REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fabryka Fiata w Tychach zanotowała spadki produkcji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PAP
Fiat 500 FL 1.3 JTD 95 KM
Fiat 500 FL 1.3 JTD 95 KM
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Fabryka samochodów FIAT w Tychach nieco zwolniła tempo. W przyszłym roku także spodziewany jest spadek produkcji. Dlaczego?

Spada produkcja w fabryce aut w Tychach

Ponad 302,6 tys. samochodów wyprodukowała w ubiegłym roku tyska fabryka spółki Fiat Chrysler Automobiles (FCA); to około 3,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Na 2016 rok zakład prognozuje spadek produkcji w związku z planowanym zaprzestaniem wytwarzania w Tychach modelu Ford Ka.

REKLAMA

Ford Ka powstaje w tyskiej fabryce od 2008 r. na zlecenie koncernu Forda. Produkcja tego modelu w Tychach ma zakończyć się mniej więcej w połowie tego roku. Przedstawiciele zakładu sądzą, że będzie to neutralne dla poziomu zatrudnienia w fabryce, gdzie pracuje dziś prawie 3,3 tys. osób.

Zobacz też: Zarobki w fabryce Fiata w Tychach

„Nie zakładamy, aby zaprzestanie produkcji tego modelu wpłynęło na wielkość zatrudnienia” – powiedział we wtorek PAP rzecznik FCA Poland Bogusław Cieślar.

Według wcześniejszych informacji przedstawicieli fabryki, zaprzestanie wytwarzania forda prawdopodobnie będzie oznaczać ograniczenie pracy w nadgodzinach, czyli w soboty – taka praca jest lepiej wynagradzana niż praca w dni robocze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ubiegłym roku w Tychach powstało niespełna 48,9 tys. egzemplarzy Forda Ka, wobec ponad 54,5 tys. rok wcześniej.

REKLAMA

Jak podała we wtorek spółka FCA Poland, w ubiegłym roku z linii produkcyjnych tyskiej fabryki zjechało 302 tys. 639 samochodów, wobec ponad 313,9 tys. rok wcześniej. W produkcji dominował Fiat 500 (w połowie ubiegłego roku na rynek weszła nowa wersja tego auta), którego wyprodukowano ponad 181 tys. egzemplarzy. Lancii Ypsilon (która również została w 2015 r. udoskonalona) było niespełna 57,8 tys., a Abartha 500 – prawie 15 tys. sztuk.

"Wynik produkcyjny marek Fiat, Abarth i Lancia jest znacznie lepszy od planowanego na początku roku. Uzyskany rezultat pozwala tyskiemu zakładowi zajmować pozycję lidera wśród producentów samochodów w Polsce i być drugim zakładem w europejskiej części koncernu FCA. Na szczególną uwagę zasługuje ilość wyprodukowanych Fiatów 500 - ponad 181 tys. To jest jeden z najlepszych wyników w historii produkcji tego modelu, który ubiegły rok zakończył na pozycji lidera tego segmentu w Europie" - powiedział rzecznik.

Zobacz też: Nie będzie fabryki Jaguara w Polsce, będzie w Słowacji

Ubiegłoroczne zmniejszenie produkcji w Tychach nastąpiło w dużej części z powodu zmniejszonej produkcji Forda Ka, choć produkcja Lancii i Fiata 500 była również nieznacznie niższa w stosunku do 2014 r. Wzrosła natomiast produkcja Abartha. W sumie wyprodukowano ponad 253,7 tys. auto marek koncernu FCA.

Spółka FCA Poland zamknęła ubiegły rok zyskiem. Jego wielkość znana będzie po zatwierdzeniu sprawozdań finansowych przez walne zgromadzenie.

REKLAMA

Przedstawiciele fabryki liczą, że produkcja Fiata 500 nadal będzie utrzymywać się na wysokim poziomie. „Samochód został bardzo dobrze przyjęty przez klientów, a sygnały płynące z międzynarodowych rynków są optymistyczne” – ocenił Cieślar, pytany o perspektywę wzrostu produkcji tego modelu w tym roku.

Nowa wersja sztandarowego modelu tyskiej fabryki – Fiata 500 – jest wytwarzana od czerwca. Inżynierowie Fiata wyliczyli, że w nowej "pięćsetce" zmieniło się ok. 40 proc. tego produkowanego od prawie dziewięciu lat auta – zmodyfikowano prawie 1,8 tys. rozmaitych detali. Natomiast nowa wersja Lancii Ypsilon, produkowanej w Tychach od 2011 roku, wytarzana jest od września ubiegłego roku. Samochód przeszedł głęboką modernizację.

Jak informowano we wrześniu ubiegłego roku, w związku z wdrożeniem produkcji nowych wersji Fiata 500 i Lancii Ypsilon w 2015 r. w tyskiej fabryce FCA zainwestowano blisko 100 mln euro. Kolejne ok. 60 mln euro to wartość inwestycji dokonanych u dostawców zakładu.

Zatrudniający niespełna 3,3 tys. osób tyski zakład FCA Poland świętował w ubiegłym roku 40-lecie istnienia – 18 września 1975 r. z linii produkcyjnej zjechał pierwszy Fiat 126p, czyli popularny maluch. W ciągu 40 lat w Tychach wyprodukowano w sumie blisko 9,2 mln samochodów; najwięcej Fiata Pandy (ponad 2,1 mln), popularnego malucha (2,1 mln; łącznie w Tychach i Bielsku-Białej powstało ponad 3,3 mln maluchów) i Fiata 500 (ponad 1,5 mln).

Na terenie tyskiego zakładu działa obecnie blisko 60 firm, w których pracuje w sumie ok. 6 tys. pracowników. Wraz z przedstawicielami dostawców na obszarze zakładu w Tychach codziennie pracuje ok. 12 tys. osób. FCA jest największym eksporterem w branży motoryzacyjnej w Polsce - auta z Tychów trafiły w ubiegłym roku do 67 krajów świata; najwięcej do Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec. W rekordowym roku 2009 roczna produkcja w Tychach przekroczyła 600 tys. aut.

W ubiegłym roku firma FCA Poland sprzedała na polskim rynku ponad 23 tys. nowych samochodów; najwięcej (ponad 12 tys.) aut dostawczych marki Fiat Professional. Fiat Ducato to od 9 lat najlepiej sprzedający się samochód dostawczy w Polsce.

FCA Poland jest częścią światowego koncernu Fiat Chrysler Automobiles, siódmego na świecie producenta samochodów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA