REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek paliw gazowych - komentarz eksperta

Subskrybuj nas na Youtube
Rynek paliw gazowych - komentarz eksperta
Rynek paliw gazowych - komentarz eksperta
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co ma wpływ n cenę gazu? Czy LPG jest przyjaźniejsze środowisku niż paliwa płynne? Czy gaz, jako paliwo, będzie oraz popularniejszy?

Ceny paliw na dystrybutorach mają znaczący wpływ na koszty nie tylko transportu, ale w ogóle całej sfery produkcyjnej oraz usługowej w każdej gospodarce – zarówno wolnorynkowej jak i sterowanej. Na cenę paliwa składa się cena surowca, koszty przetworzenia, koszty transportu, obciążenia podatkowe i akcyzowe oraz marża producenta i sprzedawców (dystrybutorów, stacji paliw).

REKLAMA

REKLAMA

Paliwa to nie tylko benzyny i olej napędowy wytwarzane z ropy naftowej, ale także gaz w różnych postaciach: LPG – mieszanina propanu i butanu, CNG – sprężony gaz ziemny (metan), LNG – ciekły gaz ziemny (metan). Ceny paliw gazowych w dużej mierze zależą od cen ropy naftowej, ale nie ulegają tak szybkim zmianom – szczególnie jeżeli chodzi o gaz ziemny (metan)

Ze względu na znacznie łatwiejszy i mniej kosztowny proces wydobycia i przeróbki gazów wykorzystywanych jako paliwa, są one zdecydowanie tańsze od ropopochodnych paliw płynnych. Zatem cena surowca w przeliczeniu na wartość opałową (ilość uzyskiwanej energii)  w przypadku paliw gazowych jest dużo niższa. 

Zobacz też: Zunifikowany sekwencyjny wtrysk gazu Stella BELLA

REKLAMA

Ekologiczny punkt widzenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paliwa gazowe mają przewagę ekologiczną nad benzyną i olejem napędowym. Zarówno metan jak i mieszanina propanu –butanu są czystymi chemicznie gazami składającymi się tylko z wodoru i węgla – a ich stosowanie w silnikach spalinowych nie wymaga żadnych domieszek, w przeciwieństwie do  benzyn i oleju napędowego. W rezultacie paliwa gazowe są paliwami ekologicznymi, ponieważ emitują mniej substancji szkodliwych do atmosfery, a emitowane substancje są mniej szkodliwe dla organizmu ludzkiego. Ta zaleta paliw gazowych pozwala w wielu krajach prowadzących politykę proekologiczną na mniejsze obciążanie paliw gazowych podatkami lub akcyzą, czy też wręcz niepobieranie ich w przypadku sprzedaży tych paliw. Przeprowadzone analizy wykazują, że jest to z korzyścią dla budżetów tych państw, ponieważ oszczędności wydatków na opiekę medyczną są większe niż podatki i akcyza które zostałyby pobrane przy sprzedaży ekologicznych paliw gazowych.

Autogaz w cenie

Dzięki niższym kosztom wydobycia i przetworzenia oraz mniejszym obciążeniom podatkowym paliwa gazowe były, są i będą tańsze od tradycyjnych paliw ropopochodnych. Na przestrzeni ostatniego dwudziestolecia paliwa gazowe – zarówno LPG jak i CNG – w Polsce były zawsze tańsze od benzyn, czy też oleju napędowego. Nie było nawet jednego dnia, aby ceny gazu zbliżyły się do cen paliw tradycyjnych – zawsze były niższe, a cena LPG, które jest szeroko rozpowszechnione w Polsce, oscylowała na poziomie zbliżonym do 50 proc. ceny benzyny.

Zobacz też: Instalacja gazowa dla silników Diesla!

Walory dywersyfikacji

Od szeregu lat dużo mówi się o dywersyfikacji, a w wielu krajach dużo się też robi w zakresie stosowania różnych paliw, rozwijając infrastrukturę niezbędną do zakupu, transportu i dystrybucji (sprzedaży) paliw gazowych. Dywersyfikacja pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz negocjowanie lepszych (niższych) cen u dostawców poszczególnych paliw. Umożliwia zakup danego paliwa od dowolnego dostawcy bez względu na położenie geopolityczne. Przykładem takiej inwestycji w Polsce jest terminal LNG w Świnoujściu, który nie tylko pozwoli na import metanu z dowolnego miejsca na świecie, ale także na jego łatwy transport cysternami samochodowymi lub kolejowymi w dowolne miejsce w kraju oraz również eksport za granicę.

Niekończący się gaz

Znane aktualnie i dostępne dla wydobycia zasoby gazu są wielokrotnie większe niż ropy naftowej i wg szacunków wystarczą na setki lat – to przemawia dodatkowo za systematycznym zwiększaniem udziału gazu jako paliwa do silników. Należy pamiętać o coraz szerszym wykorzystywaniu ropy naftowej w przemyśle chemicznym, którego nie da się zastąpić innymi surowcami.

Tańsza ropa naftowa oznacza tańszy gaz, a wzrost jej cen powoduje podwyższenie ceny gazu. Jednak zawsze paliwa gazowe są i będą tańsze od benzyny i oleju napędowego. Niestety, przemysł motoryzacyjny ukierunkował się głównie na silniki benzynowe oraz diesla i mało który producent pojazdów oferuje silniki zasilane gazem. Na szczęście, szczególnie w Europie, mamy dobrze rozwinięte systemy gazowe pojazdów, łatwo dostępne na rynku wtórnym do niemalże wszystkich silników benzynowych oraz diesla. Dostępność technologii w połączeniu z łatwo dostępnymi paliwami gazowymi na europejskich szlakach komunikacyjnych gwarantuje, że rynek autogazu może się dalej rozwijać, a to oznacza bardziej przystępne ceny i coraz wyższą jakość usług dla „autogazowiczów”.

Tekst: Grzegorz Jarzyński, Prezes Zarządu Elpigaz/Wiceprzewodniczący Komisji ds. autogazu Polskiej Organizacji Gazu Płynnego

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA