REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Intelligent Glass Control - Inteligentne szyby Continental

Continental, znany producent opon, wynalazł... inteligentne szyby samochodowe. Na czym polega przełomowość i do czego służy wynalazek konstruktorów z Continentala?
Continental, znany producent opon, wynalazł... inteligentne szyby samochodowe. Na czym polega przełomowość i do czego służy wynalazek konstruktorów z Continentala?
Continental

REKLAMA

REKLAMA

Continental, znany producent opon, wynalazł... inteligentne szyby samochodowe. Na czym polega przełomowość i do czego służy wynalazek konstruktorów z Continentala?

Inteligentne szyby Continental

REKLAMA

Według informacji producenta, konstruktorzy Continental opracowali system pozwalający na przyciemnianie szyb w samochodzie za pomocą inteligentnych cząsteczek. Demonstracyjny pojazd testowy z wykorzystaniem tej przełomowej technologii został zaprezentowany na pokazie elektroniki użytkowej (CES) w Las Vegas, na początku tego roku.

REKLAMA

Intelligent Glass Control” od Continental, to system wykorzystujący specjalne folie, umieszczane wewnątrz szyby, które zmieniają poziom swojej przejrzystości pod wpływem napięcia elektrycznego. Folie wykorzystywane do przyciemniania szyb są dostępne na rynku już od dawna. Jednak do tej pory tę technologię można było stosować wyłącznie w systemach dachowych wysokiej klasy samochodów. Konstruktorzy z Continental po raz pierwszy zademonstrowali inteligentną aktywację folii w szybach bocznych i tylnych w swoim pojeździe testowym na pokazie elektroniki użytkowej, który odbył się na początku stycznia w Las Vegas.

Zobacz też: Stulecie obecności Continental w Polsce

– Możemy dostosować algorytmy tak, by zachowanie szyb zapewniało maksymalne bezpieczeństwo i komfort kierowcy, przy jednoczesnej redukcji emisji dwutlenku węgla. Wygląd wszystkich szyb został tak zaprojektowany, aby na bieżąco reagowały na zmieniające się światło, a także automatycznie równoważyły temperaturę. Selektywne, stopniowe przyciemnianie szyb zapewnia znacznie większy komfort pasażerom oraz sprawia, że prowadzenie pojazdu staje się bezpieczniejsze. To rozwiązanie sprawdza się zwłaszcza, gdy słońce znajduje się nisko nad horyzontem, oślepiając kierowcę podczas jazdy – wyjaśnia Andreas Wolf, szef Działu Podwozi
i Bezpieczeństwa koncernu Continental
.

Zobacz też: Zaskakujące wyniki badań Continentala: wychowujemy piratów drogowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Suspended Particle Device" - Inteligentne cząsteczki

Technologia wytwarzania folii z zastosowaniem technologii „Suspended Particle Device" (urządzenie z zawiesiną cząsteczek) opiera się na osadzonych w folii cząsteczkach. Przy braku zasilania prądem, cząsteczki układają się losowo i przyciemniają szybę z zewnątrz, jednocześnie zachowując jej przezroczystość od wewnątrz. Pod wpływem napięcia elektrycznego cząsteczki układają się w sposób usystematyzowany, tak by szyba przepuszczała światło w obu kierunkach. Połączenie z systemem pojazdu pozwala na automatyczne rozjaśnienie szyb po zbliżeniu się do pojazdu z kluczykiem lub smartfonem.

Na czym polega nowatorskość inteligentnych szyb Continental?

REKLAMA

Na rynku istnieją obecnie alternatywne technologie przyciemniania szyb, które opierają się np. na polimerach ciekłokrystalicznych lub na zjawisku elektrochromizmu. Wadą drugiej z nich przy stosowaniu na większych powierzchniach jest duże zapotrzebowanie na energię. Jest ona stosowana w samochodach do przyciemniania lusterek wewnętrznych i zewnętrznych, aby unikać efektu oślepienia.

Wykorzystanie folii w technologii opracowanej przez Continental pozwala na skuteczniejsze ograniczenie promieniowania słonecznego, niż ma to miejsce w przypadku innych systemów. Dzięki temu do wnętrza pojazdu dociera mniej ciepła, a w konsekwencji łatwiej utrzymać w nim pożądaną, stałą temperaturę. Takie rozwiązanie odciąża też urządzenie klimatyzacyjne, przez co w przyszłości będzie można montować mniejsze, bardziej energooszczędne oraz lżejsze klimatyzatory. Ponadto, po usunięciu zbędnych w tej sytuacji osłon przeciwsłonecznych i mechanicznych rolet, zmniejszy się waga pojazdu, co obniży poziom emisji spalin i pozytywnie wpłynie na środowisko.

 – Z naszych obliczeń wynika, że dzięki tym rozwiązaniom emisja CO2 zostanie zmniejszona o cztery gramy na kilometr, polepszając tym samym zakres pojazdów elektrycznych o około 5,5% – dodaje Andreas Wolf.

Zobacz też: Test długodystansowy: Jak się sprawuje instalacja LPG podczas siarczystych mrozów?

Prywatność i design

Oprócz ograniczenia emisji dwutlenku węgla oraz obniżenia temperatury we wnętrzu pojazdu, przyciemnianie szyb gwarantuje też większą prywatność. Gdy pojazd jest zaparkowany, szyby automatycznie się przyciemniają, dzięki czemu jego wnętrze nie jest widoczne. Według Wolfa, w systemie „Intelligent Glass Control” można rozszerzyć wykorzystanie powierzchni szklanych, bez konieczności mechanicznego pokrywania niektórych obszarów. Co więcej, przewiduje on, że w przyszłości folia będzie dostępna w wielu kolorach, mogą też zostać wprowadzone dodatkowe funkcje, począwszy od połączenia efektów świetlnych, poprzez odzyskiwanie energii.

Liczy się sterowanie

Przewiduje się, że zakres wykorzystania folii w branży motoryzacyjnej będzie rósł w przyszłości. Obecnie, w rozwoju technologii przyciemniania szyb najważniejszą rolę odgrywają wiedza i kompetencje dotyczące oprogramowania i inteligentnego połączenia z systemem kontroli i prowadzenia pojazdu.

Źródło: Materiały prasowe Continental

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej? Zarząd Panek S.A. wydał oświadczenie w tej sprawie. Jakie są kluczowe powody zawieszenia usługi współdzielenia samochodów?

KGP: 106 796 interwencji, 339 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 796 interwencji. Byli wzywani do 339 wypadków drogowych.

Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

REKLAMA

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

REKLAMA