REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKN Orlen dokupi stacje w Czechach i w Niemczech?

Subskrybuj nas na Youtube
PKN Orlen dokupi stacje w Czechach i w Niemczech? fot. Orlen
PKN Orlen dokupi stacje w Czechach i w Niemczech? fot. Orlen

REKLAMA

REKLAMA

PKN Orlen jest zadowolony z sytuacji na rynku niemieckim i nie ukrywa, że dopuszcza możliwość akwizycji stacji. Podobne działania rozważa w odniesieniu do rynku czeskiego.

Orlen dokupi stacje w Czechach i w Niemczech?

REKLAMA

PKN Orlen jest zainteresowany kupnem stacji w Niemczech i Czechach. Chce też zwiększać swój portfel aktywów wydobywczych, ale czeka na lepsze okazje cenowe. Spodziewa się, że atrakcyjne oferty pojawią się w drugiej połowie roku.

"W Niemczech nie wykluczamy akwizycji. Jeśli będzie tam jakaś sieć stacji do kupienia, nie wykluczamy, że przeanalizujemy ofertę. Jesteśmy zadowoleni z tego, co dzieje się w tym kraju - zwiększamy nasz udział, osiągamy bardzo dobre wyniki" - powiedział wiceprezes spółki Sławomir Jędrzejczyk.

Koncern chciałby również rozwijać się w Czechach. Także tam może zdecydować się na kupno stacji paliw.

Zobacz też: Odwołano p.o. dyrektora GDDKiA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czas na akwizycje w obszarze wydobycia?

Akwizycje mogą też nastąpić w obszarze wydobycia. Spółka zapowiadała wielokrotnie, że będzie chciała zwiększać swój portfel aktywów wydobywczych. PKN czeka jednak na lepsze okazje inwestycyjne.

"Nasze decyzje w tym zakresie uzależnione są od sytuacji na rynku. Jak na razie nie widzimy przeceny, która uzasadniałaby akwizycje. Ale cały czas obserwujemy rynek" - powiedział Jędrzejczyk dziennikarzom.

"W drugiej połowie roku, na przełomie roku, jak zapowiadają doradcy, może być dobry moment na akwizycje, zakładając, że cena ropy będzie stabilna" - dodał.

Orlen ma aktywa wydobywcze w Kanadzie i to na tym rynku w pierwszej kolejności szukałby okazji inwestycyjnych.

Zobacz też: Test Skoda Superb Outdoor 2.0 TDI/140 KM 4x4 man.

"Rynek Kanady, Alberty mamy dość dobrze przeanalizowany. Ale interesuje nas szerzej Ameryka Północna, rozważylibyśmy również zakupy w Stanach Zjednoczonych, gdyby pojawiły się ciekawe oferty" - poinformował wiceprezes.

Zapewnił, że spółka nie chciałaby wydatkować jednorazowo bardzo dużych kwot.

"Idealnie byłoby kupować aktywa, wydając po kilkaset milionów złotych w ciągu kilku lat" - powiedział.

Orlen założył na ten rok nakłady inwestycyjne na poziomie 3,8 mld zł, z czego 66 proc. trafić ma do segmentu downstream, 25 proc. na wydobycie, a 9 proc. na detal.

W pierwszym kwartale spółka wydała 583 mln zł, w tym 252 mln zł na energetykę, 96 mln zł na rafinerię, 76 mln zł na wydobycie, 68 mln zł na detal i 53 mln zł na petrochemię.

Przedstawiciele koncernu informowali, że wydatki w obszarze upstreamu będą uzależnione od poziomu cen ropy.

Jeśli chodzi o odwierty niekonwencjonalne, na ten rok Orlen zaplanował cztery wiercenia i jedno szczelinowanie.

"Zrobiliśmy już jedno wiercenie, w planach jest szczelinowanie. To, czy będziemy robić kolejne odwierty, będzie uzależnione od sytuacji na rynku" - powiedział Jędrzejczyk.

Spółka spodziewa się w tym roku średniorocznej marży downstream na poziomie nieco wyższym niż w 2014 roku.

"Marże w kwietniu, w dalszym ciągu są dobre. Marża downstream jeszcze wzrosła, wolumeny są wysokie" - powiedział wiceprezes.

"Korzystamy z dobrego otoczenia, ale jesteśmy realistami. Zmienność w obszarze rafinerii jest duża. Koncentrujemy się na realizacji strategii, kontynuujemy prace związane z rozwojem, by zdywersyfikować źródła wpływów operacyjnych i żeby w momencie słabszego okresu dla rafinerii rekompensować to wpływami z innych segmentów" - dodał.

Zobacz też: Więcej ekologicznych autobusów i tramwajów w miastach

Orlen zaproponował wypłatę za 2014 rok

Orlen zaproponował wypłatę za 2014 rok dywidendy na poziomie 705,72 mln zł, co daje 1,65 zł na akcję. 28 kwietnia akcjonariusze zdecydują o podziale zysku.

"Propozycja zarządu została pozytywnie oceniona przez radę nadzorczą. Sądząc po decyzji rady, decyzja walnego powinna być taka, jak propozycja zarządu" - powiedział prezes spółki Jacek Krawiec.

Przedstawiciele spółki poinformowali, że w przyszłym tygodniu zdecydują, czy grupa będzie korzystać z programu rabatowego na zakup gazu, ogłoszonego przez PGNiG.

PGNiG podało niedawno, że rozpocznie w maju tego roku program rabatowy "Uwolnienie Cen" dla klientów strategicznych. Program obejmie zakupy gazu od maja do grudnia 2015 r., nie dłużej niż do momentu ewentualnego zwolnienia PGNiG przez prezesa URE z obowiązku przedkładania taryf do zatwierdzenia. Klienci przystępujący do programu otrzymają rabat w stosunku do ceny taryfowej.

Grupa Orlenu kupuje 1,6-1,7 mld m sześc. gazu rocznie.

"Nastąpiła już zmiana taryfy o 7 proc., co pozytywnie wpłynie na nasze wyniki. W przyszłym tygodniu zdecydujemy, czy przystąpimy do programu rabatowego. Doprecyzowujemy szczegóły z PGNiG" - powiedział Jędrzejczyk.

Dodał, że w drugiej połowie roku Orlen będzie kontraktował dostawy gazu do elektrowni we Włocławku. Będzie ona zużywała ok. 500 mln m sześc. gazu. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

REKLAMA

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

REKLAMA

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

REKLAMA