REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Intelligent Glass Control - Inteligentne szyby Continental

Continental, znany producent opon, wynalazł... inteligentne szyby samochodowe. Na czym polega przełomowość i do czego służy wynalazek konstruktorów z Continentala?
Continental, znany producent opon, wynalazł... inteligentne szyby samochodowe. Na czym polega przełomowość i do czego służy wynalazek konstruktorów z Continentala?
Continental

REKLAMA

REKLAMA

Continental, znany producent opon, wynalazł... inteligentne szyby samochodowe. Na czym polega przełomowość i do czego służy wynalazek konstruktorów z Continentala?

Inteligentne szyby Continental

Według informacji producenta, konstruktorzy Continental opracowali system pozwalający na przyciemnianie szyb w samochodzie za pomocą inteligentnych cząsteczek. Demonstracyjny pojazd testowy z wykorzystaniem tej przełomowej technologii został zaprezentowany na pokazie elektroniki użytkowej (CES) w Las Vegas, na początku tego roku.

REKLAMA

REKLAMA

Intelligent Glass Control” od Continental, to system wykorzystujący specjalne folie, umieszczane wewnątrz szyby, które zmieniają poziom swojej przejrzystości pod wpływem napięcia elektrycznego. Folie wykorzystywane do przyciemniania szyb są dostępne na rynku już od dawna. Jednak do tej pory tę technologię można było stosować wyłącznie w systemach dachowych wysokiej klasy samochodów. Konstruktorzy z Continental po raz pierwszy zademonstrowali inteligentną aktywację folii w szybach bocznych i tylnych w swoim pojeździe testowym na pokazie elektroniki użytkowej, który odbył się na początku stycznia w Las Vegas.

Zobacz też: Stulecie obecności Continental w Polsce

– Możemy dostosować algorytmy tak, by zachowanie szyb zapewniało maksymalne bezpieczeństwo i komfort kierowcy, przy jednoczesnej redukcji emisji dwutlenku węgla. Wygląd wszystkich szyb został tak zaprojektowany, aby na bieżąco reagowały na zmieniające się światło, a także automatycznie równoważyły temperaturę. Selektywne, stopniowe przyciemnianie szyb zapewnia znacznie większy komfort pasażerom oraz sprawia, że prowadzenie pojazdu staje się bezpieczniejsze. To rozwiązanie sprawdza się zwłaszcza, gdy słońce znajduje się nisko nad horyzontem, oślepiając kierowcę podczas jazdy – wyjaśnia Andreas Wolf, szef Działu Podwozi
i Bezpieczeństwa koncernu Continental
.

REKLAMA

Zobacz też: Zaskakujące wyniki badań Continentala: wychowujemy piratów drogowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Suspended Particle Device" - Inteligentne cząsteczki

Technologia wytwarzania folii z zastosowaniem technologii „Suspended Particle Device" (urządzenie z zawiesiną cząsteczek) opiera się na osadzonych w folii cząsteczkach. Przy braku zasilania prądem, cząsteczki układają się losowo i przyciemniają szybę z zewnątrz, jednocześnie zachowując jej przezroczystość od wewnątrz. Pod wpływem napięcia elektrycznego cząsteczki układają się w sposób usystematyzowany, tak by szyba przepuszczała światło w obu kierunkach. Połączenie z systemem pojazdu pozwala na automatyczne rozjaśnienie szyb po zbliżeniu się do pojazdu z kluczykiem lub smartfonem.

Na czym polega nowatorskość inteligentnych szyb Continental?

Na rynku istnieją obecnie alternatywne technologie przyciemniania szyb, które opierają się np. na polimerach ciekłokrystalicznych lub na zjawisku elektrochromizmu. Wadą drugiej z nich przy stosowaniu na większych powierzchniach jest duże zapotrzebowanie na energię. Jest ona stosowana w samochodach do przyciemniania lusterek wewnętrznych i zewnętrznych, aby unikać efektu oślepienia.

Wykorzystanie folii w technologii opracowanej przez Continental pozwala na skuteczniejsze ograniczenie promieniowania słonecznego, niż ma to miejsce w przypadku innych systemów. Dzięki temu do wnętrza pojazdu dociera mniej ciepła, a w konsekwencji łatwiej utrzymać w nim pożądaną, stałą temperaturę. Takie rozwiązanie odciąża też urządzenie klimatyzacyjne, przez co w przyszłości będzie można montować mniejsze, bardziej energooszczędne oraz lżejsze klimatyzatory. Ponadto, po usunięciu zbędnych w tej sytuacji osłon przeciwsłonecznych i mechanicznych rolet, zmniejszy się waga pojazdu, co obniży poziom emisji spalin i pozytywnie wpłynie na środowisko.

 – Z naszych obliczeń wynika, że dzięki tym rozwiązaniom emisja CO2 zostanie zmniejszona o cztery gramy na kilometr, polepszając tym samym zakres pojazdów elektrycznych o około 5,5% – dodaje Andreas Wolf.

Zobacz też: Test długodystansowy: Jak się sprawuje instalacja LPG podczas siarczystych mrozów?

Prywatność i design

Oprócz ograniczenia emisji dwutlenku węgla oraz obniżenia temperatury we wnętrzu pojazdu, przyciemnianie szyb gwarantuje też większą prywatność. Gdy pojazd jest zaparkowany, szyby automatycznie się przyciemniają, dzięki czemu jego wnętrze nie jest widoczne. Według Wolfa, w systemie „Intelligent Glass Control” można rozszerzyć wykorzystanie powierzchni szklanych, bez konieczności mechanicznego pokrywania niektórych obszarów. Co więcej, przewiduje on, że w przyszłości folia będzie dostępna w wielu kolorach, mogą też zostać wprowadzone dodatkowe funkcje, począwszy od połączenia efektów świetlnych, poprzez odzyskiwanie energii.

Liczy się sterowanie

Przewiduje się, że zakres wykorzystania folii w branży motoryzacyjnej będzie rósł w przyszłości. Obecnie, w rozwoju technologii przyciemniania szyb najważniejszą rolę odgrywają wiedza i kompetencje dotyczące oprogramowania i inteligentnego połączenia z systemem kontroli i prowadzenia pojazdu.

Źródło: Materiały prasowe Continental

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA