REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Sprowadzanie starszych aut będzie nieoplacalne. Co zatem z rynkiem tzw. youngtimerów?  Fot. Fotolia
Sprowadzanie starszych aut będzie nieoplacalne. Co zatem z rynkiem tzw. youngtimerów? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów planuje zmienić wysokość akcyzy od 1 stycznia 2017 roku. Akcyza zostanie obniżona tylko w przypadku nowych aut, starsze samochody zostaną objęte znacznie wyższą akcyzą. Kwota akcyzy będzie uzależniona od wieku pojazdu oraz pojemności jego silnika.

Stawki akcyzy od aut wzrosną w 2017 roku? 

W połowie 2016 roku pojawiła się informacja dotycząca rzekomego przygotowywania przez Komisje Infrastruktury projektu mającego na celu obniżenie wysokości akcyzy od aut wyposażonych w silniki o pojemności ponad 2000 cm sześciennych. Plany były ambitne. Zakładały one, że stawka podatku akcyzowego na takie samochody spadnie z 18,6% (jak ma to miejsce obecnie) do zaledwie 4,6 % wartości pojazdu. Oznaczałoby to aż 13,7 % obniżkę! W rezultacie akcyza za auta z silnikami o poj. do 2000 cm3 nie zmieniłaby się i wynosiłaby nadal 3,1%, a na samochody z motorami większymi niż 2000 cm3 tylko 4,6%. Niestety, życie bardzo szybko zweryfikowało te plany.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Tańszy podatek akcyzowy od aut z silnikami powyżej 2000 cm3

Zobacz też: Podatek od zakupu samochodu 2018

Już pod koniec czerwca do sieci trafiły informacje sugerujące, że obniżka nie będzie aż tak duża. Zamiast 18,6% akcyza na większe silniki miałaby wynieść równe 8%. Trzeba przyznać, że na tle starej stawki nawet i taka zmiana byłby bardzo ciepła przyjęta przez osoby zainteresowane sprowadzaniem auta zza granicy. Dla przykładu akcyza za Hondę Accord 2.4 VTEC z 2008 roku o wartości 56 tys. zł wynosi przy obecnej stawce aż 10 416 zł. Przy 8 % stawce byłoby to 4480 zł! Różnica sięgnęłaby aż 5936 zł. Kilka miesięcy później plany dotyczące akcyzy uległy jednak gwałtownym przeobrażeniom.

REKLAMA

Zobacz też: Jak pobrać elektroniczne potwierdzenie zapłaty akcyzy od samochodów osobowych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowy projekt dotyczący akcyzy od aut w 2017 roku?

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało bowiem projekt, w którym stawka akcyzy uzależniona miałaby być od wieku samochodu i pojemności skokowej jego silnika. Ma ona mieć wymiar kwotowy (a nie procentowy) i wybitnie piętnuje samochody starsze, wyposażone w duże silniki. W przypadku aut w wieku 12 lat i starszych, napędzanych co najmniej 4,0-litrowymi motorami, akcyza wyniesie aż 18 644 zł (niezależnie od ich wartości!).

Zakup starszego auta będzie zupełnie nieopłacalny!

Zakup np. BMW 540i z Niemiec z 2000, z przebiegiem 133 tys. km przestanie mieć sens. Mimo że auto ma relatywnie niewielki przebieg i całkiem atrakcyjną cenę 7700 Euro (33 tys.zł) to koszt samej akcyzy wyniesie aż 18 644 zł czyli ponad 56% wartości auta! Obecnie koszt akcyzy za takiego BMW to ok. 6138 zł! Poniższa tabela obrazuje dokładnie sposób naliczania nowej akcyzy (na chwilę obecną jest to projekt, ale niewykluczone, że zostanie on wdrożona już 1 stycznia 2017 roku).

Pojemność silnika [cm3] Rok produkcji samochodu i stawki akcyzy wyrażone w zł

Od 2016

2010 - 2015

2005 - 2009

2004 i starsze

poniżej 1199 424  474 524 574
1200-1499 638 820 1230 1476
1500-1999 1072 1378 2067 2481
2000-2499 1772 2278 3417 4101
2500-2999 3025 3592 5388 6466
3000-3499 4753 5281 7922 9506
3500-3999 6328 7031 10547 12656
4000 i więcej 12644 14644 16644 18644

Tabela przygotowana w oparciu o dane Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

Na pierwszy rzut oka łatwo dostrzec, że akcyza najbardziej wzrośnie w przypadku starszych aut. Problem w tym, że sposób jej naliczania wcale nie faworyzuje aut bardziej ekologicznych (jak zapowiadano), a jedynie auta nowe lub prawie nowe. Gdyby powyższe założenia i wysokość stawek miały coś wspólnego z ekologią, to rozróżniałyby także podział na silniki Diesla i benzynowe. Oczywiście zakresy lat jakie przedstawione w tej tabeli powiązane są z normami emisji spalin EU, ale tak naprawdę nie wyeliminują tych najbardziej szkodliwych aut z rynku. Czy ktoś z Was drodzy czytelnicy naprawdę uważa, że 6 letni diesel, z wyciętym filtrem DPF (lub uszkodzonym), z przelewającymi wtryskami lub cieknącą turbosprężarką będzie bardziej ekologiczny od 10 letniego, 4-litrowego Jeepa Grand Cherokee zasilanego gazem LPG?

Czy nowa akcyza ograniczy import powypadkowych samochodów?

Wielu z Was zapewne sądzi, że dzięki nowej akcyzie ograniczony zostanie napływ powypadkowych aut w kiepskim stanie technicznym. I tu możecie się mocno zdziwić. Jestem absolutnie przekonany, że powyższy projekt zmian w akcyzie w żadnym wypadku nie poprawi naszego rynku samochodowego. Co prawda być może zostanie on odmłodzony, ale aut powypadkowych będzie pewnie jeszcze więcej niż teraz. Od kilku lat handlarze w Polsce sprowadzają do kraju bowiem młode auta po poważnych wypadach drogowych, bo na nich najlepiej się po prostu zarabia.

Nowa akcyza nie ograniczy importu rozbitych i powypadkowych aut z zagranicy. Wręcz przeciwnie, pojawi się jeszcze więcej "rozbitków" tyle, że młodszych.

Fotolia

Niska cena zakupu takiego wraka, mały przebieg (często wynoszący 15-30 tys. km) oraz łatwy dostęp do używanych części nadwoziowych sprawia, że stopa zwrotu z takiej "inwestycji" jest dla handlarza największa. Nikt nie ściąga obecnie starych, rozbitych aut do naprawy, bo koszt samych części (nawet z drugiej ręki) przerósł by potencjalny zysk ze sprzedaży takiego pojazdu. 

Nowa akcyza stworzona pod dilerów nowych aut?

Trudno nie odnieść wrażenia, że nowe stawki akcyzowe od aut faworyzują przede wszystkim dilerów sprzedających nowe auta, zwłaszcza te z wyższej półki. Pierwszy lepszy przykład. Nowe Audi A6 3.0 TDI, które kosztuje dilera 200 000 zł obwarowane jest obecnie dodatkowo akcyzą w wysokości 37 200 zł. W myśl nowych przepisów od 2017 roku diler zapłaci za to samo auto akcyzę w wysokości zaledwie 3025 zł czyli zaledwie 1,5%. Przeciętny Kowalski za 7-letnie Audi A6 3.0 TDI poniesie za to koszt akcyzy w wysokości 5388 zł! Przy średniej cenie takiego auta na poziomie ok. 45 tys. zł koszt akcyzy stanowi zatem aż 12% jego wartości. W przypadku popularnych aut pokroju np. Skody Octavii z silnikiem 2.0 TDI 140 KM z 2010 roku wycenionej w Niemczech na ok. 7500 Euro obecny koszt akcyzy wynosi 233 Euro czyli 1002 zł. W myśl nowych przepisów akcyza za Octavię wzrośnie do 1378 zł. Zamiast oczekiwanej obniżki akcyzy na auta z silnikami powyżej 2000 cm3 otrzymaliśmy promocję dla dilerów na zakup nowych aut i podwyżkę cen aut dla Kowalskiego. Pamiętajcie bowiem, że średni wiek sprowadzanego do naszego kraju auta to 10 lat. Czy zatem nikt z Ministerstwa nie badał charakterystyki naszego rynku samochodowego? Trudno w to uwierzyć...

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
W której gminie podatnik zapłaci podatek od środków transportowych? Czy może wybrać tę, w której obowiązują niższe stawki?

Miejsce zamieszkania, miejsce zameldowania, czy siedziba działalności gospodarczej? Gdzie trzeba zapłacić podatek od środków transportowych? Przepisy budzą wątpliwości, a podatnicy wolą płacić mniej, a nie więcej.

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

REKLAMA

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA