Solaris pracuje nad nowym autobusem
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Firma Solaris Bus & Coach S.A nieustannie się rozwija i ciągle tworzy innowacyjne pojazdy. W 2006 roku, jako pierwszy europejski producent, wprowadziła do produkcji seryjnej autobus z napędem hybrydowym, a od 2011 posiada w ofercie elektrobusy. Najnowszym projektem, nad którym pracuje Biuro Badań i Rozwoju przedsiębiorstwa jest dwuprzegubowy trolejbus o długości aż 24 metrów. Prototypowy pojazd, Solaris Trollino 24, powstaje z myślą o stworzeniu platformy do przyszłej, seryjnej produkcji pojazdów 24-metrowych z napędem hybrydowym, elektrycznym oraz trolejbusów. Zakończenie prac nad nowym pojazdem jest planowane na połowę 2018 roku. Kolejnym krokiem na drodze do sukcesu będzie przetransportowanie autobusu do wybranych europejskich miast, podczas których nowy Solaris będzie przechodził badania homologacyjne dopuszczające go do ruchu pasażerskiego.
REKLAMA
Według producenta Solaris Trollino 24 będzie pojazdem bardzo zaawansowanym technicznie. Napęd będą stanowić dwa silniki trakcyjne, napędzające dwie osie napędowe. Zamontowany w trolejbusie pakiet baterii o pojemności 94 Ah (58 kWh) ładowany będzie podczas jazdy z trakcji trolejbusowej poprzez stosowany tradycyjnie w trolejbusach pantograf dwupolowy. Energia zgromadzona w bateriach wykorzystywana będzie z kolei do zasilania napędu, gdy trolejbus znajduje się poza trakcją elektryczną. Aby ułatwić manewry w ruchu miejskim, czwarta oś pojazdu będzie skrętna. Pojazd, o unikatowym układzie drzwi 2-2-2-2-2, wyposażony zostanie ponadto m.in. w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego.
Osoby pracujące nad nowym autobusem zadbają również o komfort podróży pasażerów i przyjemne warunki pracy dla kierowcy. Klimatyzowane miejsce pracy kierowcy będzie wyposażone w ogrzewany i wentylowany fotel z obrotnicą umożliwiający dobór najbardziej ergonomicznej pozycji. Kierowca będzie miał także do dyspozycji dwa 8-calowe monitory wyświetlające obraz z kamery skierowanej na pantograf, a także zewnętrzne kamery zamontowanej za drugim przegubem. W kabinie kierowcy nie zabraknie również monitora, dzięki któremu kierowca będzie mógł obserwować obraz z kamer monitoringu zamontowanych przy każdych drzwiach, a także kamery cofania. Pojazd posiadać będzie również rozbudowany system informacji pasażerskiej, na który składać się będą tablice kierunkowe oraz trzy 29-calowe monitory zamontowane w przestrzeni pasażerskiej. Dodatkowo, o komfort podróży pasażerów dbać będzie wydajna klimatyzacja oraz liczne gniazda USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych. Oświetlenie wnętrza innowacyjnego trolejbusu wykonane będzie w energooszczędnej technologii LED. W przestrzeni pasażerskiej zagospodarowano aż 53 miejsca siedzące, z których 16 jest dostępnych z niskiej podłogi, co ułatwi korzystanie z nich osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Producent przewidział także miejsca na wózki inwalidzkie i dziecięce oraz zatokę do przewożenia rowerów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.