REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższe opłaty drogowe dla ciężarówek

Subskrybuj nas na Youtube
Wprowadzenie wyższych opłat dla ciężarówek ma na celu promowanie bardziej ekologicznego transportu, ochronę środowiska naturalnego oraz zdrowia ludzkiego Fot. Fotolia
Wprowadzenie wyższych opłat dla ciężarówek ma na celu promowanie bardziej ekologicznego transportu, ochronę środowiska naturalnego oraz zdrowia ludzkiego Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Parlament Europejski poparł zmiany w dyrektywie na temat tzw. „eurowiniet”. Zgodnie z nimi od 2013 roku opłaty drogowe dla ciężarówek będą mogły być podwyższone.

Wysokość tych opłat zależeć będzie od poziomu emitowanych zanieczyszczeń i hałasu. Wprowadzenie wyższych opłat dla ciężarówek ma na celu promowanie bardziej ekologicznego transportu, ochronę środowiska naturalnego oraz ludzkiego zdrowia .

REKLAMA

Według zasady; kto zanieczyszcza – ten płaci, ciężarówki, które bardziej zanieczyszczają środowisko będą musiały uiszczać wyższe, bo dodatkowe opłaty od tych, których emisja spalin jest niższa. Najlepsze pod względem jakości spalin są ciężarówki normy Euro V i VI. Do końca 2013 roku zwolnione ze zwiększonych opłat będą pojazdy normy Euro V, a zniesienie ulgi dla aut Euro VI nastąpi do końca 2017 roku.

Zobacz też:  Włącz się w Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa na drogach   

Jak tłumaczy Siim Kallas, europejski komisarz ds. transportu - „Nowe europejskie zasady zachęcą operatorów do inwestowania w bardziej wydajną logistykę, mniej zanieczyszczające samochody i bardziej ekologiczny transport”.

Projekt nowelizacji dyrektywy został przedstawiony przez Komisję Europejską w 2008 roku. Eurodeputowani poparli, po zeszłorocznych planach eurowiniety, projekt z małymi zmianami. Dotychczasowa stawka wynosząca 15-25 eurocentów za kilometr wzrośnie o 3-4 eurocenty. Ponadto opłaty regulowane będą sytuacja na drogach. Nawet o 5% wzrosnąć mogą koszta podróżowania  w godzinach szczytu, maksymalnie przez 5 godzin dziennie. Dyrektywa obowiązywać będzie pojazdy o ładowności ponad 3,5 tony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też:  Inspekcja Transportu Drogowego uzbrojona w fotoradary      

REKLAMA

Wszystkie kraje członkowskie będą miały obowiązek ujawniać przeznaczenie opłat pochodzących z eurowiniet. Komisję Europejska będą musiały regularnie informować o wysokości w ten sposób uzyskanych opłat i cel ich przeznaczenia. Jednak będą miały wolny wybór co do wykorzystania środków. Jednak najlepszym rozwiązaniem, według dyrektywy, jest inwestycja tych środków w drogi i transport. Opłaty za zanieczyszczenia i hałas łączone również będą z opłatami za korzystanie z dróg górskich. 

Eurowiniety nie będą obowiązywać wszędzie. Został jasno określony ich zakres: do korytarzy transportowych znajdujących się na terenie Unii Europejskiej oraz autostrad. Dyrektywa wejdzie w życie najpóźniej za 2 lata.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA