REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek paliw gazowych - komentarz eksperta

Rynek paliw gazowych - komentarz eksperta
Rynek paliw gazowych - komentarz eksperta
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co ma wpływ n cenę gazu? Czy LPG jest przyjaźniejsze środowisku niż paliwa płynne? Czy gaz, jako paliwo, będzie oraz popularniejszy?

Ceny paliw na dystrybutorach mają znaczący wpływ na koszty nie tylko transportu, ale w ogóle całej sfery produkcyjnej oraz usługowej w każdej gospodarce – zarówno wolnorynkowej jak i sterowanej. Na cenę paliwa składa się cena surowca, koszty przetworzenia, koszty transportu, obciążenia podatkowe i akcyzowe oraz marża producenta i sprzedawców (dystrybutorów, stacji paliw).

REKLAMA

REKLAMA

Paliwa to nie tylko benzyny i olej napędowy wytwarzane z ropy naftowej, ale także gaz w różnych postaciach: LPG – mieszanina propanu i butanu, CNG – sprężony gaz ziemny (metan), LNG – ciekły gaz ziemny (metan). Ceny paliw gazowych w dużej mierze zależą od cen ropy naftowej, ale nie ulegają tak szybkim zmianom – szczególnie jeżeli chodzi o gaz ziemny (metan)

Ze względu na znacznie łatwiejszy i mniej kosztowny proces wydobycia i przeróbki gazów wykorzystywanych jako paliwa, są one zdecydowanie tańsze od ropopochodnych paliw płynnych. Zatem cena surowca w przeliczeniu na wartość opałową (ilość uzyskiwanej energii)  w przypadku paliw gazowych jest dużo niższa. 

Zobacz też: Zunifikowany sekwencyjny wtrysk gazu Stella BELLA

REKLAMA

Ekologiczny punkt widzenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paliwa gazowe mają przewagę ekologiczną nad benzyną i olejem napędowym. Zarówno metan jak i mieszanina propanu –butanu są czystymi chemicznie gazami składającymi się tylko z wodoru i węgla – a ich stosowanie w silnikach spalinowych nie wymaga żadnych domieszek, w przeciwieństwie do  benzyn i oleju napędowego. W rezultacie paliwa gazowe są paliwami ekologicznymi, ponieważ emitują mniej substancji szkodliwych do atmosfery, a emitowane substancje są mniej szkodliwe dla organizmu ludzkiego. Ta zaleta paliw gazowych pozwala w wielu krajach prowadzących politykę proekologiczną na mniejsze obciążanie paliw gazowych podatkami lub akcyzą, czy też wręcz niepobieranie ich w przypadku sprzedaży tych paliw. Przeprowadzone analizy wykazują, że jest to z korzyścią dla budżetów tych państw, ponieważ oszczędności wydatków na opiekę medyczną są większe niż podatki i akcyza które zostałyby pobrane przy sprzedaży ekologicznych paliw gazowych.

Autogaz w cenie

Dzięki niższym kosztom wydobycia i przetworzenia oraz mniejszym obciążeniom podatkowym paliwa gazowe były, są i będą tańsze od tradycyjnych paliw ropopochodnych. Na przestrzeni ostatniego dwudziestolecia paliwa gazowe – zarówno LPG jak i CNG – w Polsce były zawsze tańsze od benzyn, czy też oleju napędowego. Nie było nawet jednego dnia, aby ceny gazu zbliżyły się do cen paliw tradycyjnych – zawsze były niższe, a cena LPG, które jest szeroko rozpowszechnione w Polsce, oscylowała na poziomie zbliżonym do 50 proc. ceny benzyny.

Zobacz też: Instalacja gazowa dla silników Diesla!

Walory dywersyfikacji

Od szeregu lat dużo mówi się o dywersyfikacji, a w wielu krajach dużo się też robi w zakresie stosowania różnych paliw, rozwijając infrastrukturę niezbędną do zakupu, transportu i dystrybucji (sprzedaży) paliw gazowych. Dywersyfikacja pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz negocjowanie lepszych (niższych) cen u dostawców poszczególnych paliw. Umożliwia zakup danego paliwa od dowolnego dostawcy bez względu na położenie geopolityczne. Przykładem takiej inwestycji w Polsce jest terminal LNG w Świnoujściu, który nie tylko pozwoli na import metanu z dowolnego miejsca na świecie, ale także na jego łatwy transport cysternami samochodowymi lub kolejowymi w dowolne miejsce w kraju oraz również eksport za granicę.

Niekończący się gaz

Znane aktualnie i dostępne dla wydobycia zasoby gazu są wielokrotnie większe niż ropy naftowej i wg szacunków wystarczą na setki lat – to przemawia dodatkowo za systematycznym zwiększaniem udziału gazu jako paliwa do silników. Należy pamiętać o coraz szerszym wykorzystywaniu ropy naftowej w przemyśle chemicznym, którego nie da się zastąpić innymi surowcami.

Tańsza ropa naftowa oznacza tańszy gaz, a wzrost jej cen powoduje podwyższenie ceny gazu. Jednak zawsze paliwa gazowe są i będą tańsze od benzyny i oleju napędowego. Niestety, przemysł motoryzacyjny ukierunkował się głównie na silniki benzynowe oraz diesla i mało który producent pojazdów oferuje silniki zasilane gazem. Na szczęście, szczególnie w Europie, mamy dobrze rozwinięte systemy gazowe pojazdów, łatwo dostępne na rynku wtórnym do niemalże wszystkich silników benzynowych oraz diesla. Dostępność technologii w połączeniu z łatwo dostępnymi paliwami gazowymi na europejskich szlakach komunikacyjnych gwarantuje, że rynek autogazu może się dalej rozwijać, a to oznacza bardziej przystępne ceny i coraz wyższą jakość usług dla „autogazowiczów”.

Tekst: Grzegorz Jarzyński, Prezes Zarządu Elpigaz/Wiceprzewodniczący Komisji ds. autogazu Polskiej Organizacji Gazu Płynnego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA