REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak polscy kierowcy naprawiają samochody? Wnioski nie są dobre

oprac. Kuba Brzeziński
Jak polscy kierowcy naprawiają samochody?
Jak polscy kierowcy naprawiają samochody? Wnioski nie są dobre
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Prawie 70 proc. Polaków nie decyduje samodzielnie o wyborze części do naprawy swojego samochodu – wynika z badania OTOMOTO przeprowadzonego w kwietniu przez Minds and Roses. A to nie koniec wniosków.

W badaniu przeprowadzonym w kwietniu br. przez Minds & Roses dla OTOMOTO, platformy, na której można znaleźć 4 miliony ogłoszeń z częściami motoryzacyjnymi z różnych kategorii, kierowcy byli pytani o to, jak podchodzą do naprawy swoich samochodów, na co zwracają uwagę przy wyborze warsztatu oraz części i dlaczego rzadko decydują się na korzystanie z części używanych. W badaniu wzięło udział 900 osób, posiadaczy samochodów w wieku do 5 lat, między 5 a 10 i powyżej 11 lat.

REKLAMA

REKLAMA

Mechanik musi być. Oszczędności? To rezygnacja z napraw aut

W kwietniowym badaniu dwie trzecie kierowców przyznało, że o wyborze części do samochodu decydują razem z mechanikiem lub zostawiają decyzję po stronie mechanika. Tylko 33% badanych wskazało, że zakupem części do swojego samochodu zajmuje się osobiście, najczęściej wskazując przy tym te elementy, które ze względu na eksploatację samochodu, wymagają regularnej wymiany: oleje, klocki i tarcze hamulcowe, żarówki, filtry, akumulator oraz opony, koła i wycieraczki.

Wśród kierowców w Polsce wyraźnie dominuje poczucie wzrostu cen związanych z naprawą samochodu w ostatnim roku, a 69 proc. kierowców nie widzi możliwości obniżenia kosztów naprawy swojego pojazdu. W związku z sytuacją ekonomiczną aż 45 proc. kierowców zrezygnowała z naprawy samochodu w ciągu ostatniego roku. Część badanych przyznała, że z powodu cen przełożyła naprawy na późniejszy okres (18 proc.) lub ograniczyła budżet na naprawy (14 proc.). Obecnie wiele pojazdów wymagających interwencji specjalisty, z powodu konieczności ograniczenia kosztów, jeździ więc po ulicach.

Jak polscy kierowcy naprawiają samochody? Kilka kolejnych wniosków

  • 41 proc. kierowców jako najważniejszy czynnik decydujący o wyborze zakładu serwisowego wskazało cenę. Koszty okazały się zdecydowanie ważniejszym argumentem niż jakość świadczonych usług, które docenia 24 proc. respondentów, a nawet zaufanie do mechanika, determinujące wybór zakładu u mniej niż jedna trzecia kierowców.
  • Tylko 14 proc. badanych przyznaje, że zdarza im się samodzielnie naprawiać samochód, a zaledwie 6 proc. deklaruje, że najczęściej podczas konieczności naprawy samochodu radzi sobie bez wsparcia mechanika.
  • Tylko 41 proc. badanych zna różnicę między częściami używanymi a regenerowanymi, a nieco ponad połowa badanych nie wie, gdzie kupuje się części używane. Na niewielką popularność części używanych z pewnością wpływa też przekonanie 52 proc. kierowców o tym, że na rynku nie ma zaufanych firm oferujących używane części do samochodów.

Jakie części zamienne kupują polscy kierowcy? Często używane...

Używane części do samochodów cieszą się popularnością wśród  jedna trzecia kierowców, którzy jako ich największą zaletę wymieniają cenę – wskazuje na nią 79 proc. osób deklarujących korzystanie z części używanych. Widać wyraźnie, że dla kierowców części używane są dobrym sposobem na obniżenie kosztów naprawy samochodu – przyznaje to 68 proc. wszystkich badanych. Do decyzji o wyborze używanych części brakuje im jednak wiedzy o samych częściach oraz zaufania do sprzedających.

REKLAMA

Zdecydowana większość kupujących wybiera do swoich samochodów części nowe – oryginalne lub zamienniki. Swoje decyzje argumentują przekonaniem o dłuższej żywotności nowych części (75 proc.), ale też obawami związanymi z decyzją o zakupie części używanych - 69 proc. kierowców sądzi, że wybór części używanych wymaga wiedzy specjalistycznej. Badani, którzy przyznali, że nie wybierają części używanych, argumentowali swoje decyzje opinią, że części używane stwarzają powody do obaw związanych z ich awaryjnością (59 proc.), brakiem gwarancji (41 proc.), jakością (28 proc.) i bezpieczeństwem (27 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA