REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto lepiej jeździ, a kto powoduje mniej wypadków? Kobiety czy mężczyźni?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Hubert Krawczyk
Kto lepiej jeździ, a kto powoduje mniej wypadków? Kobiety czy mężczyźni? / Fot. Fotolia
Kto lepiej jeździ, a kto powoduje mniej wypadków? Kobiety czy mężczyźni? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Policyjne statystyki jasno określają kto powoduje mniej a kto więcej wypadków. Pod tym względem mężczyźni wypadają gorzej od kobiet.

Statystki jasno wskazują kto powoduje mniej wypadków

Analizując statystyki za rok 2017 i biorąc pod uwagę płeć kierujących, stwierdzić należy, iż sprawcami wypadków najczęściej byli mężczyźni kierujący pojazdami, którzy spowodowali 73,5%, natomiast kobiety spowodowały 22,5% wypadków. Tak duża różnicę można tłumaczyć, tym że kobiety posiadające prawo jazdy stanowiły ok. 40% kierowców na drogach. Dynamika uzyskiwania dokumentów uprawniających do kierowania pojazdami u kobiet w ostatnich latach jest znacząco wyższa. W 2006 r. liczba wydanych uprawnień kobietom wynosiła 3,9 mln, a w 2015 r. już 8 mln. Analogicznie w tym samym okresie liczba uprawnień wydanych mężczyznom wzrosła z  9 mln do 11,9 mln. Ze statystyk podanych przez policję okazuje się, że tendencja wypadków spowodowanych przez mężczyzn na przełomie 17 lat jest malejąca i spadła o ok. 15 tysięcy, czyli obniżyła się o 40%. W tym samym okresie liczba wypadków powodowana przez kierujące kobiety pozostaje na jednym poziomie i wynosi 6.5 tysiąca rocznie. Warto wspomnieć, że w 2001 roku kobiety powodowały co szósty wypadek, natomiast w 2017 roku już co trzeci był z ich winy. Statystyki pokazują również, że w ogólnej liczbie wypadków spowodowanych przez kobiety, w co 25 wypadku śmierć ponosiła 1 osoba, u mężczyzn statystyki były zdecydowanie wyższe, bo w co 11 wypadku ginęła 1 osoba.

REKLAMA

Jak jeżdżą kobiety a jak mężczyźni?

REKLAMA

Jeśli chodzi o zachowanie na drodze to, mężczyźni za kierownicą bywają zbyt pewni siebie i często przeceniają swoje umiejętności, co skutkuje brawurą, łamaniem przepisów i nagminnym przekraczaniem dozwolonej prędkości. Nierzadkim zjawiskiem jest również agresja. Kobiety natomiast kierują auta bardzo zachowawczo, biorą pod uwagę jakie ryzyko niesie za sobą jazda samochodem, a podróżowanie z innymi osobami na pokładzie przekłada się na wolniejszy i spokojniejszy styl jazdy. Częstym błędem jaki popełniają to zbyt wolna jazda, powolne wykonywanie manewrów, późna sygnalizacja zamiaru zmiany pasa lub kierunku jazdy. Najczęściej do wypadków spowodowanych przez panie dochodzi na skutek wymuszenia pierwszeństwa przejazdu, a w przypadku panów powodem jest nadmierna prędkość.

Na pytanie kto jeździ lepiej kobiety czy mężczyźni nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji, umiejętności, odpowiednich nawyków i doświadczenia, czyli godzin spędzonych za „kółkiem”. Podział na płeć, w tym przypadku ma mniejsze znaczenie. Najważniejsze jest to aby bezpieczeństwo na drogach się poprawiało i aby liczba wypadków z roku na rok była jak najniższa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA