REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potężny komputer NVIDIA przeznaczony do autonomicznych aut przyszłości

Subskrybuj nas na Youtube
Audi RS 7 piloted driving concept autonomiczny samochód
Audi RS 7 piloted driving concept autonomiczny samochód
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Firma NVIDIA zaprezentowała platformę NVIDIA DRIVE™ PX 2 – najpotężniejsze rozwiązanie do obsługi sztucznej inteligencji w pojazdach. To ona ma się przysłużyć stworzeniu aut autonomicznych.

Autonomiczne auta

Nowa platforma obliczeniowa DRIVE™ PX 2 jest przeznaczona do rozwiązywania złożonych problemów, typowych dla rozwoju autonomicznych pojazdów, za pomocą sztucznej inteligencji. Wykorzystano w niej najbardziej zaawansowane procesory graficzne, które umożliwiają stosowanie technik głębokiego nauczania zapewniających pełną kontrolę (360 stopni) nad otoczeniem pojazdu, a także obliczenie bezpiecznej i wygodnej trajektorii jazdy.

REKLAMA

REKLAMA

„Kierowcy muszą operować w niezwykle złożonym środowisku”, twierdzi Jen-Hsun Huang, współzałożyciel oraz dyrektor generalny firmy NVIDIA. „Najnowsze osiągnięcia w dziedzinach sztucznej inteligencji oraz procesorów graficznych wpływają na rozwój autonomicznych samochodów”.

„Procesor graficzny firmy NVIDIA jest ważnym elementem w rozwoju rozwiązań głębokiego nauczania i obliczeń superkomputerowych. Układy te stanowią podwaliny dla elektronicznych mózgów autonomicznych pojazdów przyszłości, które będą nieustannie monitorować otoczenie wokół siebie z efektywnością, jakiej nie jest w stanie osiągnąć żaden człowiek. Autonomiczne pojazdy zapewnią kierowcom i pasażerom większe bezpieczeństwo, wygodę i usługi dostępne podczas jazdy, a także będą cechować się pięknym wzornictwem – to rozwiązania zaprojektowane z myślą o naszej lepszej przyszłości”.

24 Bilionów Operacji Głębokiego Nauczania na Sekundę
Stworzona z myślą o otwartym środowisku i partnerach z branży motoryzacyjnej , platforma do rozwoju systemów głębokiego nauczania DRIVE PX 2 zapewnia ogromne ilości mocy obliczeniowej, równej wydajności 150 komputerów MacBook Pro.

Dwa procesory Tegra® nowej generacji oraz dwa dedykowane procesory graficzne oparte na nowej architekturze Pascal™ potrafią wykonać łącznie 24 biliony operacji głębokiego nauczania na sekundę, przyśpieszając obliczenia używane podczas procesu uczenia się sieci neuronowych. To ponad dziesięciokrotnie więcej niż produkt poprzedniej generacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Wibrujący pedał gazu metodą ograczenia zużycia paliwa w aucie?

REKLAMA

Nowe możliwości sprawiają, że system DRIVE PX 2 może szybko nauczyć się radzenia sobie z niespodziewanymi sytuacjami, jakie spotykamy co dzień na drodze – przeszkodami, nieuważnymi kierowcami oraz robotami drogowymi. Głębokie nauczanie sprawdza się także w trudnych warunkach pogodowych oraz oświetleniowych, gdzie zawodzą typowe techniki rozpoznawania obrazu, czyli np. w deszczu, śniegu oraz mgle, a także podczas jazdy o wschodzie lub zachodzie słońca, bądź w całkowitych ciemnościach.

Dokonując operacji zmiennoprzecinkowych procesor graficzny użyty w rozwiązaniu DRIVE PX2 może przetworzyć do 8 bilionów operacji na sekundę. To ponad czterokrotnie więcej niż produkt poprzedniej generacji. Dzięki tym usprawnieniom partnerzy mogą mają do dyspozycji pełną gamę algorytmów do wykorzystania w autonomicznych pojazdach, w tym obsługę wielu czujników, funkcje lokalizacji oraz planowania trasy. Układ zapewnia również możliwość wykonywania wysokoprecyzyjnych obliczeń niezbędnych przy przetwarzaniu warstw sieci głębokiego nauczania.

Głębokie Nauczanie w Autonomicznych Pojazdach
Autonomiczne pojazdy rozpoznają swoje otoczenie za pomocą szeregu czujników. DRIVE PX 2 może przetworzyć jednocześnie sygnały z 12 czujników – kamer wideo, lidarów, radarów oraz czujników ultradźwiękowych. Za ich pomocą pojazd może dokładnie wykrywać i rozpoznać obiekty na trasie, obliczyć ich położenie względem pojazdu oraz okolicznego terenu, a następnie obliczyć optymalną i bezpieczną trasę.

Jest to możliwe dzięki pakietowi narzędzi, bibliotek oraz modułów NVIDIA DriveWorks™, który przyśpiesza procesy testowania autonomicznych pojazdów. DriveWorks obsługuje kalibrację czujników, rejestrację i przetwarzanie danych z otoczenia (360 st) oraz synchronizację informacji, przetwarzając strumieniowane dane za pomocą złożonej sieci algorytmów zarówno przez wyspecjalizowane jak i ogólne procesory platformy DRIVE PX 2. Firma NVIDIA udostępnia moduły oprogramowania przeznaczone do obsługi każdego aspektu procesu autonomicznej jazdy, od wykrywania obiektów, przez klasyfikację i segmentację, po lokalizację pojazdu na mapie oraz planowanie trasy.

Kompletne Rozwiązanie do Głębokiego Nauczania
Rozwiązanie firmy NVIDIA jest kompleksowe i składa się z pakietu NVIDIA DIGITS™ służącego do szkolenia głębokiej sieci neuronowej oraz platformy DRIVE PX 2 przeznaczonej do wdrożenia tej sieci w pojeździe.

DIGITS to narzędzie do rozwoju, szkolenia i wizualizacji głębokich sieci neuronowych, które może pracować pod kontrolą dowolnego systemu wyposażonego w procesory graficzne NVIDIA – od komputerów osobistych i superkomputerów, po rozwiązania Amazon Web Services oraz sprzęt zgodny ze standardem Open Rack, taki jak niedawno zapowiedziany system Big Sur firmy Facebook. Wyszkolony model sieci neuronowej pracuje na urządzeniu NVIDIA DRIVE PX 2 wbudowanym w pojazd.

Żywe Zainteresowanie Rynku
Od momentu premiery pierwszej generacji DRIVE PX, które miało miejsce zeszłego lata, ponad 50 producentów samochodów, deweloperów oraz instytucji badawczych rozpoczęło rozwój autonomicznych pojazdów z wykorzystaniem tego rozwiązania. Wielu z nich chwali sobie wydajność, możliwości oraz łatwość programowania nowej platformy.

Zobacz też: Zaawansowane światła bi-ksenonowe Skody Superb

„Dzięki platformie głębokiego nauczania DIGITS firmy NVIDIA uzyskaliśmy ponad 96% dokładności w rozpoznawaniu znaków drogowych dostępnych w bazie Ruhr-Universität Bochum w zaledwie 4 godziny. Znamy grupy, które poświęciły lata na rozwój systemów wykorzystujących klasyczne algorytmy rozpoznawania obrazu zapewniające podobny poziom dokładności. W porównaniu z nimi my osiągnęliśmy ten pułap z prędkością światła”.

— Matthias Rudolph, dyrektor działu architektury systemów wspomagania kierowcy w firmie Audi

„BMW analizuje możliwość wykorzystania rozwiązań głębokiego nauczania w wielu aspektach, od autonomicznej jazdy po kontrolę jakości w procesach produkcji. Niezwykle ważną cechą jest możliwość szybkiego szkolenia sieci neuronowych za pomocą dużych ilości danych. Nasz klaster procesorów graficznych z pakietem NVIDIA DIGITS zapewnia nam wspaniałe efekty”.

— Uwe Higgen, dyrektor biura technologicznego grupy BMW w Stanach Zjednoczonych

„Głębokie nauczanie pozwoliło usprawnić technologie rozpoznawania otoczenia, które są teraz znacznie bliższe efektywności kierowcy - człowieka i skuteczniejsze od rozwiązań wykorzystujących komputerowe rozpoznawanie obrazu”.

— Ralf G. Herrtwich, dyrektor ds. automatyzacji pojazdów w firmie Daimler

„Połączenie głębokiego nauczania z oprogramowaniem NVIDIA DIGITS zaowocowało 30-krotnym usprawnieniem szkolenia algorytmów wykrywania pieszych. Nieustannie testujemy i rozwijamy nasze rozwiązania, przenosząc je na platformę NVIDIA DRIVE PX”.

— Dragos Maciuca, dyrektor techniczny Centrum Badań i Innowacji Ford

Platforma DRIVE PX 2 będzie ogólnodostępna w czwartym kwartale 2016 roku. Partnerzy pracujących nad rozwojem platformy zapewniony otrzymają dostęp do platformy już w drugim kwartale.

Źródło: materiały prasowe NVIDIA

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA