REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKN Orlen wcześniej odkupił obowiązkowe zapasy ropy naftowej

Subskrybuj nas na Youtube
PKN Orlen wcześniej odkupił obowiązkowe zapasy ropy naftowej. fot. Orlen
PKN Orlen wcześniej odkupił obowiązkowe zapasy ropy naftowej. fot. Orlen

REKLAMA

REKLAMA

Jak poinformował wiceprezes PKN Orlen ds. finansowych Sławomir Jędrzejczyk, firma wcześniej odkupiła obowiązkowe zapasy ropy naftowej od spółki Cranbell bo pozwoliły na to dobra kondycja płynnościowa przedsiębiorstwa i niski poziom zadłużenia.

PKN Orlen wcześniej niż zakłada umowa odkupił zapasy obowiązkowe ropy od spółki Cranbell, sprzedane w czerwcu 2014 r. Łączna wartość transakcji to ok. 2,67 mld zł. Uwzględnia ona rozliczenie kontraktu terminowego zabezpieczającego cenę zakupu surowca i notowania rynkowe.

REKLAMA

REKLAMA

Jak poinformował w komunikacie wiceprezes PKN Orlen ds. finansowych Sławomir Jędrzejczyk, o wcześniejszym odkupieniu zapasów zdecydowano m.in. z uwagi na dobrą sytuację płynnościową spółki i niski poziom jej zadłużenia.

Zobacz też: Nie będzie fabryki Jaguara w Polsce, będzie w Słowacji

"Dobra sytuacja płynnościowa, także historycznie niski poziom zadłużenia koncernu oraz stopniowa redukcja poziomu zapasów obowiązkowych na skutek zmiany ustawy, pozwoliły nam dokonać wcześniejszego niż przewiduje umowa, odkupu zapasów" - wyjaśnił Jędrzejczyk. Zaznaczył przy tym, że PKN Orlen z uwagą obserwuje sytuację na rynku i nie wyklucza "kolejnej odsprzedaży puli zapasów w przyszłości celem dywersyfikacji źródeł finansowania".

REKLAMA

Cranbell jest spółką specjalnego przeznaczenia, prowadzącą obrót ropą naftową. Jej właścicielem w 81 proc. jest holenderska spółka Cranbell B.V., a w 19 proc. RBS Investments Netherlands B.V.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z zapisami umowy zawartej w czerwcu 2014 r., która miała obowiązywać do stycznia 2016 r., PKN Orlen odkupił od Cranbell zapasy i przejął prawo ich własności 12 sierpnia 2015 r. Wartość wykupowanej ropy to ok. 301 mln USD, czyli ponad 1,13 mld zł, a jej cena została ustalona w oparciu o notowania rynkowe.

Zobacz też: Polska firma projektuje linię produkcyjną dla silników Forda w Indiach

W chwili zawarcia umowy z Cranbell na utworzenie i utrzymywanie zapasów ropy, PKN Orlen zabezpieczył cenę odkupu surowca kontraktem terminowym. Rozliczenie tej transakcji zabezpieczającej powiększy wartość transakcji odkupu o ok. 406 mln USD, czyli ponad 1,53 mld zł. Rozliczenie nastąpi 14 sierpnia 2015 r.

PKN Orlen podając skonsolidowane wyniki finansowe na koniec drugiego kwartału tego roku informował, że w tym czasie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej wyniosły 2,7 mld zł, a poziom zadłużenia 4,4 mld zł, co oznacza spadek o 1,8 mld zł w porównaniu z pierwszym kwartałem.

Według PKN Orlen, zapasy obowiązkowe wykazane w bilansie na koniec drugiego kwartału tego roku wyniosły 3,9 mld zł, z czego w Polsce 3,5 mld zł.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA