REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi dla samochodów elektrycznych

Subskrybuj nas na Youtube
Mitsubishi i-MiEV Fot. Mateusz Szymański
Mitsubishi i-MiEV Fot. Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Aby zwiększyć popyt na auta elektryczne w Polsce, rząd chce wprowadzić zmiany przepisów, by ułatwić codzienną eksploatację samochodów zasilanych prądem.

Nad ekologicznymi propozycjami w Warszawie pracuje już magistracki zespół. W jego skład wchodzą przedstawiciele stołecznego biura infrastruktury, Zarządu Dróg Miejskich oraz miejski inżynier ruchu.

REKLAMA

REKLAMA

„Chcemy wspierać rozwój zielonej motoryzacji. Jest tylko jeden problem: oznakowanie samochodów elektrycznych” - tłumaczy Bartosz Milczarczyk, rzecznik prasowy UM Warszawa.Obawy magistratu dotyczą puszczenia aut elektrycznych na buspas. Jest ryzyko, że pojazdy spalinowe także zaczną jeździć po buspasach. Policja nie będzie mogła nic zrobić, bo nie odróżni w ruchu jednego auta od drugiego.

Zobacz też: Czy dopłaty do zakupu aut elektrycznych zachęcą klientów?

Tylko wyraźne oznaczenie tych aut może zmniejszyć ryzyko zamieszania.

REKLAMA

„Najlepiej gdyby były to tablice rejestracyjne w zielonym kolorze” - proponuje Milczarczyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak do wprowadzenia takiego oznakowania samorząd nie ma prawa. Musi to zrobić władza centralna.

„Nad takim rozwiązaniem pracuje specjalny zespół ds. motoryzacji działający przy Ministerstwie Gospodarki. Czekamy na rozstrzygnięcia w tej sprawie” – mówi Milczarczyk.

Przedstawiciele resortu gospodarki nie podali konkretnego terminu zakończenia prac, ale w Warszawie są niemal pewni, że stanie się to najpóźniej na początku 2012 r.  Na początku przyszłego roku magistrat chce wpuścić elektryczne auta na warszawskie buspasy.

Zobacz też: Elektryczny Smart teraz także na dwóch kołach

Branża motoryzacyjna przyjmuje takie zapowiedzi z umiarkowanym entuzjazmem.

„Żeby nie skończyło się tylko na zapowiedziach” – odpowiada Katarzyna Siekowska, dyrektor marketingu i PR w e+, firmie, która zajmuje się m.in. leasingiem oraz wypożyczaniem aut elektrycznych.

Zdaniem Katarzyny Siekowskiej ślad za Warszawą poszłyby inne miasta, gdyby tylko wprowadzono odpowiednie rozwiązania na szczeblu centralnym. Obecnie w Krakowie mówi się o pozwoleniu na przejazd samochodem elektrycznym przez strefę A wokół Rynku Głównego a także o zwolnieniu takich samochodów z opłat parkowania.

Takie rozwiązania zdecydowały się największe miasta europejskie, takie jak Berlin, Paryż czy Londyn. W ten sposób minimalizują emisję spalin do środowiska i zmniejszają ruch w centrach miast. Na razie samochodów elektrycznych jest mało, a na dodatek są one drogie. Za oferowane już na polskim rynku Mitsubishi i-MiEV czy Peugeot iON trzeba zapłacić grubo ponad 100 tys. zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA