REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fabryka Fiata w Tychach wyprodukowała 1,5 miliona Fiatów 500!

Subskrybuj nas na Youtube
Fiat 500 FL 1.3 JTD 95 KM
Fiat 500 FL 1.3 JTD 95 KM
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

W Tyskiej fabryce Fiata powstał 1,5 miliony egzemplarz modelu 500. Włoska firma produkuje swój stylowy model w polskiej fabryce od początku jego rynkowej kariery.

1 500 000 egzemplarzy Fiatów 500!

Tyska fabryka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) wyprodukowała we wtorek półtoramilionowy egzemplarz Fiata 500 – poinformowała spółka. Produkcja tego modelu w Tychach trwa od ośmiu lat i czterech miesięcy; milionowy egzemplarz wyjechał stamtąd w kwietniu 2013 r.

REKLAMA

REKLAMA

Jubileuszowa „pięćsetka” to wersja pop w kolorze białym i z benzynowym silnikiem 1,2 - trafi na rynek francuski. Samochód o numerze o jeden niższym, w bogatszej wersji pop star, pojedzie do Anglii. Natomiast pierwszy egzemplarz powyżej półtoramilionowego to kabriolet, który pojedzie do Niemiec.

Fiat 500 wytwarzany jest w Tychach od od 8 lat i 4 miesięcy. Oprócz Polski od 2011 r. model jest produkowany też w meksykańskim zakładzie Toluca, dzięki czemu jego łączna produkcja globalna wynosi obecnie ok. 1,8 mln egzemplarzy.

Fiat 500 FL 1.3 JTD 95 KM

Kamil Fraszkiewicz

Najwięcej aut z Tychów trafiło dotąd do Włoch (ponad 500 tys.), a także do Anglii, Francji, Niemiec, Belgii, Holandii, Japonii, Austrii oraz Szwajcarii.

REKLAMA

W tym roku fiat 500 został odnowiony zewnętrznie i wewnętrznie, zyskując m.in. nowe reflektory ze światłami do jazdy dziennej, nowe światła tylne, a także nową deskę rozdzielczą, kierownicę oraz system multimedialny. Według FCA zmiany dotyczą ok. 40 proc. samochodu i 1,8 tys. rozmaitych detali. Unowocześniano go jednak tak, aby nie zatracił swego charakterystycznego wyglądu i designu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Zarobki w fabryce Fiata w Tychach

Nowa wersja fiata 500 zjeżdża z taśm w Tychach od czerwca; jeszcze do niedawna równolegle wytwarzano tam wersję poprzednią. "Pięćsetka" to dominujący model w produkcji tyskiej fabryki, po zaprzestaniu z końcem 2012 r. produkcji poprzedniego modelu panda. W ub. roku fabryka w Tychach wyprodukowała blisko 200 tys. egzemplarzy fiata 500 i pokrewnego abartha 500. To niespełna dwie trzecie ubiegłorocznej produkcji zakładu.

Od niedawna w Tychach powstaje też nowa wersja lancii ypsilon, wytwarzanej tam od 2011 r. W pierwszym półroczu 2016 r. zakład ostatecznie zakończy natomiast produkcję modelu ford ka, wytwarzanego tam od 2008 r. na zlecenie koncernu Forda.

Według wrześniowych zapowiedzi dyrekcji tyskiej fabryki w 2015 r. roczna produkcja będzie tam nieznacznie mniejsza niż przed rokiem, głównie z powodu zmniejszonej produkcji forda ka. Plan na 2015 r. zakładał wytworzenie w sumie ok. 303 tys. samochodów, wobec ponad 313,9 tys. w 2014 r. W tej liczbie najwięcej – ok. 198 tys. – ma być modelu fiat 500.

Zatrudniający niespełna 3,4 tys. osób tyski zakład FCA Poland świętował w tym roku 40-lecie istnienia – 18 września 1975 r. z linii produkcyjnej zjechał pierwszy Fiat 126p, czyli popularny maluch. W ciągu 40 lat w Tychach wyprodukowano w sumie blisko 9,2 mln samochodów; najwięcej fiata pandy (ponad 2,1 mln) i popularnego malucha (2,1 mln); łącznie w Tychach i Bielsku-Białej powstało ponad 3,3 mln maluchów. W Tychach wyprodukowano też ponad milion samochodów z każdego z modeli: fiat 500, fiat seicento i fiat cinquecento.

W ub. roku tyska fabryka wyprodukowała 313,9 tys. samochodów, wobec 295,7 tys. aut rok wcześniej. Zakład zanotował wzrost produkcji (o ponad 6 proc.) po raz pierwszy od pięciu lat. W rekordowym 2009 r. roczna produkcja w Tychach przekroczyła 600 tys. aut.

FCA Poland jest częścią światowego koncernu Fiat Chrysler Automobiles, siódmego na świecie producenta samochodów, który w 2014 r. wyprodukował 4,6 mln aut.

Źródło: materiały prasowe PAP

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA