REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rower do testów zderzeniowych aut!

Toyota
Toyota
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Toyota opracowała specjalny rower oraz dostosowanego do niego manekina do testów zderzeniowych, aby za jego pomocą pracować nad technologią radarową. Badania są prowadzone z myślą o samochodach autonomicznych.

Rower do testów zderzeniowych

Największy producent samochodów na świecie skonstruował eksperymentalny rower z wielu części odpornych na uderzenia. Przypomina to nieco puzzle 3D. Pojazd rozpada się po kolizji i może być szybko z powrotem złożony, gotów do kolejnej próby.

REKLAMA

REKLAMA

Rower jest wykorzystywany przez Collaborative Safety Research Center Toyoty do testowania radarowego systemu skanowania otoczenia, nad którym Centrum pracuje na potrzeby samoprowadzących się samochodów. Wykrywanie na drodze rowerów to jeden z większych problemów, który trzeba rozwiązać, żeby system autonomicznej jazdy był w pełni bezpieczny. Oczywiście żaden rozsądny rowerzysta nie zgodziłby się do udziału w takich testach, ryzykując wielokrotne uderzenie przez jadące auto, dlatego trzeba było opracować automatyczny jednoślad. Rower skonstruowany do testów jest wzorowany na 26-calowym rowerze górskim, gdyż jest to najbardziej popularny typ w Stanach Zjednoczonych. Dające się łatwo połączyć części są zrobione z materiału, który jest nie tylko bardzo wytrzymały, ale też jego własności powodują, że radar postrzega go tak samo jak metale używane w standardowych rowerach.

Zobacz też: Testy zderzniowe Euro NCAP - jak ocenia się stopień bezpieczeństwa samochodu?

Opracowanie jednośladu to nie wszystko. Próba nie będzie oddawała rzeczywistej sytuacji na drodze, jeśli przed samochodem pojawi się sam rower. Dlatego specjaliści Toyoty zbudowali także manekina-rowerzystę. Jego nogi poruszają się tak, jakby pedałował, a specjalna powłoka jest interpretowana przez radar jak skóra.

REKLAMA

Kiedy już pojazd i manekin-rowerzysta były gotowe, trzeba było jeszcze znaleźć sposób, żeby wprawić je w ruch. Inżynierowie wykluczyli silnik elektryczny – po kolejnych uderzeniach szybko by się zniszczył. Zamiast tego opracowali małą platformę z silnikiem, na której rower jest przewożony aż do zderzenia z testowanym samochodem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Platforma wiezie rower testowy z prędkością, której pozazdrościłby niejeden cyklista. Rozpędza się do 32 km/h przy prędkości wiatru 16 km/h wiejącego z dowolnego kierunku. Rower może być uderzony z dowolnej strony z prędkością do 60 km, a jego złożenie po kolizji trwa poniżej 5 minut. Oczywiście chodzi o to, żeby radar w samochodzie jednak zadziałał i samochód się zatrzymał, unikając wypadku. Jednak podczas testów udaje się to raz lepiej, raz gorzej.

Toyota planuje rozpocząć sprzedaż autonomicznych samochodów w 2020 roku. Jednak już wcześniej ta sama technologia zdolna unikać kolizji z rowerzystami może być wykorzystywana w systemach bezpieczeństwa czynnego takich jak Toyota Safety Sense, w które wyposażane są konwencjonalne auta.

Zdjęcia roweru i manekina zostaną opublikowane dopiero podczas Światowego Kongresu Society of Automotive Engineers w Detroit w kwietniu tego roku.

Pewien pogląd, jak mogą wyglądać testy z ich udziałem, daje film z testów z manekinami zastępującymi pieszych https://www.youtube.com/watch?v=dzif5MmhtA4

Radar zdolny wykrywać pieszych został wykorzystany w nowej generacji pakietu Toyota Safety Sense, który w lutym zadebiutował na naszym rynku w nowym RAV4, a w drugim kwartale pojawi się też w następnej generacji Priusa, RAV4 Hybrid i nowym crossoverze C-HR.

Źródło: materiały prasowe Toyota

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA