Wyższe opłaty drogowe dla ciężarówek
REKLAMA
REKLAMA
Wysokość tych opłat zależeć będzie od poziomu emitowanych zanieczyszczeń i hałasu. Wprowadzenie wyższych opłat dla ciężarówek ma na celu promowanie bardziej ekologicznego transportu, ochronę środowiska naturalnego oraz ludzkiego zdrowia .
REKLAMA
Według zasady; kto zanieczyszcza – ten płaci, ciężarówki, które bardziej zanieczyszczają środowisko będą musiały uiszczać wyższe, bo dodatkowe opłaty od tych, których emisja spalin jest niższa. Najlepsze pod względem jakości spalin są ciężarówki normy Euro V i VI. Do końca 2013 roku zwolnione ze zwiększonych opłat będą pojazdy normy Euro V, a zniesienie ulgi dla aut Euro VI nastąpi do końca 2017 roku.
Zobacz też: Włącz się w Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa na drogach
Jak tłumaczy Siim Kallas, europejski komisarz ds. transportu - „Nowe europejskie zasady zachęcą operatorów do inwestowania w bardziej wydajną logistykę, mniej zanieczyszczające samochody i bardziej ekologiczny transport”.
Projekt nowelizacji dyrektywy został przedstawiony przez Komisję Europejską w 2008 roku. Eurodeputowani poparli, po zeszłorocznych planach eurowiniety, projekt z małymi zmianami. Dotychczasowa stawka wynosząca 15-25 eurocentów za kilometr wzrośnie o 3-4 eurocenty. Ponadto opłaty regulowane będą sytuacja na drogach. Nawet o 5% wzrosnąć mogą koszta podróżowania w godzinach szczytu, maksymalnie przez 5 godzin dziennie. Dyrektywa obowiązywać będzie pojazdy o ładowności ponad 3,5 tony.
Zobacz też: Inspekcja Transportu Drogowego uzbrojona w fotoradary
REKLAMA
Wszystkie kraje członkowskie będą miały obowiązek ujawniać przeznaczenie opłat pochodzących z eurowiniet. Komisję Europejska będą musiały regularnie informować o wysokości w ten sposób uzyskanych opłat i cel ich przeznaczenia. Jednak będą miały wolny wybór co do wykorzystania środków. Jednak najlepszym rozwiązaniem, według dyrektywy, jest inwestycja tych środków w drogi i transport. Opłaty za zanieczyszczenia i hałas łączone również będą z opłatami za korzystanie z dróg górskich.
Eurowiniety nie będą obowiązywać wszędzie. Został jasno określony ich zakres: do korytarzy transportowych znajdujących się na terenie Unii Europejskiej oraz autostrad. Dyrektywa wejdzie w życie najpóźniej za 2 lata.
REKLAMA
REKLAMA