REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy Polaków stać na samochody elektryczne? A rok 2035 za pasem...

Czy Polaków stać na samochody elektryczne?
Czy Polaków stać na samochody elektryczne? A rok 2035 za pasem...
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy Polaków stać na samochody elektryczne? To ważne pytanie w perspektywie nowych wymogów unijnych i roku 2035. Sprawdźmy co mówią dane.

Zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych po 2035 roku. To już pewne!

Rada UE przyjęła już przepisy w ramach pakietu Fit for 55, które oznaczają de facto zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 roku (wyjątkiem są paliwa syntetyczne). Tak, ich celem jest poprawa jakości powietrza i stopowanie zmian klimatycznych. Tyle że przepisy przecież nie pojawiają się w próżni, a środowisku rządzonym przez wiele uwarunkowań. Te mogą dotyczyć nie tylko nawyków kierowców, ale również ich możliwości finansowych. 12 lat przed kluczową zmianą warto zatem zadać sobie ważne pytanie. Czy Polaków stać na samochody elektryczne?

REKLAMA

To zapytanie i kilka innych postanowili zadać twórcy porównywarki ubezpieczeniowej rankomat.pl. Jak brzmiały odpowiedzi? Niestety te nie napawają przesadnym optymizmem...

Czy Polaków stać na samochody elektryczne?

REKLAMA

Jeżeli granice pomiędzy cenami aut elektrycznych i spalinowych nie zaczną się w przyszłości zacierać, to po wprowadzeniu zakazu sprzedaży nowych samochodów z napędem spalinowym dla większości Polaków zakup auta elektrycznego może stanowić poważny problem.

Budżet, którym na dzień dzisiejszy dysponuje 31 proc. uczestników badania, jest niewystarczający. 18 proc. osób przyznało, że nie stać ich na samochód elektryczny nawet po sprzedaży auta, który obecnie posiadają. Z kolei 13 proc. ankietowanych może przeznaczyć na ten cel zaledwie do 10 tys. złotych. To praktycznie wyklucza ich z grona potencjalnych nabywców pojazdu eco. Na rynku wtórnym znajdą w tej cenie co najwyżej auto powypadkowe lub bez baterii. Za sprawny najtańszy używany samochód elektryczny zarejestrowany w Polsce trzeba obecnie zapłacić ok. 20 tysięcy złotych.

Czy Polaków stać na samochody elektryczne?

Czy Polaków stać na samochody elektryczne?

Czy Polaków stać na samochody elektryczne? A rok 2035 za pasem...

Materiały prasowe Rankomat.pl

Czy Polacy popierają zakaz sprzedaży samochodów spalinowych?

REKLAMA

Polaków w zdecydowanej większości nie stać na samochód elektryczny. A ci, których budżety łapią się w możliwość zakupu eko-auta i tak będą musieli zdecydować się na model używany, w którym stan baterii można postawić pod dużym znakiem zapytania. W związku z tym warto zadać kolejne pytanie. Mianowicie, czy Polacy popierają zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uczestnicy badania byli bardzo sceptycznie nastawieni do nowych przepisów unijnych. Za wprowadzeniem zakazu rejestracji nowych aut spalinowych od 2035 roku opowiedziało się zaledwie 9 proc. ankietowanych. Za to aż 41 proc. było temu zdecydowanie przeciwnych. Podobna grupa (39 proc.) byłaby wprawdzie skłonna je poprzeć, ale tylko warunkowo. Najczęściej wymienianym warunkiem był koszt zakupu auta porównywalny z ceną samochodu spalinowego (24 proc.). Istotna okazała się także infrastruktura ładowania.

Czy Polaków stać na samochody elektryczne?

Czy Polaków stać na samochody elektryczne?

Czy Polaków stać na samochody elektryczne? A rok 2035 za pasem...

Materiały prasowe Rankomat.pl

Czy zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych po 2035 roku wejdzie w życie?

Nowe przepisy są restrykcyjne. To pewne. Choć tworzą dwie furtki. O pierwszej wspomnieliśmy wcześniej. Zakazem sprzedaży nowych aut spalinowych po roku 2035 nie będą objęte auta zasilane paliwami syntetycznymi. Po drugie UE ma monitorować stan tramsformacji w stronę elektrycznej motoryzacji i reagować na ewentualne opóźnienia. Czy to może zatem oznaczać, że zakaz de facto nigdy nie wejdzie w życie? Ku takiemu stanowi rzeczy skłaniają się ankietowani z badania Rankomatu. Najwięcej osób odpowiedziało, że planowane przepisy nie zostaną lub raczej nie zostaną przyjęte (52,8 proc.). Zdecydowanie na tak opowiedziało się zaledwie 2 proc. ankietowanych.

Czy Polaków stać na samochody elektryczne?

Czy Polaków stać na samochody elektryczne?

Czy Polaków stać na samochody elektryczne? A rok 2035 za pasem...

Materiały prasowe Rankomat.pl

Jeśli nowe przepisy wejdą w życie (w 2026 r. planowana jest rewizja rozporządzenia), to produkcja samochodów elektrycznych z pewnością będzie wyglądać inaczej niż obecnie. Powinna także poprawić się infrastruktura ładowania. Niewykluczone, że ceny aut używanych spadną do poziomu porównywalnego z autami spalinowymi. Poza tym, nowe przepisy nie wykluczają korzystania oraz rejestracji używanych samochodów z silnikami spalinowymi po 2035 roku. Rynek wtórny będzie więc na nie nadal otwarty. Ich właściciele mogą jednak mieć coraz większy problem z dostępnością nowych części zamiennych, czy nawet wjazdem do niektórych miast.

OC dla auta elektrycznego. Czemu jest tańsze?

Na koniec ciekawostka. Wiecie że właściciele samochodów elektrycznych mogą liczyć na niższą składkę OC? Fakt ten wyraźnie potwierdzają dane Rankomatu.

Czy Polaków stać na samochody elektryczne?

Czy Polaków stać na samochody elektryczne?

Czy Polaków stać na samochody elektryczne? A rok 2035 za pasem...

Materiały prasowe Rankomat.pl

Dziś atutem aut elektrycznych w oczach ubezpieczycieli jest stosunkowo młody wiek pojazdu i niski przebieg. Wynika on jednak ze stosunkowo niedawno rozpoczętej na szerszą skalę produkcji. Gdy pojazdy eco będą się starzeć i na drogach przybędzie więcej aut elektrycznych, a ich kierowcy zaczną powodować więcej wypadków, ryzyko ubezpieczenia wzrośnie i wraz z nim cena obowiązkowej polisy – mówi Stefania Stuglik, ekspertka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA