Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo
REKLAMA
REKLAMA
43% ankietowanych deklaruje, że przed wymianą auta zwraca uwagę na koszty eksploatacji oraz spalanie. To szczególnie istotne dla czterdziestolatków (50%) oraz osób w grupie wiekowej 60+ (49%).
REKLAMA
Bezpieczeństwo
Aspekt ekonomiczny jest ważniejszy niż czynniki techniczne, takie jak rodzaj silnika, moc czy wielkość. Jednak 36% respondentów uważa bezpieczeństwo pojazdu za kluczową kwestię. Kobiety (40%) bardziej niż mężczyźni (31%) przywiązują wagę do tego aspektu.
Marka samochodu
Dla 35% polskich kierowców istotna jest również marka samochodu. To może wynikać z przekonania, że konkretne firmy mają lepszą ofertę lub wiążą się z większym prestiżem.
Wpływ kryteriów wizualnych i pochodzenia samochodu
REKLAMA
Jak wskazuje badanie, Polacy kierują się bardzo różnymi kryteriami przy zakupie samochodu. Okazuje się, że jednym z mniej istotnych czynników jest wygląd pojazdu. Tym aspektem podczas zakupu kieruje się tylko ponad jedna piąta z nich. Kwestia wizualna jest wiodąca dla osób z najmłodszej grupy wiekowej, między 18 a 29 rokiem życia - 35 proc., a najmniej ważna dla osób 60+ - 14 proc. W dalszej kolejności kierowcy wymieniają jakość wykonania - 16 proc., komfort wnętrza - 15 proc. i ekologiczność samochodu - 13 proc. Na ostatnich miejscach wspominają o dostępności części zamiennych - 10 proc., a także pochodzeniu pojazdu - 8 proc.
Dla niektórych Polaków ważny jest też kraj pochodzenia samochodu, ponieważ kojarzy się z określoną jakością, niezawodnością i prestiżem. Kierowcy ufają markom z krajów o długiej tradycji motoryzacyjnej, takich jak Niemcy, Japonia czy USA, których pojazdy cieszą się renomą solidnych i innowacyjnych. W rezultacie państwo pochodzenia może znacząco wpłynąć na decyzje zakupowe i lojalność klientów. Mimo że tylko co dwunasty Polak kieruje się krajem produkcji podczas zakupu auta, to kierowcy mają wyraźne preferencje dotyczące wyboru marki z określonych państw.
43 proc. respondentów wybrałoby model europejski. Najważniejsze jest to dla dwudziestolatków - 56 proc., a odsetek ten spada wraz z wiekiem badanych i w grupie seniorów wynosi tylko 29 proc.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 7-17 maja br. na osobach, które mają prawo jazdy i aktywnie je wykorzystują, na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=1000.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.