REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wakacje 2018: prawie 100 wypadków każdego dnia

Subskrybuj nas na Youtube
Wakacje 2018: prawie 100 wypadków każdego dnia / fot. Policja
Wakacje 2018: prawie 100 wypadków każdego dnia / fot. Policja
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Ostatni tydzień wakacji to trudny okres - to czas wzmożonego ruchu na drogach, stresu spowodowanego korkami oraz częstszych kolizji i wypadków. Koniec wakacji to także moment, w którym można wstępnie podsumować wypadkowe statystyki. W trakcie tegorocznych wakacji na polskich drogach dochodziło do prawie 100 wypadków dziennie.

REKLAMA

Jak co roku czas letnich wakacji wypełniają doniesienia o kolejnych wypadkach drogowych – od czerwca do sierpnia takich zdarzeń jest zdecydowanie najwięcej. Z danych policji wynika, że w tym roku doszło w tym okresie do prawie 8,7 tys. wypadków, czyli średnio do aż 97 zdarzeń każdego dnia1. Niechlubny rekord 128 wypadków padł 13 lipca. Szczególnie głośno jest zazwyczaj o tych zdarzeniach, które miały miejsce na autostradach – także za granicą. Tylko w ostatnich tygodniach można było usłyszeć o takich zdarzeniach jak karambol z udziałem 3 TIR-ów i samochodu osobowego na 195. kilometrze A2, wypadku z udziałem trzech aut na A1 czy też zakończony potężnym wybuchem karambol niedaleko Bolonii. Każda taka sytuacja powoduje olbrzymie korki, które utrudniają pracę jadącym do wypadku służbom ratowniczym i porządkowym. Niestety wielu kierowców wciąż nie wie, jak należy się zachować, aby umożliwić przejazd pojazdom uprzywilejowanym.

REKLAMA

Tworzenie tzw. korytarzy życia na zakorkowanej drodze jest nieocenioną pomocą dla służb ratowniczych, a przede wszystkim zwiększa szanse uratowania życia poszkodowanych. Polega ono na wygospodarowaniu przestrzeni na jezdni dla pojazdów uprzywilejowanych, dzięki czemu mogą one bez przeszkód dotrzeć na miejsce zdarzenia i zabrać osoby potrzebujące pomocy medycznej. Pojazdy znajdujące się na lewym pasie powinny zjechać maksymalnie na lewo, a te znajdujące się na pasie prawym na prawo. Należy też pamiętać, że w czasie pracy służb ratowniczych nie wolno wysiadać z pojazdów tworzących korytarz życia – mówi Karolina Tworzydło, Dyrektor Biura Marketingu i PR w Compensie, która wspólnie z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (CBRD) w Łodzi prowadzi ogólnopolską kampanię społeczną Bezpieczna Autostrada.

W przypadku dróg o więcej niż dwóch pasach ruchu sytuacja wygląda podobnie, tzn. pojazdy znajdujące się na lewym pasie powinny zjechać do lewej strony, a kierowcy znajdujący się na pozostałych pasach powinni skierować się w prawo. Korytarz życia tworzony jest pomiędzy skrajnie lewym pasem a kolejnym, znajdującym się po jego prawej stronie.

Za granicą mandaty, w Polsce jeszcze nie

REKLAMA

Choć polski kodeks drogowy nie reguluje zasad tworzenia ciągów ewakuacyjnych w momencie wypadku, to w innych państwach, np. Niemczech czy Austrii istnieje wręcz obowiązek ich formowania. Kto się nie dostosuje, naraża się na mandat. W Niemczech kary dla kierowców sięgają kilkuset euro i mogą się wiązać również z czasowym zatrzymaniem prawa jazdy w zależności od skali przewinienia, np. gdy kierowca wręcz blokuje przejazd pojazdu uprzywilejowanego. Z kolei w Austrii wysokość mandatu może przekroczyć nawet 2000 euro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Polsce od niedawna trwa dyskusja nad koniecznością wprowadzenia przepisów, nakładających na kierowców obowiązek tworzenia korytarzy życia. Na razie funkcjonuje to tylko w formie zalecenia. Niezależnie od tego, warto pamiętać, że jego formowanie wymaga pracy zespołowej wszystkich uczestników ruchu i poprzez odpowiednią edukację, np. w trakcie kursów nauki jazdy, powinno stać się nawykiem kierowców. Kierowcy powinni wiedzieć nie tylko, w którą stronę zjechać ze swojego pasa, ale też, że korytarz życia powinien być formowany wtedy, gdy tworzy się zator na drodze, a nie, jak to ma najczęściej miejsce obecnie, gdy służby ratownicze zbliżają się do zakorkowanego fragmentu drogi – dodaje Tomasz Zagajewski, Dyrektor Generalny CBRD w Łodzi.

Prawidłowe zachowanie się na autostradach jest tym ważniejsze, że należą one do najbardziej niebezpiecznych dróg w Polsce. Z danych NIK wynika, że na każdy tysiąc kilometrów dróg szybkiego ruchu przypada aż 5 razy więcej wypadków niż pozostałych drogach. Kilkukrotnie większa jest także śmiertelność. W 2017 r. na autostradach odnotowano 478 wypadków, w których zginęło 70 osób i 697 zostało rannych. A zatem w zeszłym roku liczba wypadków na autostradach wzrosła o 15% w porównaniu z wcześniejszym rokiem, a liczba ofiar aż o 40%. Do głównych przyczyn wypadków należały: niedostosowanie prędkości (35% wypadków), niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami (23%), zmęczenie, zaśnięcie (12%), nieprawidłowa zmiana pasa ruchu (8%).

1Dane z okresu 1 czerwca – 29 sierpnia 2018 roku.

Źródło: Materiały prasowe

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA