REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mobilność w oczach Polaków, czyli, czy Polacy uważają siebie za mobilnych?

Mobilność w oczach Polaków, czyli czy Polacy uważają siebie za mobilnych?
Mobilność w oczach Polaków, czyli czy Polacy uważają siebie za mobilnych?

REKLAMA

REKLAMA

Czy Polacy uważają siebie za mobilnych? Oraz co oznacza dla Polaków bycie mobilnym? Czy jest do tego niezbędny samochód?

Mobilność kojarzy nam się przede wszystkim z ruchem tzn. przemieszczaniem się i zmianą miejsca. O skojarzenia z mobilnością zapytał Polaków Ipsos w badaniu „Mobilność w oczach Polaków” zrealizowanym dla Volkswagen Financial Services. Wyniki sondażu wyraźnie pokazują, że najczęstszym spontanicznie wymienianym hasłem kojarzonym z mobilnością jest samochód – wskazało go na pierwszym miejscu ponad 21% respondentów. Zdecydowana większość uważa też, że samochód przynajmniej w części przyczynia się do uczynienia nas bardziej mobilnymi.

REKLAMA

Zobacz też: Małe śmigłowce będą wypierać auta klasy premium?

Największe poczucie mobilności mają właściciele samochodów

Najbardziej mobilni czują się posiadacze samochodów. 58% z nich ocenia swoją mobilność w obszarze transportu jako bardzo wysoką. Podobnie mobilność ocenia 14% posiadających prawo jazdy, ale nie posiadających własnego auta, a także 21% osób w ogóle nie posiadających prawa jazdy.

Młodsze pokolenie nie potrzebuje samochodów?

Przekonanie o tym, że aby być osobą mobilną bezwzględnie trzeba być kierowcą i mieć samochód, dominuje wśród osób posiadających własne auto oraz najstarszej grupy uczestników badania, osób w wieku 45-59 lat. Z kolei wiara w mobilność bez samochodu powszechna jest wśród pokolenia 15-25-latków. Ta grupa ankietowanych w najmniejszym stopniu wiąże swoją mobilność z posiadaniem i prowadzeniem auta. Posiadanie samochodu ma zasadniczy wpływ na postrzeganie własnej mobilności przede wszystkim w grupie osób dysponujących pojazdem – 40% z nich jest przeświadczonych o istotnej roli auta w ocenie mobilności.

Samochód korzystniejszy od transportu publicznego

REKLAMA

Samochód ma oczywiście największe grono zwolenników wśród zmotoryzowanych – jednak wszystkie analizowane grupy uważają go za korzystniejszy od komunikacji publicznej, zarówno w mieście jak i poza nim. Przewaga samochodu w świadomości respondentów jest szczególnie duża, kiedy planują podróż za miasto – komunikacja miejska ma w trasie trzykrotnie mniej zwolenników (21%), niż własny samochód (62%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Badania reaktywności wegetatywnej wykazały, że jazda samochodem jest trzykrotnie bardziej stresująca niż korzystanie z komunikacji publicznej. Mimo to kierowcy częściej wybierają własne auto niż autobus lub pociąg, bo „stres transportowy” (czekanie na przystankach, tłok) jest często subiektywnie bardziej dokuczliwy niż codzienne napięcie wynikające z jazdy w korkach. Dlatego auto jest dla wielu z nas elementem koniecznym do szybkiego i komfortowego przemieszczania się – mówi dr Leszek Mellibruda, psycholog biznesu.

Nieco inne spojrzenie na transport prezentują najmłodsi ankietowani do 25 roku życia. Przewaga samochodu jest w ich opiniach mniejsza, a komunikacja miejska ma blisko o połowę więcej zwolenników w mieście – 32% w porównaniu z 22% w grupie 26-35 lat –  i blisko dwukrotnie więcej zwolenników poza miastem – 26% vs. 14% wśród 26-35-latków.

Źródło: Volkswagen Financial Services

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA