REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższe opłaty drogowe dla ciężarówek

Wprowadzenie wyższych opłat dla ciężarówek ma na celu promowanie bardziej ekologicznego transportu, ochronę środowiska naturalnego oraz zdrowia ludzkiego Fot. Fotolia
Wprowadzenie wyższych opłat dla ciężarówek ma na celu promowanie bardziej ekologicznego transportu, ochronę środowiska naturalnego oraz zdrowia ludzkiego Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Parlament Europejski poparł zmiany w dyrektywie na temat tzw. „eurowiniet”. Zgodnie z nimi od 2013 roku opłaty drogowe dla ciężarówek będą mogły być podwyższone.

Wysokość tych opłat zależeć będzie od poziomu emitowanych zanieczyszczeń i hałasu. Wprowadzenie wyższych opłat dla ciężarówek ma na celu promowanie bardziej ekologicznego transportu, ochronę środowiska naturalnego oraz ludzkiego zdrowia .

REKLAMA

Według zasady; kto zanieczyszcza – ten płaci, ciężarówki, które bardziej zanieczyszczają środowisko będą musiały uiszczać wyższe, bo dodatkowe opłaty od tych, których emisja spalin jest niższa. Najlepsze pod względem jakości spalin są ciężarówki normy Euro V i VI. Do końca 2013 roku zwolnione ze zwiększonych opłat będą pojazdy normy Euro V, a zniesienie ulgi dla aut Euro VI nastąpi do końca 2017 roku.

Zobacz też:  Włącz się w Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa na drogach   

Jak tłumaczy Siim Kallas, europejski komisarz ds. transportu - „Nowe europejskie zasady zachęcą operatorów do inwestowania w bardziej wydajną logistykę, mniej zanieczyszczające samochody i bardziej ekologiczny transport”.

Projekt nowelizacji dyrektywy został przedstawiony przez Komisję Europejską w 2008 roku. Eurodeputowani poparli, po zeszłorocznych planach eurowiniety, projekt z małymi zmianami. Dotychczasowa stawka wynosząca 15-25 eurocentów za kilometr wzrośnie o 3-4 eurocenty. Ponadto opłaty regulowane będą sytuacja na drogach. Nawet o 5% wzrosnąć mogą koszta podróżowania  w godzinach szczytu, maksymalnie przez 5 godzin dziennie. Dyrektywa obowiązywać będzie pojazdy o ładowności ponad 3,5 tony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też:  Inspekcja Transportu Drogowego uzbrojona w fotoradary      

REKLAMA

Wszystkie kraje członkowskie będą miały obowiązek ujawniać przeznaczenie opłat pochodzących z eurowiniet. Komisję Europejska będą musiały regularnie informować o wysokości w ten sposób uzyskanych opłat i cel ich przeznaczenia. Jednak będą miały wolny wybór co do wykorzystania środków. Jednak najlepszym rozwiązaniem, według dyrektywy, jest inwestycja tych środków w drogi i transport. Opłaty za zanieczyszczenia i hałas łączone również będą z opłatami za korzystanie z dróg górskich. 

Eurowiniety nie będą obowiązywać wszędzie. Został jasno określony ich zakres: do korytarzy transportowych znajdujących się na terenie Unii Europejskiej oraz autostrad. Dyrektywa wejdzie w życie najpóźniej za 2 lata.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA