Regulacja instalacji gazu LPG – jak ją poprawnie wykonać?
REKLAMA
REKLAMA
Proces montażu instalacji gazu LPG w samochodzie nie ogranicza się jedynie do założenia w danym jego punktach wszystkich elementów systemu. Brak wiedzy z zakresu prawidłowej regulacji całego systemu nie pozwoli cieszyć się w pełni z korzyści jakie niesie cała inwestycja.
REKLAMA
Zobacz też: Podróż samochodem z instalacją LPG - pojedziesz dwa razy dalej
Regulacja instalacji LPG: ustawienie sterownika
Regulację instalacji rozpoczyna ustawieniem jej sterownika. Gazownik wykorzystując złącze diagnostyczne łączy się z układem sterującym i komunikuje go ze specjalną aplikacją komputerową. Program pozwala kontrolować parametry pracy silnika oraz instalacji wyszukując ewentualne błędy w trakcie odczytu danych. Jeśli takowe się pojawią gazownik znajduje ich przyczynę i je usuwa zanim rozpocznie kalibrację sterownika. Następnie gazownik wprowadza dane techniczne jednostki napędowej oraz parametry pracy instalacji w tym m.in. temperaturę silnika, przy której następuje przełączanie zasilania z benzyny na gaz.
Zobacz też: Montaż instalacji gazowej krok po kroku
Regulacja instalacji LPG: jazda testowa jest konieczna
REKLAMA
Wstępne ustawienie sterownika to tzw. autokalibracja. W trakcie jej przeprowadzania silnik powinien pracować na niskich obrotach. Poważnym błędem powielanym przez cześć gazowników jest zakończenie regulacji na tym właśnie etapie! Aby cały układ działał prawidłowo należy dostroić go wykorzystując wyższy zakres prędkości obrotowej. Dlatego niezbędna jest jazda testowa autem. W jej trakcie gazownik ustawia m.in. linie mnożnika. Mnożnikiem nazywa się krzywą, która przedstawia stosunek dawki gazu do czasu wtrysku. Po poprawnie wykonanym programowaniu sterownika czas wtrysku benzyny nie powinien zmieniać się po przełączeniu na gaz.
Poza elektroniką, niezbędne w czasie regulacji instalacji jest obserwowanie funkcjonowania pracy reduktora i sondy lambdy. Ten pierwszy musi utrzymywać stałe ciśnienie podczas gwałtownego przyspieszania. Jeśli spada ono poniżej 0,2 bar oznacza to, że ten element mechaniki w pełni nie obsłuży instalacji należy wymienić go na bardziej efektywny. Z kolei sonda lambda w trakcie dynamicznego przyspieszania powinna wskazywać, że mieszanka paliwowo-powietrzna jest bogata. Jeśli jej skład jej zubożony, fachowiec powinien doszukiwać się problemów w złym działaniu reduktora (spadek ciśnienia) lub w za mało wydajnych wtryskiwaczach.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.