REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy prezes PKN Orlen

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PAP
orlen fot. orlen
orlen fot. orlen

REKLAMA

REKLAMA

W środę, na wniosek rady nadzorczej PKN Orlen, odwołany został dotychczasowy prezes firmy Jacek Krawiec. Jego miejsce zajął Wojciech Jasiński, były minister Skarbu Państwa.

PKN Orlen ma nowego prezesa

Rada nadzorcza PKN Orlen odwołała w środę wieczorem z zarządu PKN Orlen dotychczasowego prezesa tej spółki Jacka Krawca i jednocześnie powołała na to stanowisko Wojciecha Jasińskiego, wieloletniego posła PiS, b. ministra Skarbu Państwa - podał płocki koncern.

REKLAMA

REKLAMA

Po zmianie prezesa PKN Orlen w zarządzie tej największej w kraju spółki rafineryjno-petrochemicznej pozostali: Sławomir Jędrzejczyk - wiceprezes ds. finansowych oraz członkowie - odpowiedzialny za rozwój i energetykę Piotr Chełmiński, Krystian Pater - odpowiadający za produkcję oraz Marek Podstawa - nadzorujący sprzedaż.

Zgodnie ze statutem PKN Orlen, zarząd spółki może liczyć od 5 do 9 członków, łącznie z prezesem i wiceprezesami. Członków zarządu powołuje i odwołuje rada nadzorcza płockiego koncernu z wyjątkiem jednego, w sprawie powołania i odwołania którego decyzję podejmuje minister Skarbu Państwa, do czasu zbycia przez Skarb Państwa ostatniej akcji spółki.

Zobacz też: Punkty ładowania samochodów elektrycznych na stacjach Orlen

REKLAMA

Wojciech Jasiński to długoletni polityk PiS, szef zarządu okręgu płocko-ciechanowskiego tej partii i były już poseł – w Sejmie zasiadał od 2001 r., także były minister Skarbu Państwa. Od 1990 do 1991 r. był delegatem pełnomocnika rządu ds. reformy samorządu Terytorialnego w ówczesnym woj. płockim. W latach 1992-94 pracował w NIK, gdy jej prezesem był Lech Kaczyński, a po objęciu przez niego stanowiska ministra sprawiedliwości był podsekretarzem stanu w tym resorcie w latach 2000-01. Wcześniej, od 1997 do 2000 r., był członkiem zarządu, a następnie prezesem warszawskiej spółki Srebrna. W latach 1998–2000 był też członkiem rady nadzorczej Banku Ochrony Środowiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 2006 do 2007 Jasiński w rządach Kazimierza Marcinkiewicza i Jarosława Kaczyńskiego był ministrem Skarbu Państwa. Jak podał w środę wieczorem PKN Orlen, rada nadzorcza płockiego koncernu powołała Jasińskiego "na wspólną trzyletnią kadencję zarządu, która kończy się z dniem odbycia Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia zatwierdzającego sprawozdanie finansowe spółki za rok 2016" - takie posiedzenie akcjonariuszy odbędzie się mniej więcej do połowy 2017 r.

Jasiński we wtorek (15 grudnia br.) złożył mandat posła, przestał także kierować sejmową komisją finansów publicznych. Nowym szefem komisji został poseł PiS Andrzej Jaworski.

Według najbardziej aktualnych danych z kwietnia 2015 r. Skarb Państwa posiada 27,52 akcji PKN Orlen, Nationale-Nederlanden OFE - 9,12 proc., Aviva OFE – 7,95 proc., a pozostali akcjonariusze, w tym instytucjonalni i indywidualni, mają 55,41 proc.

Jacek Krawiec w PKN Orlen

Jacek Krawiec był prezesem PKN Orlen od trzech kadencji. Stanowisko to objął we wrześniu 2008 r., zastępując Wojciecha Heydela, który złożył wówczas rezygnację. Wcześniej, od czerwca 2008 r., Krawiec był wiceprezesem płockiego koncernu ds. ropy i grupy kapitałowej.

Zobacz też: 50 gazowców w terminalu morskim Orlen Gaz

W grudniu 2008 r. Krawiec objął funkcję przewodniczącego rady nadzorczej Unipetrolu, czeskiej spółki z grupy kapitałowej PKN Orlen. Jest też członkiem rady dyrektorów Orlen Upstream Canada, kanadyjskiej spółki wydobywczej, należącej do Orlen Upstream z grupy kapitałowej płockiego koncernu. Krawiec jest absolwentem Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Wcześniej, w latach 1997-2002, pracował m.in. w Banku Pekao, Ernst and Young i Price Waterhouse, a także w brytyjskim oddziale japońskiego banku inwestycyjnego Nomura. Był też prezesem Impexmetalu, a w 2002 r. objął stanowisko prezesa Elektrimu. W latach 2003-04 był dyrektorem zarządzającym Sindicatum London, a w latach 2006-08 r. prezesem Action.

Krawiec, po odwołaniu ze stanowiska prezesa PKN Orlen, wydał w środę wieczorem oświadczenie, w którym zaznaczył, że "szanując wolę największego akcjonariusza" spółki, czyli Skarbu Państwa, oddał się do dyspozycji rady nadzorczej, która ostatecznie podjęła decyzję o jego odwołaniu.

"Gdy ponad siedem lat temu zaczynałem pracę w największej polskiej firmie, była ona słabo uporządkowana po wcześniejszych akwizycjach, obarczona swoją historią, a częste zmiany na stanowiskach zarządczych i menedżerskich sprawiały, że Koncern bardziej dryfował niż był realnie kierowany w świadomie wybranym kierunku. Wspólnie z pracownikami udało się to zmienić. Opracowaliśmy i skutecznie realizowaliśmy strategię, przekształcając Orlen w firmę globalną o przychodach przekraczających 100 mld zł, sprzedającą swoje produkty w 58. krajach, na czterech kontynentach" - podkreślił w oświadczeniu Krawiec.

Zaznaczył, iż w czasie, gdy był on szefem PKN Orlen, płocki koncern "po raz pierwszy w historii uzyskał dostęp do własnych, bardzo perspektywicznych złóż ropy i gazu". Przypomniał także, że spółka odda niebawem nowoczesne elektrownie gazowe we Włocławku i Płocku.

"Zaczynaliśmy w 2008 r. z zadłużeniem przekraczającym 14 mld zł, za to z dużymi planami inwestycyjnymi, na które nie było wystarczających środków. Nasze działania przyniosły nie tylko znaczące oddłużenie firmy do poziomu ok. 5,5 mld zł, ale stworzyły możliwości dynamicznego rozwoju, w trudnym postkryzysowym otoczeniu" - oświadczył Krawiec. Dodał, że od września 2008 r., kiedy objął on stanowisko prezesa PKN Orlen, cena akcji spółki wzrosła ponad dwukrotnie, a w konsekwencji giełdowa wycena płockiego koncernu wzrosła o prawie 15 mld zł.

"Po latach przerwy wróciliśmy do grona firm regularnie wypłacających dywidendę - w ostatnich latach w tej formie trafiło do akcjonariuszy koncernu 2 mld zł. Nie byłoby to możliwe bez szeregu działań optymalizacyjnych, które wdrożyliśmy oraz profesjonalizmu, zaangażowania i wielkiego wysiłku pracowników całej grupy Orlen w Polsce, Czechach, Niemczech, na Litwie, od dwóch lat również w Kanadzie" - napisał w oświadczeniu Krawiec. Jednocześnie podziękował pracownikom akcjonariuszom, inwestorom i partnerom biznesowym na całym świecie "za zaufanie, którym obdarzali PKN Orlen".

"Życzę mojemu następcy, by rok 2016 i następne lata obfitowały w kolejne sukcesy Orlenu - najcenniejszej polskiej marki" - zakończył Krawiec.

29 stycznia 2016 r. odbędzie się w Płocku Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie (NWZ) akcjonariuszy PKN Orlen, zwołane ostatnio na wniosek Skarbu Państwa. Jedynym punktem porządku obrad będą zmiany w radzie nadzorczej płockiego koncernu. „Umieszczenie w porządku obrad Walnego Zgromadzenia punktu dotyczącego zmian w składzie rady nadzorczej uzasadnione jest koniecznością wzmocnienia nadzoru właścicielskiego nad działalnością spółki” – napisał we wniosku Skarb Państwa.

Można spodziewać się, że podobnie jak poprzednio, także podczas najbliższego posiedzenia NWZ PKN Orlen o zmianach w składzie rady nadzorczej płockiego koncernu decydować będą przede wszystkim głosy Skarbu Państwa - największego akcjonariusza spółki. Nie jest też wykluczone, że rada nadzorcza w odnowionym już składzie dokona dalszych zmian w zarządzie płockiego koncernu.

Według statutu PKN Orlen rada nadzorcza może liczyć tam od 6 do 9 osób, przy czym jednego członka rady może wyznaczyć Skarb Państwa, który nie musi w tej sprawie uzyskać akceptacji pozostałych akcjonariuszy. Z tego właśnie zapisu skorzystał w ostatnim czasie minister Skarbu Państwa Dawid Jackiewicz, odwołując 23 listopada z rady nadzorczej PKN Orlen Macieja Bałtowskiego i powołując w jego miejsce Remigiusza Nowakowskiego.

Obecnie w radzie nadzorczej płockiego koncernu zasiadają: Angelina Sarota – przewodnicząca (w radzie od 2008 r., a od 2013 r. jej przewodnicząca), Leszek Pawłowicz – wiceprzewodniczący, Adam Ambrozik – sekretarz oraz członkowie - Cezary Banasiński, Grzegorz Borowiec, Artur Gabor, Radosław Kwaśnicki i Cezary Możeński, a także Remigiusz Nowakowski.

Większość z zasiadających w radzie nadzorczej PKN Orlen, o których wyborze decydowali w głosowaniu akcjonariusze spółki, została wówczas zgłoszona przez Skarb Państwa – tak było w czerwcu 2013 r., gdy Zwyczajne Walne Zgromadzenie płockiego koncernu wybrało na szefową rady Angelinę Sarotę, pełniącą tam wcześniej funkcję sekretarza. Na członków rady nadzorczej PKN Orlen nowej kadencji akcjonariusze wybrali wówczas także zgłoszonych przez Skarb Państwa: Leszka Pawłowicza, Cezarego Banasińskiego, Grzegorza Borowca i Cezarego Możeńskiego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA