REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Auta elektryczne niebezpieczne dla pieszych

Ekologiczne rodzaje napędu, oprócz oczywistej oszczędności, są niezwykle ciche i niesłyszalne dla pieszych, którzy nadjeżdżający samochód kojarzą z dźwiękiem silnika.  Fot. Mateusz Szymański
Ekologiczne rodzaje napędu, oprócz oczywistej oszczędności, są niezwykle ciche i niesłyszalne dla pieszych, którzy nadjeżdżający samochód kojarzą z dźwiękiem silnika. Fot. Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Na ulicach pojawia się co raz więcej aut elektrycznych i hybrydowych. Ekologiczne rodzaje napędu są niezwykle ciche, przez co dochodzi do potrąceń pieszych, którzy nie słyszą nadjeżdżającego auta.

Do przypadków potrąceń pieszych z powodu zbyt cichej pracy napędów elektrycznych dochodziło już w Japonii. Człowiek od lat, dźwięk nadjeżdżającego samochodu kojarzy z dźwiękiem jego silnika. W przypadku aut napędzanych elektrycznie (w momencie gdy nie pracuje jednostka spalinowa) nie słychać praktycznie nic. A bezszelestnie nadjeżdżające auto, stanowi zagrożenie dla pieszych.

REKLAMA

Pierwszym autem, w którym pojawił się system ostrzegania przed nadjeżdżającym samochodem jest nowy, hybrydowy Infiniti M35h. System nazywa się VSP (Approaching Vehicle Sound for Pedestrians) i imituje odgłosy nadjeżdżającego auta. Generuje przy tym dźwięki o różnej częstotliwości, tak aby nie zaskoczyć pieszych i jest włączany automatycznie od momentu ruszenia do prędkości około 30 km/h.

Zobacz też: Pierwsza jazda Infiniti M35 Hybrid: ekorewolucja nieunikniona

REKLAMA

Wkrótce w Europie i USA mają ulec zmianie przepisy dotyczące dźwięków emitowanych przez auta elektryczne. Firma Delphi przewiduje, że taki system już wkrótce stanie się obowiązkowym wyposażeniem każdej hybrydy czy miejskiego, elektrycznego malucha.

Dlatego firma stworzyła dwa generatory dźwięku, które są skonstruowane tak aby spełniały ewentualne wymogi prawne co do minimalnego poziomu dźwięku emitowanego przez auta zasilane silnikiem innym niż spalinowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Mitsubishi i-MiEV – najdroższe auto do miasta

Sygnalizatory firmy Delphi, umożliwiają pieszym zorientowanie się, że nadjeżdża samochód. Urządzenia będą zamontowane pod maską auta, i będą mogły generować dźwięki o częstotliwości od 500 Hz do 10 kHz, możliwe jest również odtwarzanie melodii. Niewykluczone więc, że w przyszłości elektryczne auta będą emitowały dźwięk silnika spalinowego.

Infiniti M35 Hybrid fot. Infiniti
Infiniti
Infiniti
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA