REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autonomiczne samochód - Audi A7

Audi RS 7 piloted driving concept autonomiczny samochód
Audi RS 7 piloted driving concept autonomiczny samochód
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Autonomiczne Audi A7 "Jack" przeszło kolejne, udane testy na drodze. Samochód, który nie potrzebuje jest zatem koncepcją coraz bardziej realną.

Audi, które nie potrzebuje kierowcy

REKLAMA

Audi po raz kolejny potwierdziło swą wiodącą pozycję w dziedzinie autonomicznej jazdy. Najnowszy pojazd badawczy Audi A7 piloted driving concept zwany „Jack“, nie tylko nauczył się samodzielnie wykonywać różne manewry podczas jazdy po autostradzie, ale również uwzględniać przy tym innych uczestników ruchu drogowego. Podczas testu, „Jack“ pokazał odpowiedni do danej sytuacji, bezpieczny i wyjątkowo interaktywny styl jazdy. Jest to zatem pojazd badawczy z kompetencjami społecznymi.

REKLAMA

Audi cały czas kontynuuje swe prace nad pojazdami z systemem autonomicznej jazdy. „Jack“ – tak nazywany jest pojazd koncepcyjny Audi A7 piloted driving concept – jeździ teraz w jeszcze bardziej naturalny sposób. Dowodem jest jego zachowanie w miejscach i sytuacjach niebezpiecznych. Dla przykładu: „Jack“ przejeżdża obok samochodów ciężarowych z nieznacznie zwiększonym odstępem, a planowaną zmianę pasa ruchu zapowiada znakami kierunkowskazów i zbliżeniem się do oznaczeń ograniczających poszczególne pasy ruchu – tak, jak uczyniłby to kierowca - człowiek, by zasygnalizować otoczeniu swoje zamiary.

Audi RS 7 piloted driving concept autonomiczny samochód

Audi RS 7 piloted driving concept - autonomiczny samochód

Audi

Audi

Zobacz też: Autonomiczne auta Volvo w Chinach

REKLAMA

Zorientowana na współpracę postawa „Jacka” uwidacznia się zwłaszcza w momentach, gdy inni kierowcy chcą włączyć się do ruchu na autostradzie. W takim przypadku, ten eksperymentalny pojazd odpowiednio przyspieszając albo hamując zgodnie z wybranym profilem jazdy, sam decyduje, czy daną sytuację drogową można rozwiązać w sposób harmonijny dla wszystkich zainteresowanych. Ciekawostka: na życzenie, system nawigacji oblicza trasę z możliwie dużym udziałem odcinków dróg umożliwiających autonomiczną jazdę.

Supermózgiem odpowiedzialnym za autonomiczną jazdę jest centralny sterownik systemu wsparcia kierowcy (zFAS). Sterownik wykorzystuje najnowocześniejsze procesory dużej mocy, by w czasie rzeczywistym ocenić sygnały docierające do niego ze wszystkich czujników i stworzyć model otoczenia. Model z możliwie najwyższą dokładnością oddaje zastaną sytuację drogową, a zFAS na jej podstawie oblicza z wyprzedzeniem wszystkie następne manewry. Można powiedzieć, że „spogląda w przyszłość”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autonomiczna jazda zapewnia większe bezpieczeństwo, efektywniejsze wykorzystanie infrastruktury drogowej, a kierowcy mniej stresu podczas prowadzenia. Bazując na wypróbowanych rozwiązaniach technicznych, Audi opracowało i wdrożyło już podobne systemy wsparcia kierowcy, np. system asystenta jazdy w korkach, dostępny m.in. w Audi A4 i Audi Q7.

Postępy w rozwoju projektu autonomicznej jazdy, Audi dokumentuje coraz bardziej spektakularnymi akcjami: w Stanach Zjednoczonych Audi TTS bez kierowcy wykonało logo Audi na gładkim dnie słonego jeziora oraz pokonało legendarny odcinek górski Pikes Peak w Górach Skalistych. Jesienią 2014 roku na torze w Hockenheim, jadące bez kierowcy Audi RS 7 Sportback pokonywało zakręty blisko granic fizyki. Od tego czasu, cztery pierścienie przedstawiają szerszej publiczności kolejne osiągnięcia w autonomicznej jeździe również po drogach publicznych. Najlepszym przykładem jest przejazd takiego samochodu w normalnych warunkach drogowych, autostradą z Zachodniego Wybrzeża USA, aż do Las Vegas.

Zobacz też: Bosch testuje autonomiczne auto w Japonii

Przyszłość opierać się będzie na komunikacji w sieci – dotyczy to także, a może przede wszystkim, koncepcji autonomicznej jazdy. W przyszłości samochody i infrastruktura będą się ze sobą jeszcze intensywniej komunikować. Istotnym warunkiem takiej komunikacji są wspólne interfejsy, umożliwiające jeszcze lepsze wykorzystanie zalet autonomicznej jazdy na autostradach. Cyfrowy odcinek doświadczalny, wyznaczony na autostradzie A9 przez niemieckie Ministerstwo Ruchu Drogowego i Infrastruktury, oferuje koncernowi z Ingolstadt idealne warunki do wspólnego z przedstawicielami władz Bawarii, przemysłu motoryzacyjnego oraz branży IT kontynuowania prac nad przyszłymi funkcjami i koncepcjami komunikacji. Audi może tu w realnych warunkach drogowych i w rzeczywistym czasie przetestować techniczne możliwości komunikacji Car-to-X.

Informacje drogowe dotyczące np. zmian w ruchu, w przyszłości będą cyfrowo przekazywane do samochodu i tym samym ułatwią dalszą, płynną jazdę. Ponadto Audi, wspólnie z partnerami z branży IT, definiuje i testuje elementy przyszłego standardu komunikacji 5G. Komunikacja Car-to-X umożliwi też autonomicznie jeżdżącym samochodom natychmiastowe skorzystanie z pobocza lub pasa awaryjnego w sytuacji, gdy ruch zostanie niespodziewanie na nie przekierowany.

Zobacz też: Kiedy na drogi wyjadą autonomiczne samochody?

Krok dalej idzie komunikacja Car-to-Car między samochodami, które poruszają się tym samym odcinkiem drogi. System takiej komunikacji pozwala na natychmiastowe zgłoszenie wypadku na drodze lub niebezpiecznego miejsca innym uczestnikom ruchu. W rezultacie, prędkość pojazdów z systemem autonomicznej jazdy dopasowuje się automatycznie do potencjalnego niebezpieczeństwa.

Lokalna infrastruktura drogowa ma szczególne znaczenie dla autonomicznych samochodów poruszających się autostradą. Nie tylko sygnały odbierane z czujników, ale także te dostarczane przez całe otoczenie, dają kierowcy precyzyjny obraz drogi znajdującej się przed nim. W związku z tym, partnerzy projektu cyfrowego na autostradzie A9 pracują dla przykładu nad strukturą wewnętrzną i modyfikacją materiałów z których robi się słupki drogowe. Wszystko z myślą o tym, by czujniki „zauważały” takie słupki także z większej odległości. Ponadto prowadzone są tu badania nad specjalnymi znakami drogowymi, umożliwiającymi pojazdom testowym niezwykle precyzyjne ustalanie swojej własnej pozycji w obrębie pasów jazdy na których wymalowano różne oznaczenia.

Dla większości kierowców, największym problemem jest zagęszczenie ruchu na odcinkach przed zjazdem z autostrady i dalej na dojazdach do miasta. Na innym odcinku testowym, w pobliżu przebudowanego zjazdu z autostrady Ingolstadt – Południe, Audi prowadzi badania i prace nad tzw. „pierwszym kilometrem”. Począwszy od roku 2017, wspólnie z Urzędem Miasta Ingolstadt, testowane tu będą drogowe rozwiązania budowlane, np. różne rodzaje krawężników nowego typu, a także rozwiązania techniczne, np. czujniki w strefach skrzyżowań. Już w fazie projektowania takiej nowej infrastruktury, uwzględniono projekt autonomicznych pojazdów opracowany przez Audi. Testy na tym odcinku rozpoczną się w roku 2018.

Źródło: materiały prasowe Audi

Audi RS 7 piloted driving concept autonomiczny samochód
Audi
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA