REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy samochody z instalacją LPG są bardziej ekologiczne?

Subskrybuj nas na Youtube
Samochody zasilane LPG emitują znacznie mniej szkodliwych związków do atmosfery niż samochody zasilane tradycyjnym paliwem.
Samochody zasilane LPG emitują znacznie mniej szkodliwych związków do atmosfery niż samochody zasilane tradycyjnym paliwem.

REKLAMA

REKLAMA

Samochody zasilane LPG nie tylko zużywają dużo tańsze paliwo. Są również bardziej ekologiczne, bo podczas spalania propan-butanu wydobywa się nawet trzykrotnie mniej zanieczyszczeń niż podczas spalania benzyny.

Niewątpliwą zaletą samochodów zasilanych LPG jest drastycznie niższy koszt przejechania 100 km w porównaniu do samochodów zasilanych benzyną. Różnica w kosztach jest tym większa im bardziej paliwożerny jest silnik benzynowy.

REKLAMA

Koszt zakupu jednego litra porpanu-butanu jest o około połowę niższy niż zakupu jednego litra benzyny bezołowiowej. Co więcej ceny LPG nie ulegają tak dużym podwyżkom w skali roku oraz tak dużym wahaniom, jak ceny litra benzyny bezołowiowej. Dodatkowym atutem eksploatacji pojazdu z instalacją LPG jest dużo mniejsza ilość zanieczyszczeń, która jest emitowana podczas spalania porpanu-butanu niż w przypadku spalania benzyny.

Zobacz też: LPG zabójcze dla silnika? Bzdura!

Podczas wyliczeń kosztów eksploatacji samochodu zasilanego LPG nie można pominąć kosztu zakupu i montażu instalacji gazowej. Przeciętny koszt przystosowania samochodu do zasilania LPG to 2,5 tys. zł. Zakładając przeciętny przebieg samochodu na poziomie tysiąca kilometrów miesięcznie, koszt montażu przeciętnej instalacji LPG zwraca się zwykle po około 12 miesiącach.

To o wiele szybciej niż w przypadku zakupu samochodu z silnikiem Diesla.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poza aspektem ekonomicznym istnieje jeszcze argument przemawiający za eksploatacją samochodu na LPG ze względu na ekologię. Jeżeli samochód porusza się zasilany propanem-butanem, z rury wydechowej wydobywa się nawet 40% mniej tlenków azotu, do 75% mniej tlenków węgla oraz do 85% mniej ciężkich węglowodorów. Z kolei potencjał ozonotwórczy zmniejsza się o 87%.

Zobacz też: Czy instalacja LPG pogarsza osiągi samochodu?

Spalanie LPG z pożytkiem dla oleju silnikowego

Eksploatacja samochodu zasilanego LPG wiąże się również z tym, że gaz spala się wydajniej niż benzyna bezołowiowa. Oznacza to, że do oleju silnikowego przedostaje się mniej resztek paliwa niż ma to miejsce w przypadku samochodu zasilanego benzyną. W efekcie olej silnikowy jest mniej rozrzedzany i można go użytkować dłużej niż w przypadku silnika zasilanego benzyną.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA