REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rower do testów zderzeniowych aut!

Subskrybuj nas na Youtube
Toyota
Toyota
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Toyota opracowała specjalny rower oraz dostosowanego do niego manekina do testów zderzeniowych, aby za jego pomocą pracować nad technologią radarową. Badania są prowadzone z myślą o samochodach autonomicznych.

Rower do testów zderzeniowych

REKLAMA

Największy producent samochodów na świecie skonstruował eksperymentalny rower z wielu części odpornych na uderzenia. Przypomina to nieco puzzle 3D. Pojazd rozpada się po kolizji i może być szybko z powrotem złożony, gotów do kolejnej próby.

REKLAMA

Rower jest wykorzystywany przez Collaborative Safety Research Center Toyoty do testowania radarowego systemu skanowania otoczenia, nad którym Centrum pracuje na potrzeby samoprowadzących się samochodów. Wykrywanie na drodze rowerów to jeden z większych problemów, który trzeba rozwiązać, żeby system autonomicznej jazdy był w pełni bezpieczny. Oczywiście żaden rozsądny rowerzysta nie zgodziłby się do udziału w takich testach, ryzykując wielokrotne uderzenie przez jadące auto, dlatego trzeba było opracować automatyczny jednoślad. Rower skonstruowany do testów jest wzorowany na 26-calowym rowerze górskim, gdyż jest to najbardziej popularny typ w Stanach Zjednoczonych. Dające się łatwo połączyć części są zrobione z materiału, który jest nie tylko bardzo wytrzymały, ale też jego własności powodują, że radar postrzega go tak samo jak metale używane w standardowych rowerach.

Zobacz też: Testy zderzniowe Euro NCAP - jak ocenia się stopień bezpieczeństwa samochodu?

Opracowanie jednośladu to nie wszystko. Próba nie będzie oddawała rzeczywistej sytuacji na drodze, jeśli przed samochodem pojawi się sam rower. Dlatego specjaliści Toyoty zbudowali także manekina-rowerzystę. Jego nogi poruszają się tak, jakby pedałował, a specjalna powłoka jest interpretowana przez radar jak skóra.

REKLAMA

Kiedy już pojazd i manekin-rowerzysta były gotowe, trzeba było jeszcze znaleźć sposób, żeby wprawić je w ruch. Inżynierowie wykluczyli silnik elektryczny – po kolejnych uderzeniach szybko by się zniszczył. Zamiast tego opracowali małą platformę z silnikiem, na której rower jest przewożony aż do zderzenia z testowanym samochodem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Platforma wiezie rower testowy z prędkością, której pozazdrościłby niejeden cyklista. Rozpędza się do 32 km/h przy prędkości wiatru 16 km/h wiejącego z dowolnego kierunku. Rower może być uderzony z dowolnej strony z prędkością do 60 km, a jego złożenie po kolizji trwa poniżej 5 minut. Oczywiście chodzi o to, żeby radar w samochodzie jednak zadziałał i samochód się zatrzymał, unikając wypadku. Jednak podczas testów udaje się to raz lepiej, raz gorzej.

Toyota planuje rozpocząć sprzedaż autonomicznych samochodów w 2020 roku. Jednak już wcześniej ta sama technologia zdolna unikać kolizji z rowerzystami może być wykorzystywana w systemach bezpieczeństwa czynnego takich jak Toyota Safety Sense, w które wyposażane są konwencjonalne auta.

Zdjęcia roweru i manekina zostaną opublikowane dopiero podczas Światowego Kongresu Society of Automotive Engineers w Detroit w kwietniu tego roku.

Pewien pogląd, jak mogą wyglądać testy z ich udziałem, daje film z testów z manekinami zastępującymi pieszych https://www.youtube.com/watch?v=dzif5MmhtA4

Radar zdolny wykrywać pieszych został wykorzystany w nowej generacji pakietu Toyota Safety Sense, który w lutym zadebiutował na naszym rynku w nowym RAV4, a w drugim kwartale pojawi się też w następnej generacji Priusa, RAV4 Hybrid i nowym crossoverze C-HR.

Źródło: materiały prasowe Toyota

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA