która na bieżąco dostarcza wizualnych i dźwiękowych informacji o strefach zwiększonego zagrożenia wypadkiem i strefach niebezpiecznych (usługa dostępna we wszystkich krajach Europy z wyjątkiem Szwajcarii). CITROËN Connect Nav obejmuje również funkcję Mirror Screen.
- wyświetlacz w polu widzenia kierowcy (HUD), umożliwiający kierowcy skupienie się na sytuacji na drodze przy zachowaniu w polu widzenia najistotniejszych informacji związanych z prowadzeniem auta (prędkość aktualna i zalecana, wartości zadane regulatora/ogranicznika prędkości, informacje związane z nawigacją oraz ostrzeżenia o ryzyku kolizji wyświetlane na przeźroczystej płytce). To nowość w autach z tego segmentu.
- automatycznie przełączane świateł drogowych i mijania. Funkcja ta zapewnia automatyczne przełączanie świateł drogowych i mijania w zależności od natężenia ruchu drogowego, gdy wykryte zostaną pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka lub gdy droga jest pusta. System jest aktywny w nocy przy prędkościach powyżej 25 km/h i wyłącza się przy prędkościach poniżej 15 km/h.
- Top Rear Vision. Ten unikalny system umożliwia przesyłanie z tylnej kamery na 7-calowy, dotykowy ekran obrazu strefy usytuowanej za pojazdem w polu 180°, widzianej od góry. Gdy samochód zbliża się do przeszkody, system wykonuje automatycznie zbliżenie usytuowanej za nim strefy, aby lepiej było widać, ile miejsca jeszcze pozostaje.
- Grip Control, będący udoskonalonym systemem zapobiegania poślizgowi kół przy ruszaniu, optymalizującym skuteczność napędu zależnie od rodzaju nawierzchni.
Zobacz też: Test Citroen (DS) DS3 1.6 THP 156 KM
Citroen SpaceTourer – gama dostępnych silników
CITROËN SpaceTourer może być wyposażony w jedną z pięciu wysokoprężnych jednostek napędowych z rodziny BlueHDi. Nowa generacja silników oferowana przez markę CITROËN od końca 2013 roku umożliwiła znaczne ograniczenie emisji tlenków azotu (NOx) przy zmniejszeniu emisji CO2 dzięki zastosowaniu nowatorskiego układu wydechowego posiadającego:
- katalizator oksydacyjny umieszczony tuż przy kolektorze wydechowym, pozwalający wyeliminować węglowodory (HC) i tlenek węgla (CO) powstałe w procesie spalania,
- moduł SCR (Selective Catalytic Reduction), zamontowany przed filtrem cząstek stałych, pozwalający poprzez wtrysk Adblue®* (roztwór wody i mocznika) na rozłożenie nawet 90 proc. tlenków azotu (NOx) na parę wodną (H2O) i azot (N2), a więc substancje neutralne dla środowiska,
- filtr cząstek stałych, wprowadzony po raz pierwszy na świecie w 2000 roku przez koncern PSA PEUGEOT CITROËN, który eliminuje do 99 proc. liczby cząstek stałych ze spalin.
Nowatorska i wyjątkowa konstrukcja układu wydechowego opracowana z precyzyjnym zastosowaniem najnowszych technologii. Katalizator SCR umieszczony przed filtrem cząstek stałych jest jedynym systemem oczyszczania spalin zdolnym do obniżenia do 90 proc. emisji NOx przy jednoczesnym ograniczeniu o 4 proc. emisji CO2.
Zobacz też: Test Citroen C1 1.0 VTI Airscape
Silniki wysokoprężne oferowane w samochodzie CITROËN SpaceTourer, według informacji producenta pozwalają na uzyskanie następującego zużycia paliwa w cyklu mieszanym oraz emisji CO2 (przy długości nadwozia XS):
- silnik 1.6 BlueHDi 95 ze skrzynią manualną: 5,5l/100 km i 144 g CO2/km,
- silnik1.6 BlueHDi 95 S&S ze skrzynią ETG6: 5,2l/100 km i 135 g CO2/km**,
- silnik 1.6 BlueHDi 115 S&S ze skrzynią manualną o 6 przełożeniach: 5,1l/100 km i 133 g CO2/km,
- silnik2.0 BlueHDi 150 S&S ze skrzynią manualną o 6 przełożeniach: 5,3l/100 km i 139 g CO2/km,
- silnik2.0 BlueHDi 180 S&S ze skrzynią EAT6: 5,8l/100 km i 151 g CO2/km**.
Zobacz też: Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer
*Płyn Adblue® jest przechowywany w zbiorniku o pojemności 22,4 litra, co pozwala na uzyskanie zasięgu 15 tys. km. Napełnianie tego zbiornika odbywa się po otwarciu wlewu umieszczonego z przodu samochodu, obok stopnia wejściowego po stronie kierowcy. Zastosowane w samochodzie silniki najnowszej generacji w połączeniu z aerodynamiczną sylwetką nadwozia oraz umiarkowaną masą pojazdu (od 100 do 300 kg mniejsza masa od innych samochodów tego segmentu z odpowiednimi silnikami) sprawiają, że samochód ten może się poszczycić najniższym zużyciem paliwa i emisją CO2 w swoim segmencie.
Oprócz niskiego spalania paliwa, silniki te zapewniają obniżenie kosztów eksploatacji, dzięki wydłużeniu przebiegów między kolejnymi przeglądami do 40 000 km lub dwóch lat.
**w trakcie homologacji
Źródło: Citroen
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.