REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy samochód sprowadzony z Niemiec nie podlega akcyzie?

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu ciężarowego (kategoria taryfowa CN 8704) z Niemiec, przerobionego tam z auta osobowego - podatnik oraz importer nie będą zobowiązani do zapłaty podatku akcyzowego. Fot. Mercedes
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu ciężarowego (kategoria taryfowa CN 8704) z Niemiec, przerobionego tam z auta osobowego - podatnik oraz importer nie będą zobowiązani do zapłaty podatku akcyzowego. Fot. Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu ciężarowego (kategoria taryfowa CN 8704) z Niemiec, przerobionego tam z auta osobowego - podatnik oraz importer nie będą zobowiązani do zapłaty podatku akcyzowego.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 5 stycznia 2011 r. (nr IBPP3/443-769/10/PH).

REKLAMA

Stan faktyczny

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie kupna i sprzedaży pojazdów. W chwili obecnej planuje nabycie samochodu przeznaczonego do jego dalszej odsprzedaży w Polsce. Podatnik planuje nabycie samochodu od polskiej firmy zajmującej się importem i sprzedażą pojazdów, która dostarczy podatnikowi samochód zakupiony wcześniej w Niemczech. Będzie to pojazd niezarejestrowany uprzednio na terenie RP.

Importer samochodu nie uiszcza podatku akcyzowego w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym (importem) przedmiotowego pojazdu, gdyż z dokumentów będących w jego posiadaniu wynika, że są to samochody ciężarowe.

Jest to 2-osobowy samochód z zamkniętą skrzynią ładunkową o ładowności przekraczającej 500 kg, przeznaczony zasadniczo do przewozu towarów zaliczony m.in. na podstawie potwierdzenia Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego do kategorii taryfowej CN 8704.

Po zakupie od importera podatnik odsprzeda dalej pojazd bez jego rejestracji na terenie RP lub przed sprzedażą dokona pierwszej rejestracji na terenie RP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

REKLAMA

Może dodatkowo pojawić się sytuacja, że podatnik po rejestracji pojazdu dokona w pojeździe przeróbki polegającej na montażu dodatkowych siedzeń (skutkujących tym, że w pojeździe zamiast 2 będzie 4 lub 5 siedzeń) oraz przesunięciu trwałej przegrody zza pierwszego rzędu siedzeń za drugi rząd.

Po dokonaniu tych przeróbek, pojazdy te pozostaną nadal zarejestrowane w Polsce jako samochody ciężarowe na podstawie m.in. dokumentu z badania Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, potwierdzającej, że samochody te nadal spełniają warunki pojazdu ciężarowego.

Stanowisko fiskusa

REKLAMA

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach decydujące znaczenie w tej sprawie ma ustalenie czy przedmiotem sprzedaży będzie samochód osobowy w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, tj. pojazd objęty pozycją CN 8703 przeznaczony zasadniczo do przewozu osób, czy też inny pojazd nie spełniający ww. definicji samochodu osobowego.

Bowiem ustawa o podatku akcyzowym obejmuje opodatkowaniem m.in.:
1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
a. wyprodukowanego na terytorium kraju,
b. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2 (art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

Stosownie do art. 102 ust. 1 ww. ustawy, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2.

W myśl art. 100 ust. 4 ww. ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo – towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W związku z powyższym pojazdy mechaniczne przeznaczone do transportu towarów klasyfikowane do kodu CN 8704, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

A zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w ustawie.

Akcyza od A do Z

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy, nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Pojazd mechaniczny zaklasyfikowany do CN 8704 nie jest samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy i tym samym nie podlega podatkowi akcyzowemu z tytułu czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 ustawy. Zatem o ile kod CN 8704 jest właściwy dla danego samochodu, to wewnątrzwspólnotowe nabycie tego pojazdu nie jest opodatkowane akcyzą.

Nie ma też zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach znaczenia ewentualna przeróbka w takim samochodzie, polegająca na montażu dodatkowych siedzeń (skutkująca tym, że w pojeździe zamiast 2 będzie 4 lub 5 siedzeń) oraz przesunięciu trwałej przegrody zza pierwszego rzędu siedzeń za drugi rząd - bowiem czynności te dotyczyć będą pojazdu innego niż wskazany w art. 100 ust. 4 ustawy, w odniesieniu do którego nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku akcyzowym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA