REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż nowych samochodów w 2023 roku rośnie? Pozornie tak...

oprac. Kuba Brzeziński
Sprzedaż nowych samochodów w 2023 roku rośnie?
Sprzedaż nowych samochodów w 2023 roku rośnie? Pozornie tak...
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż nowych samochodów w 2023 roku rośnie? W marcu liczba rejestracji nowych aut osobowych w UE wystrzeliła. Zarejestrowano łącznie ponad milion aut, co daje wzrost aż o 29 proc. rok do roku. To jednak w dużej mierze pozory. Sprawdźcie czemu.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Aut, ACEA, przedstawiło dane wskazujące na bardzo silny wzrost sprzedaży nowych samochodów w UE. Marcowa liczba rejestracji, przekraczająca milion sztuk, była o 29 proc. większa niż w marcu 2022. Cały pierwszy kwartał zamknął się natomiast liczbą rejestracji na poziomie niemal 2,7 mln sztuk, co daje wzrost o 18 proc. Na rynku czuć więc optymizm, ale do przedstawionych przez ACEA danych należy podchodzić ostrożnie. Zwraca na to uwagę Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

REKLAMA

Sprzedaż nowych samochodów w 2023 roku w UE rośnie. Tylko co z tego...

REKLAMA

Unijne statystyki na pierwszy rzut oka wyglądają imponująco. Jeśli jednak cofniemy się do 2018 roku, tj. ostatniego roku przed pandemią, to zobaczymy, że wówczas liczba aut osobowych zarejestrowanych w UE licząc bez Wielkiej Brytanii, wyniosła w I kw. prawie 3,5 miliona sztuk. W samym marcu było to 1,3 miliona rejestracji. Względem 2018 roku mamy zatem spadki odpowiednio o 23 proc. i 18 proc. Widać więc, że pomimo znacznej poprawy względem roku 2022, z czego bardzo się cieszymy, europejskiemu rynkowi motoryzacyjnemu daleko jeszcze do poziomów sprzed pandemii – zauważa Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Wniosek? Ten może być jeden. Sam wzrost rejestracji w I kw. 2023 r. jest przede wszystkim zjawiskiem o charakterze podażowym, a nie wyraźnym odbiciem popytu na nowe samochody w UE. Na to jeszcze trzeba poczekać. Doszło do kumulacji odbiorów aut, tych zamówionych na przykład 9-10 miesięcy temu, a także pojazdów zamówionych np. 3-4 miesiące temu, gdy terminy produkcyjne zaczęły się już wyraźnie skracać, a dostępność samochodów wzrosła. To spowodowało kumulację rejestracji, a nie realne odbicie się rynku po latach chudych. Zjawisko nie pokazuje zatem pełni trendów rynkowych.

Sprzedaż nowych samochodów w Europie a rynek globalny

Kumulacja sprzedaży sprzed kilku miesięcy czy często nawet roku, to nie pierwsze niekorzystne zjawisko, które można dostrzec na rynku sprzedaży samochodów. Bo warto pamiętać o jeszcze jednym faktorze. Europa nie jest jedynym czy też głównym rynkiem zbytu dla producentów. Na sprawę warto zatem spojrzeć globalnie. Zwłaszcza że jest szereg czynników, które mogą nas zawrócić i spowodować ponowny spadek dostępności fabrycznie nowych samochodów.

Dla przykładu chińska gospodarka przeżywa obecnie spowolnienie, ale jeśli doszłoby do odbicia popytu konsumpcyjnego w Chinach, jego efektem będzie przekierowanie światowej produkcji i dostaw aut na rynek chiński, w konsekwencji czego w Europie znów mogłyby pojawić się ograniczenia w dostępności samochodów – ostrzega Michał Knitter.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wygląda sprzedaż nowych samochodów w Polsce w 2023 r.?

Jeśli chodzi o cały rynek nowych aut, to w I kwartale, ze wzrostem na poziomie 21 proc. rok do roku, Polska uplasowała się, według danych ACEA, nieco powyżej unijnej średniej (plus 18 proc.). Wzrostowi rejestracji nowych aut towarzyszą dalsze podwyżki cen katalogowych. Według najnowszych danych IBRM Samar, tj. za luty, średnia cena nowego auta wyniosła rekordowe 163 tys. zł i była o 13 proc. większa niż przed rokiem. Samochody są obecnie katalogowo droższe o kilkanaście procent względem początku ub.r., ale uwzględniając rabaty, wprowadzone przez część marek, odczuwalna wysokość podwyżek to średnio kilka procent.

Producenci wracają do rabatów. Szczególnie ci segmentu premium

REKLAMA

Część marek uruchomiła rabaty wynoszące od kilku tysięcy złotych do nawet kilkunastu procent (w skrajnych przypadkach), a inne z tym zwlekają i obserwują rynek. Sytuacja doprowadziła jednak do powstania bardzo interesującej sytuacji z punktu widzenia nabywcy.

Jednocześnie widzimy ciekawe zjawisko polegające na tym, że w efekcie polityki rabatowej stosowanej przez marki klasy premium, ceny aut z tego segmentu zbliżyły się do marek bardziej masowych – podkreśla wiceprezes Carsmile.

Przykładem może być zbliżanie się cen Hyundaia Tucsona oraz Audi Q5 (bogata wersja Tucsona kosztuje katalogowo ok. 180-190 tys. zł, a ceny Q5 zaczynają się od nieco ponad 200 tys. zł).

Sprzedaż nowych samochodów elektrycznych w 2023 roku. Widać wzrosty!

Największy procentowy wzrost miał miejsce w segmencie aut elektrycznych, których w I kwartale br. zarejestrowano w Unii 321 tysięcy, co daje wzrost o ponad 43 proc. rok do roku (tylko w marcu liczba rejestracji elektryków skoczyła aż o 58 proc.). W tej grupie imponująco na tle innych państw UE wypadła Polska, ze wzrostem aż o 82 proc., choć liczbowo to tylko 4 tysiące nowych elektryków zarejestrowanych w naszym kraju w I kwartale. W marcu w Unii auta elektryczne stanowiły 14 proc. łącznych rejestracji. Polska jest jednak jeszcze daleka od tego poziomu.

Spodziewam się, że pod koniec tego roku w Polsce, udział aut elektrycznych w nowej sprzedaży osiągnie 5 do 10 proc. wobec 4 proc. obecnie. Będzie to w głównej mierze efekt rosnących zamówień tego typu pojazdów ze strony firm, a także administracji publicznej - mówi Michał Knitter.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA