REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rower do testów zderzeniowych aut!

Subskrybuj nas na Youtube
Toyota
Toyota
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Toyota opracowała specjalny rower oraz dostosowanego do niego manekina do testów zderzeniowych, aby za jego pomocą pracować nad technologią radarową. Badania są prowadzone z myślą o samochodach autonomicznych.

Rower do testów zderzeniowych

REKLAMA

Największy producent samochodów na świecie skonstruował eksperymentalny rower z wielu części odpornych na uderzenia. Przypomina to nieco puzzle 3D. Pojazd rozpada się po kolizji i może być szybko z powrotem złożony, gotów do kolejnej próby.

REKLAMA

Rower jest wykorzystywany przez Collaborative Safety Research Center Toyoty do testowania radarowego systemu skanowania otoczenia, nad którym Centrum pracuje na potrzeby samoprowadzących się samochodów. Wykrywanie na drodze rowerów to jeden z większych problemów, który trzeba rozwiązać, żeby system autonomicznej jazdy był w pełni bezpieczny. Oczywiście żaden rozsądny rowerzysta nie zgodziłby się do udziału w takich testach, ryzykując wielokrotne uderzenie przez jadące auto, dlatego trzeba było opracować automatyczny jednoślad. Rower skonstruowany do testów jest wzorowany na 26-calowym rowerze górskim, gdyż jest to najbardziej popularny typ w Stanach Zjednoczonych. Dające się łatwo połączyć części są zrobione z materiału, który jest nie tylko bardzo wytrzymały, ale też jego własności powodują, że radar postrzega go tak samo jak metale używane w standardowych rowerach.

Zobacz też: Testy zderzniowe Euro NCAP - jak ocenia się stopień bezpieczeństwa samochodu?

Opracowanie jednośladu to nie wszystko. Próba nie będzie oddawała rzeczywistej sytuacji na drodze, jeśli przed samochodem pojawi się sam rower. Dlatego specjaliści Toyoty zbudowali także manekina-rowerzystę. Jego nogi poruszają się tak, jakby pedałował, a specjalna powłoka jest interpretowana przez radar jak skóra.

REKLAMA

Kiedy już pojazd i manekin-rowerzysta były gotowe, trzeba było jeszcze znaleźć sposób, żeby wprawić je w ruch. Inżynierowie wykluczyli silnik elektryczny – po kolejnych uderzeniach szybko by się zniszczył. Zamiast tego opracowali małą platformę z silnikiem, na której rower jest przewożony aż do zderzenia z testowanym samochodem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Platforma wiezie rower testowy z prędkością, której pozazdrościłby niejeden cyklista. Rozpędza się do 32 km/h przy prędkości wiatru 16 km/h wiejącego z dowolnego kierunku. Rower może być uderzony z dowolnej strony z prędkością do 60 km, a jego złożenie po kolizji trwa poniżej 5 minut. Oczywiście chodzi o to, żeby radar w samochodzie jednak zadziałał i samochód się zatrzymał, unikając wypadku. Jednak podczas testów udaje się to raz lepiej, raz gorzej.

Toyota planuje rozpocząć sprzedaż autonomicznych samochodów w 2020 roku. Jednak już wcześniej ta sama technologia zdolna unikać kolizji z rowerzystami może być wykorzystywana w systemach bezpieczeństwa czynnego takich jak Toyota Safety Sense, w które wyposażane są konwencjonalne auta.

Zdjęcia roweru i manekina zostaną opublikowane dopiero podczas Światowego Kongresu Society of Automotive Engineers w Detroit w kwietniu tego roku.

Pewien pogląd, jak mogą wyglądać testy z ich udziałem, daje film z testów z manekinami zastępującymi pieszych https://www.youtube.com/watch?v=dzif5MmhtA4

Radar zdolny wykrywać pieszych został wykorzystany w nowej generacji pakietu Toyota Safety Sense, który w lutym zadebiutował na naszym rynku w nowym RAV4, a w drugim kwartale pojawi się też w następnej generacji Priusa, RAV4 Hybrid i nowym crossoverze C-HR.

Źródło: materiały prasowe Toyota

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA