REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak polscy kierowcy naprawiają samochody? Wnioski nie są dobre

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
oprac. Kuba Brzeziński
Jak polscy kierowcy naprawiają samochody?
Jak polscy kierowcy naprawiają samochody? Wnioski nie są dobre
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Prawie 70 proc. Polaków nie decyduje samodzielnie o wyborze części do naprawy swojego samochodu – wynika z badania OTOMOTO przeprowadzonego w kwietniu przez Minds and Roses. A to nie koniec wniosków.

W badaniu przeprowadzonym w kwietniu br. przez Minds & Roses dla OTOMOTO, platformy, na której można znaleźć 4 miliony ogłoszeń z częściami motoryzacyjnymi z różnych kategorii, kierowcy byli pytani o to, jak podchodzą do naprawy swoich samochodów, na co zwracają uwagę przy wyborze warsztatu oraz części i dlaczego rzadko decydują się na korzystanie z części używanych. W badaniu wzięło udział 900 osób, posiadaczy samochodów w wieku do 5 lat, między 5 a 10 i powyżej 11 lat.

REKLAMA

REKLAMA

Mechanik musi być. Oszczędności? To rezygnacja z napraw aut

W kwietniowym badaniu dwie trzecie kierowców przyznało, że o wyborze części do samochodu decydują razem z mechanikiem lub zostawiają decyzję po stronie mechanika. Tylko 33% badanych wskazało, że zakupem części do swojego samochodu zajmuje się osobiście, najczęściej wskazując przy tym te elementy, które ze względu na eksploatację samochodu, wymagają regularnej wymiany: oleje, klocki i tarcze hamulcowe, żarówki, filtry, akumulator oraz opony, koła i wycieraczki.

Wśród kierowców w Polsce wyraźnie dominuje poczucie wzrostu cen związanych z naprawą samochodu w ostatnim roku, a 69 proc. kierowców nie widzi możliwości obniżenia kosztów naprawy swojego pojazdu. W związku z sytuacją ekonomiczną aż 45 proc. kierowców zrezygnowała z naprawy samochodu w ciągu ostatniego roku. Część badanych przyznała, że z powodu cen przełożyła naprawy na późniejszy okres (18 proc.) lub ograniczyła budżet na naprawy (14 proc.). Obecnie wiele pojazdów wymagających interwencji specjalisty, z powodu konieczności ograniczenia kosztów, jeździ więc po ulicach.

Jak polscy kierowcy naprawiają samochody? Kilka kolejnych wniosków

  • 41 proc. kierowców jako najważniejszy czynnik decydujący o wyborze zakładu serwisowego wskazało cenę. Koszty okazały się zdecydowanie ważniejszym argumentem niż jakość świadczonych usług, które docenia 24 proc. respondentów, a nawet zaufanie do mechanika, determinujące wybór zakładu u mniej niż jedna trzecia kierowców.
  • Tylko 14 proc. badanych przyznaje, że zdarza im się samodzielnie naprawiać samochód, a zaledwie 6 proc. deklaruje, że najczęściej podczas konieczności naprawy samochodu radzi sobie bez wsparcia mechanika.
  • Tylko 41 proc. badanych zna różnicę między częściami używanymi a regenerowanymi, a nieco ponad połowa badanych nie wie, gdzie kupuje się części używane. Na niewielką popularność części używanych z pewnością wpływa też przekonanie 52 proc. kierowców o tym, że na rynku nie ma zaufanych firm oferujących używane części do samochodów.

Jakie części zamienne kupują polscy kierowcy? Często używane...

Używane części do samochodów cieszą się popularnością wśród  jedna trzecia kierowców, którzy jako ich największą zaletę wymieniają cenę – wskazuje na nią 79 proc. osób deklarujących korzystanie z części używanych. Widać wyraźnie, że dla kierowców części używane są dobrym sposobem na obniżenie kosztów naprawy samochodu – przyznaje to 68 proc. wszystkich badanych. Do decyzji o wyborze używanych części brakuje im jednak wiedzy o samych częściach oraz zaufania do sprzedających.

REKLAMA

Zdecydowana większość kupujących wybiera do swoich samochodów części nowe – oryginalne lub zamienniki. Swoje decyzje argumentują przekonaniem o dłuższej żywotności nowych części (75 proc.), ale też obawami związanymi z decyzją o zakupie części używanych - 69 proc. kierowców sądzi, że wybór części używanych wymaga wiedzy specjalistycznej. Badani, którzy przyznali, że nie wybierają części używanych, argumentowali swoje decyzje opinią, że części używane stwarzają powody do obaw związanych z ich awaryjnością (59 proc.), brakiem gwarancji (41 proc.), jakością (28 proc.) i bezpieczeństwem (27 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA