REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKN Orlen dokupi stacje w Czechach i w Niemczech?

PKN Orlen dokupi stacje w Czechach i w Niemczech? fot. Orlen
PKN Orlen dokupi stacje w Czechach i w Niemczech? fot. Orlen

REKLAMA

REKLAMA

PKN Orlen jest zadowolony z sytuacji na rynku niemieckim i nie ukrywa, że dopuszcza możliwość akwizycji stacji. Podobne działania rozważa w odniesieniu do rynku czeskiego.

Orlen dokupi stacje w Czechach i w Niemczech?

REKLAMA

REKLAMA

PKN Orlen jest zainteresowany kupnem stacji w Niemczech i Czechach. Chce też zwiększać swój portfel aktywów wydobywczych, ale czeka na lepsze okazje cenowe. Spodziewa się, że atrakcyjne oferty pojawią się w drugiej połowie roku.

"W Niemczech nie wykluczamy akwizycji. Jeśli będzie tam jakaś sieć stacji do kupienia, nie wykluczamy, że przeanalizujemy ofertę. Jesteśmy zadowoleni z tego, co dzieje się w tym kraju - zwiększamy nasz udział, osiągamy bardzo dobre wyniki" - powiedział wiceprezes spółki Sławomir Jędrzejczyk.

Koncern chciałby również rozwijać się w Czechach. Także tam może zdecydować się na kupno stacji paliw.

REKLAMA

Zobacz też: Odwołano p.o. dyrektora GDDKiA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czas na akwizycje w obszarze wydobycia?

Akwizycje mogą też nastąpić w obszarze wydobycia. Spółka zapowiadała wielokrotnie, że będzie chciała zwiększać swój portfel aktywów wydobywczych. PKN czeka jednak na lepsze okazje inwestycyjne.

"Nasze decyzje w tym zakresie uzależnione są od sytuacji na rynku. Jak na razie nie widzimy przeceny, która uzasadniałaby akwizycje. Ale cały czas obserwujemy rynek" - powiedział Jędrzejczyk dziennikarzom.

"W drugiej połowie roku, na przełomie roku, jak zapowiadają doradcy, może być dobry moment na akwizycje, zakładając, że cena ropy będzie stabilna" - dodał.

Orlen ma aktywa wydobywcze w Kanadzie i to na tym rynku w pierwszej kolejności szukałby okazji inwestycyjnych.

Zobacz też: Test Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man.

"Rynek Kanady, Alberty mamy dość dobrze przeanalizowany. Ale interesuje nas szerzej Ameryka Północna, rozważylibyśmy również zakupy w Stanach Zjednoczonych, gdyby pojawiły się ciekawe oferty" - poinformował wiceprezes.

Zapewnił, że spółka nie chciałaby wydatkować jednorazowo bardzo dużych kwot.

"Idealnie byłoby kupować aktywa, wydając po kilkaset milionów złotych w ciągu kilku lat" - powiedział.

Orlen założył na ten rok nakłady inwestycyjne na poziomie 3,8 mld zł, z czego 66 proc. trafić ma do segmentu downstream, 25 proc. na wydobycie, a 9 proc. na detal.

W pierwszym kwartale spółka wydała 583 mln zł, w tym 252 mln zł na energetykę, 96 mln zł na rafinerię, 76 mln zł na wydobycie, 68 mln zł na detal i 53 mln zł na petrochemię.

Przedstawiciele koncernu informowali, że wydatki w obszarze upstreamu będą uzależnione od poziomu cen ropy.

Jeśli chodzi o odwierty niekonwencjonalne, na ten rok Orlen zaplanował cztery wiercenia i jedno szczelinowanie.

"Zrobiliśmy już jedno wiercenie, w planach jest szczelinowanie. To, czy będziemy robić kolejne odwierty, będzie uzależnione od sytuacji na rynku" - powiedział Jędrzejczyk.

Spółka spodziewa się w tym roku średniorocznej marży downstream na poziomie nieco wyższym niż w 2014 roku.

"Marże w kwietniu, w dalszym ciągu są dobre. Marża downstream jeszcze wzrosła, wolumeny są wysokie" - powiedział wiceprezes.

"Korzystamy z dobrego otoczenia, ale jesteśmy realistami. Zmienność w obszarze rafinerii jest duża. Koncentrujemy się na realizacji strategii, kontynuujemy prace związane z rozwojem, by zdywersyfikować źródła wpływów operacyjnych i żeby w momencie słabszego okresu dla rafinerii rekompensować to wpływami z innych segmentów" - dodał.

Zobacz też: Więcej ekologicznych autobusów i tramwajów w miastach

Orlen zaproponował wypłatę za 2014 rok

Orlen zaproponował wypłatę za 2014 rok dywidendy na poziomie 705,72 mln zł, co daje 1,65 zł na akcję. 28 kwietnia akcjonariusze zdecydują o podziale zysku.

"Propozycja zarządu została pozytywnie oceniona przez radę nadzorczą. Sądząc po decyzji rady, decyzja walnego powinna być taka, jak propozycja zarządu" - powiedział prezes spółki Jacek Krawiec.

Przedstawiciele spółki poinformowali, że w przyszłym tygodniu zdecydują, czy grupa będzie korzystać z programu rabatowego na zakup gazu, ogłoszonego przez PGNiG.

PGNiG podało niedawno, że rozpocznie w maju tego roku program rabatowy "Uwolnienie Cen" dla klientów strategicznych. Program obejmie zakupy gazu od maja do grudnia 2015 r., nie dłużej niż do momentu ewentualnego zwolnienia PGNiG przez prezesa URE z obowiązku przedkładania taryf do zatwierdzenia. Klienci przystępujący do programu otrzymają rabat w stosunku do ceny taryfowej.

Grupa Orlenu kupuje 1,6-1,7 mld m sześc. gazu rocznie.

"Nastąpiła już zmiana taryfy o 7 proc., co pozytywnie wpłynie na nasze wyniki. W przyszłym tygodniu zdecydujemy, czy przystąpimy do programu rabatowego. Doprecyzowujemy szczegóły z PGNiG" - powiedział Jędrzejczyk.

Dodał, że w drugiej połowie roku Orlen będzie kontraktował dostawy gazu do elektrowni we Włocławku. Będzie ona zużywała ok. 500 mln m sześc. gazu. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA