REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

60 lat Mini Coopera. Brytyjski klasyk ma o czym opowiadać

60 lat Mini Coopera. Brytyjski klasyk ma o czym opowiadać
60 lat Mini Coopera. Brytyjski klasyk ma o czym opowiadać
Bernhard Filser
MINI

REKLAMA

REKLAMA

60 lat Mini Coopera, czyli Grupa BMW postanowiła uczcić okrągłe urodziny miniaturowego sportowca. Jakie fakty z historii Mini warto znać?

Historia Mini Coopera zaczęła się w roku 1961

Pierwsze Mini ujrzało światło dzienne dokładnie w roku 1959. Już dwa lata później konstruktorzy postanowili wprowadzić na rynek wersję nieco wzmocnioną. I szczególną rolę w tym przypadku odegrał John Cooper. Jego nazwisko miało dawać gwarancję sukcesu. W kończy człowiek ten był znanym projektantem samochodów wyścigowych, a do tego miał na koncie szereg sukcesów w Formule 1. Cooper miał się stać talizmanem i to akurat się spełniło. A najlepszy dowód niech przyniesie fakt, że 60 lat po premierze wersja Cooper brytyjskiego Mini nadal jest obecna w salonach.

REKLAMA

60 lat Mini Coopera

60 lat Mini Coopera

60 lat Mini Coopera. Brytyjski klasyk ma o czym opowiadać

MINI

Mini Cooper, czyli mini rozmiar i maksi moc

60 lat temu Mini Cooper stanowił nie lada sensację. Bo choć wywodził się od auta, którego ojcem stał się kryzys paliwowy, charakteryzował się sportowym charakterem, sporym temperamentem i wysoką zwinnością. Poza tym o ile klasyczne Mini miało zaledwie 34 konie mechaniczne, o tyle motor stworzony przez zespół Issigonisa musiał zostać zmodyfikowany na potrzeby modelu Cooper. Pierwsza seria składała się z tysiąca pojazdów. Każdy z nich miał silnik o pojemności zwiększonej do niespełna litra. Dzięki temu układ napędowy generował moc 55 koni, a to wystarczało do osiągnięcia w tak małym aucie prędkości maksymalnej wynoszącej 135 km/h.

Klasyczny Mini Cooper postawił na kontrastowy dach

John Cooper pogrzebał nie tylko przy jednostce napędowej Mini, ale także zastosował skrzynię biegów o krótszych przełożeniach, lepiej prowadzoną dźwignię biegów, hamulce tarczowe na przednich kołach i szersze opony. Poza tym Cooper stworzył jeszcze jedną legendę – dach wykończony był w kontrastującym kolorze. Tak zaprojektowane auto pokazało się światu jesienią roku 1961 i tak naprawdę z miejsca skradło serca kierowców. Ci mieli tak naprawdę tylko jedną uwagę. Chcieli... jeszcze więcej mocy! I prośba ta została spełniona. Konstruktorzy zwiększyli pojemność do 1071, co zaowocowało mocą sięgającą 70 koni.

60 lat Mini Coopera

60 lat Mini Coopera

60 lat Mini Coopera. Brytyjski klasyk ma o czym opowiadać

MINI

60 lat Mini Coopera, czyli sukces–upadek–sukces

Sukces sprzedażowy Mini Coopera był jednak dopiero pierwsza z kart historii, którą model zapisał dokładnie 6 dekad temu. Mini Cooper od razu odniosło sukces na torach wyścigowych i rajdowych. A dzięki występom w Rajdzie Monte Carlo dodatkowo stało się legendą. Legendą żywą do dziś. Bo gdy na początku lat dziewięćdziesiątych wydawało się, że Rover Group zatonie na dobre razem z Mini, na scenie pojawiło się BMW, które tchnęło w brytyjskiego klasyka całkowicie nowe życie. Być może Mini nie jest już tak spartański jak kiedyś, być może stał się bardziej high-tech, mimo wszystko nadal ma to samo spojrzenie, nadal prowadzi się jak gokart i nadal ma sporo mocy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA