Półroczne opóźnienie z oddaniem odcinka autostrady A2
REKLAMA
REKLAMA
Problem z wytyczeniem środkowego odcinka autostrady A2 o długości 20 kilometrów między Łagowem i Torzymiem, może wpłynąć na termin oddania drogi. Koncesjonariusz drogi, spółka Autostrada Wielkopolska II, pierwotnie zakładała, że budowa zostanie ukończona w listopadzie 2011 roku.
Najprawdopodobniej w listopadzie do dyspozycji kierowców oddany zostanie tylko jeden pas jezdni w obu kierunkach. Przyczyną takiego rozwiązania są problemy techniczne, które uniemożliwiają eksploatacje całości.
REKLAMA
Zobacz również: Budowa kolejnego odcinka S3 rozpoczęta
REKLAMA
Jak tłumaczył prezes AWSA II, Andrzej Patalas, wykonawca będzie potrzebował kilku miesięcy na utwardzenie podłoża odcinka, gdyż znajdują się na nim duże ilości tzw. gruntów słabonośnych (nawet na głębokości powyżej 30m). Prac budowlanych nie można kontynuować, dopóki nasyp nie przestanie osiadać.
Jeżeli nawierzchnia autostrady nie zostanie wybetonowana przed wrześniem, kierowcy będą mogli z niej korzystać dopiero na wiosnę. Termin zostanie wydłużony z obawy przed zniszczeniem nowej powierzchni środkami chemicznymi używanymi zimą, a tym samym wykonawca straciłby gwarancję.
Koncesjonariusz nie może dopuścić do opóźnienia, gdyż zgodnie z umową koncesyjną najpóźniej do 20 maja 2012 roku, cały fragment autostrady z Nowego Tomyśla do Świecia musi zostać oddany. Zaś w listopadzie 2011 roku musi być zapewniona przejezdność drogi.
REKLAMA
Inwestor i Ministerstwo Infrastruktury, jak dotąd nie mówili nic o zamkniętym odcinku A2. Zdawali sobie jednak sprawę, że w listopadzie nie będą jeszcze gotowe stacje benzynowe, restauracje czy toalety, a także bramki do pobierania opłat, które zostaną uruchomione w maju.
Problem z A2 zszedł na dalszy plan, gdyż jak twierdzi GDDKiA w 2011 roku drogowcy planują oddać w sumie 355 km autostrad. Rząd czuwa by nie doszło do opóźnień, a planowane inwestycje (m.in. obwodnica Rzeszowska, Wrocławia, trzy śląskie fragmenty autostrady A1 oraz trasa z Grudziądza do Torunia) zostały ukończone w terminie. Na listopad i grudzień zaplanowano oddanie aż sześciu z dziesięciu odcinków. Żeby wszystko poszło zgodnie z planem wykonawcy będą kontynuować pracę możliwą do prowadzenia również zimą.
Zobacz również: Opłaty na A4 mogą spowodować zakorkowanie Opola
W sierpniu 2008 roku Ministerstwo Infrastruktury przyznało koncesję na budowę 106-cio kilometrowego odcinka A2 Autostradzie Wielkopolskiej II. Strabag AG i Kulczyk Holding są głównymi udziałowcami tej spółki. Z ramienia rządu za powstanie tej drogi odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Od maja 2012 r. opłaty pobierane od kierowców, za korzystanie z autostrady trafią do Krajowego Funduszu Drogowego. Wynagrodzenie ( dla AWSA) za udostępnienie drogi nie będzie zależne od natężenia ruchu.
Jest to największy projekt w Polsce, dotyczący budowy i eksploatacji autostrady A2, w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
REKLAMA
REKLAMA