REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autonomiczny samochód PSA przejechał z Francji do Hiszpanii

Subskrybuj nas na Youtube
Autonomiczny samochód PSA przejechał z Francji do Hiszpanii
Autonomiczny samochód PSA przejechał z Francji do Hiszpanii
PSA

REKLAMA

REKLAMA

2 października br., prototypowy autonomiczny pojazd PSA Peugeot Citroën przekroczył granice Francji, pokonując kolejną trasę o długości około 3 000 km z Paryża, poprzez Vigo, do Madrytu.

Po premierowym przejeździe w trybie autonomicznym na trasie Paryż-Bordeaux, w dniu 2 października br., prototypowy pojazd PSA Peugeot Citroën przekroczył granice Francji, pokonując kolejną trasę o długości około 3 000 km z Paryża, poprzez Vigo, do Madrytu.

REKLAMA

Prototyp powitała na mecie wicepremier i rzeczniczka prasowa rządu hiszpańskiego Soraya Sáenz de Santamaría, która oświadczyła z tej okazji: „Dzisiaj nie ma już potrzeby myśleć o przyszłości, albowiem przyszłość już tu jest. Zanim zdążymy to sobie uzmysłowić, pojazd ten stanie się normalnym sposobem podróżowania po naszych drogach”.

Drogę powrotną auto pokonało jadąc przez Perpignan, Marsylię i Lyon, aby powrócić do Centrum Technicznego Grupy, w położonej w regionie paryskim miejscowości Vélizy.

Zobacz też: Plany rozwoju transportu zbiorowego dla Warszawy

REKLAMA

Powyższa trasa została pokonana w trybie autonomicznym - bez udziału kierowcy - na odcinkach umożliwiających jazdę w tym trybie. Samochód samoczynnie dostosowywał swoją prędkość i wyprzedzał inne pojazdy, z uwzględnieniem sytuacji na drodze oraz ograniczeń, wynikających z przepisów i infrastruktury drogowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Grupa PSA jest pierwszym producentem samochodów, który uzyskał w lipcu br. stosowne zezwolenia, niezbędne do dopuszczenia 4 autonomicznych prototypów do poruszania się po ogólnodostępnej sieci drogowej. Do chwili obecnej wykonały one jazdy próbne na trasach o łącznej długości około 10 000 km. W 2016 r. liczba prototypów wzrośnie do około 15. Rozszerzone na Hiszpanię zezwolenia pozwolą pracownikom pionu badawczo-rozwojowego pracować nad udoskonalaniem funkcji samochodu autonomicznego poza siecią dróg francuskich.

Zobacz też: Volkswagen przedstawił 5 elementowy program naprawczy dla koncernu

Z okazji pokonania tej trasy Gilles Le Borgne, dyrektor pionu badawczo-rozwojowego PSA Peugeot Citroën, oświadczył: „Jestem dumny, widząc jak ten autonomiczny samochód, dzieło naszych inżynierów z centrów technicznych w regionie paryskim, przekracza kolejne granice w Europie. Podróż do Hiszpanii jest owocem ścisłej współpracy między naszym Koncernem a Galicyjskim Centrum Technologicznym Motoryzacji (CTAG), w szczególności w zakresie budowy interfejsów człowiek-maszyna, do zautomatyzowanego prowadzenia pojazdów. To technologiczne wyzwanie ma istotne znaczenie dla zapewnienia zrównoważonego rozwoju indywidualnych środków transportu w przyszłości”.

Źródło: Materiały prasowe PSA Peugeot Citroen

Autonomiczny samochód PSA przejechał z Francji do Hiszpanii
PSA
Autonomiczny samochód PSA przejechał z Francji do Hiszpanii
PSA
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA