REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek paliw gazowych - komentarz eksperta

Subskrybuj nas na Youtube
Rynek paliw gazowych - komentarz eksperta
Rynek paliw gazowych - komentarz eksperta
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co ma wpływ n cenę gazu? Czy LPG jest przyjaźniejsze środowisku niż paliwa płynne? Czy gaz, jako paliwo, będzie oraz popularniejszy?

Ceny paliw na dystrybutorach mają znaczący wpływ na koszty nie tylko transportu, ale w ogóle całej sfery produkcyjnej oraz usługowej w każdej gospodarce – zarówno wolnorynkowej jak i sterowanej. Na cenę paliwa składa się cena surowca, koszty przetworzenia, koszty transportu, obciążenia podatkowe i akcyzowe oraz marża producenta i sprzedawców (dystrybutorów, stacji paliw).

REKLAMA

REKLAMA

Paliwa to nie tylko benzyny i olej napędowy wytwarzane z ropy naftowej, ale także gaz w różnych postaciach: LPG – mieszanina propanu i butanu, CNG – sprężony gaz ziemny (metan), LNG – ciekły gaz ziemny (metan). Ceny paliw gazowych w dużej mierze zależą od cen ropy naftowej, ale nie ulegają tak szybkim zmianom – szczególnie jeżeli chodzi o gaz ziemny (metan)

Ze względu na znacznie łatwiejszy i mniej kosztowny proces wydobycia i przeróbki gazów wykorzystywanych jako paliwa, są one zdecydowanie tańsze od ropopochodnych paliw płynnych. Zatem cena surowca w przeliczeniu na wartość opałową (ilość uzyskiwanej energii)  w przypadku paliw gazowych jest dużo niższa. 

Zobacz też: Zunifikowany sekwencyjny wtrysk gazu Stella BELLA

Ekologiczny punkt widzenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paliwa gazowe mają przewagę ekologiczną nad benzyną i olejem napędowym. Zarówno metan jak i mieszanina propanu –butanu są czystymi chemicznie gazami składającymi się tylko z wodoru i węgla – a ich stosowanie w silnikach spalinowych nie wymaga żadnych domieszek, w przeciwieństwie do  benzyn i oleju napędowego. W rezultacie paliwa gazowe są paliwami ekologicznymi, ponieważ emitują mniej substancji szkodliwych do atmosfery, a emitowane substancje są mniej szkodliwe dla organizmu ludzkiego. Ta zaleta paliw gazowych pozwala w wielu krajach prowadzących politykę proekologiczną na mniejsze obciążanie paliw gazowych podatkami lub akcyzą, czy też wręcz niepobieranie ich w przypadku sprzedaży tych paliw. Przeprowadzone analizy wykazują, że jest to z korzyścią dla budżetów tych państw, ponieważ oszczędności wydatków na opiekę medyczną są większe niż podatki i akcyza które zostałyby pobrane przy sprzedaży ekologicznych paliw gazowych.

Autogaz w cenie

Dzięki niższym kosztom wydobycia i przetworzenia oraz mniejszym obciążeniom podatkowym paliwa gazowe były, są i będą tańsze od tradycyjnych paliw ropopochodnych. Na przestrzeni ostatniego dwudziestolecia paliwa gazowe – zarówno LPG jak i CNG – w Polsce były zawsze tańsze od benzyn, czy też oleju napędowego. Nie było nawet jednego dnia, aby ceny gazu zbliżyły się do cen paliw tradycyjnych – zawsze były niższe, a cena LPG, które jest szeroko rozpowszechnione w Polsce, oscylowała na poziomie zbliżonym do 50 proc. ceny benzyny.

Zobacz też: Instalacja gazowa dla silników Diesla!

Walory dywersyfikacji

Od szeregu lat dużo mówi się o dywersyfikacji, a w wielu krajach dużo się też robi w zakresie stosowania różnych paliw, rozwijając infrastrukturę niezbędną do zakupu, transportu i dystrybucji (sprzedaży) paliw gazowych. Dywersyfikacja pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz negocjowanie lepszych (niższych) cen u dostawców poszczególnych paliw. Umożliwia zakup danego paliwa od dowolnego dostawcy bez względu na położenie geopolityczne. Przykładem takiej inwestycji w Polsce jest terminal LNG w Świnoujściu, który nie tylko pozwoli na import metanu z dowolnego miejsca na świecie, ale także na jego łatwy transport cysternami samochodowymi lub kolejowymi w dowolne miejsce w kraju oraz również eksport za granicę.

Niekończący się gaz

REKLAMA

Znane aktualnie i dostępne dla wydobycia zasoby gazu są wielokrotnie większe niż ropy naftowej i wg szacunków wystarczą na setki lat – to przemawia dodatkowo za systematycznym zwiększaniem udziału gazu jako paliwa do silników. Należy pamiętać o coraz szerszym wykorzystywaniu ropy naftowej w przemyśle chemicznym, którego nie da się zastąpić innymi surowcami.

Tańsza ropa naftowa oznacza tańszy gaz, a wzrost jej cen powoduje podwyższenie ceny gazu. Jednak zawsze paliwa gazowe są i będą tańsze od benzyny i oleju napędowego. Niestety, przemysł motoryzacyjny ukierunkował się głównie na silniki benzynowe oraz diesla i mało który producent pojazdów oferuje silniki zasilane gazem. Na szczęście, szczególnie w Europie, mamy dobrze rozwinięte systemy gazowe pojazdów, łatwo dostępne na rynku wtórnym do niemalże wszystkich silników benzynowych oraz diesla. Dostępność technologii w połączeniu z łatwo dostępnymi paliwami gazowymi na europejskich szlakach komunikacyjnych gwarantuje, że rynek autogazu może się dalej rozwijać, a to oznacza bardziej przystępne ceny i coraz wyższą jakość usług dla „autogazowiczów”.

Tekst: Grzegorz Jarzyński, Prezes Zarządu Elpigaz/Wiceprzewodniczący Komisji ds. autogazu Polskiej Organizacji Gazu Płynnego

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA