Awarie instalacji LPG: co może się zepsuć?
REKLAMA
REKLAMA
Usterki instalacji LPG dotyczą najczęściej zużycia się jej części eksploatacyjnych, a koszt ich wymiany nie jest bardzo wysoki. Gorzej sprawy się mają w kontekście awarii spowodowanych niewłaściwym montażem instalacji. Znacząco rosną wtedy koszty i problemy związane z próbą wyeliminowania jej mankamentów. Zobaczcie zestaw typowych problemów z LPG.
REKLAMA
Problemy z instalacją gazu LPG : po przełączeniu na benzynę, silnik gaśnie
Jednym z typowych problemów na jakie uskarżają się właściciele aut z instalacją LPG jest wyłączanie się silnika w trakcie przełączania jego zasilnia z gazu LPG na benzynę. Przyczyna tego zjawiska leży w nieprawidłowym montażu układu. Błąd spowodowany jest tym, że gazownik ustalił jako normę warunki spalania dla LPG takie same jak dla benzyny, które jednak znacząco różnią się od siebie. Ważne jest, aby nie zwlekać z wizytą w warsztacie i zaraz po dostrzeżeniu pierwszych objawów problemu, oddać auto do specjalisty. Pomoże to zaoszczędzić zbędnych nerwów i w przyszłości niepotrzebnych kosztów.
Zobacz też: Montaż instalacji gazowej krok po kroku
Problemy z instalacją gazu LPG : szarpanie silnika
REKLAMA
Problemy z szarpiącym w trakcie jazdy silnikiem, bądź jego nierówna praca, najczęściej związane są z uszkodzeniem jednego z podzespołów wykonawczych (reduktor lub wtryskiwacz). Wykonanie komputerowej diagnostyki systemu wraz z jazdą testową, pod czujnym okiem montera powinno ujawnić przyczynę występowania problemu. Objawem obu usterek będzie zwiększone zużycie paliwa i spadek mocy silnika.
Wykonanie komputerowej diagnostyki systemu, powinno wskazać wadliwy sensor. Usterki układu zasilania gazem LPG mogą być także spowodowane zatkanym filtrem gazu lub powietrza. Objawem obu usterek będzie zwiększone zużycie paliwa i spadek mocy silnika. W przypadku niesprawnego filtra powietrza mogą dodatkowo pojawić się charakterystyczne strzały w kolektorze dolotowym. Zużyciu filtra gazu będą towarzyszyć trudności z odpaleniem jednostki napędowej.
Problemy z instalacją gazu LPG : problemy z reduktorem
Oznaki słabości bardzo często wykazuje też reduktor. Pierwszym zasadniczym problemem świadczącym o usterce reduktora może świadczyć częste przełączanie się instalacji z LPG na benzynę zwłaszcza podczas przyśpieszania. Reduktor, popularnie zwany też parownikiem, nie jest w stanie dostarczyć do układu odpowiedniej ilości gazu (utrzymać zadane ciśnienie), spadki ciśnienia sterownik LPG odczytuje jako brak gazu w zbiorniku i przełącza samochód na zasilanie benzynowe. Drugim problemem dotyczącym niewłaściwej pracy reduktora jest spadek jego wydajności cieplnej. Reduktor podczas wytężonej pracy nie jest w stanie podgrzać rozprężonego gazu do nominalnej temperatury pracy, co może skutkować zwiększoną konsumpcją paliwa gazowego. W obu przypadkach reduktor można zregenerować lub wymienić na nowy.
Zobacz też: LPG zabójcze dla silnika? Bzdura!
Porządna instalacja gazu LPG wymaga renomowanego warsztatu
Warto pamiętać o tym, że instalacja LPG, nawet najlepsza, jak każda rzecz ulega naturalnemu zużyciu. Ewentualne usterki nie powinny jednak przerażać, bowiem w Polsce nie brakuje zakładów zajmujących się ich serwisowaniem. Jeśli poszukujemy rozwiązania problemu związanego z instalacją gazu LPG, warto zwrócić uwagę na serwisy autoryzowane przez producenta instalacji LPG. Dla przykładu firma AC S.A. stworzyła na terenie całego kraju sieć Autoryzowanych Serwisów STAG. W każdym z nich właściciel instalacji sygnowanej logo marki STAG może uzyskać fachową pomoc zarówno w zakresie napraw gwarancyjnych w ramach ogólnopolskiej gwarancji, jak i pogwarancyjnych. Szeroki dostęp do usług jest ogromnym udogodnieniem dla klienta.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.