REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Japońska limuzyna na wodór

Honda Clarity Fuel Cell
Honda Clarity Fuel Cell
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Honda przedstawiła swój pierwszy samochód z napędem wodorowym przeznaczony do produkcji seryjnej, model Clarity Fuel Cell. Model ten nie będzie emitował żadnych zanieczyszczeń do atmosfery. Jedynym produktem ubocznym jaki będzie wydzielał z siebie to woda!

Honda Clarity Fuel Cell

Dzięki zastosowaniu najbardziej zaawansowanych rozwiązań technicznych Hondy, Clarity Fuel Cell będzie pierwszym na świecie seryjnym sedanem na wodór, mieszczącym zarówno stos ogniw paliwowych, jak i układ napędowy pod maską, pod którą w tradycyjnych samochodach spalinowych mieści się silnik i skrzynia biegów. Zasilany wodorem model Clarity Fuel Cell będzie dostępny w sprzedaży w Japonii od początku 2016 roku. Więcej informacji na temat europejskiej premiery pojazdu zostanie podanych w 2016 roku.

REKLAMA

Wszystko pod maską

REKLAMA

Zespoły samochodu rozplanowano zgodnie z zasadą „maksimum dla człowieka, minimum dla maszyny”. Poprzez minimalizację wymiarów elementów układu napędowego, udało się uzyskać wielkość wnętrza, która zapewnia komfortowe warunki podróży dla pięciu osób, tak jak w przypadku sedana z konwencjonalnym napędem. Dzięki zastosowaniu najnowszych, opracowanych przez Hondę rozwiązań technicznych, udało się zredukować wymiary stosu ogniw paliwowych i układu napędowego do rozmiarów silnika benzynowego V6 o podobnej mocy.

Pomimo niewielkiego rozmiaru układu napędowego, zastosowane przez Hondę, zaawansowane rozwiązania techniczne pozwoliły uzyskać parametry stosu ogniw paliwowych na najwyższym światowym poziomie. Opracowane przez Hondę kanałowe separatory falowego przepływu wodoru są bardziej zaawansowane, niż kiedykolwiek przedtem, a ogniwa posiadają teraz wyższą wydajność i bardziej smukły kształt, dzięki zmniejszeniu grubości każdej celi o 1 mm (czyli o 20%). Wszystkie te usprawnienia zastosowane łącznie pozwoliły zmniejszyć rozmiary stosu ogniw paliwowych o 33% w stosunku do ogniw użytych zaledwie kilka lat temu w modelu FCX Clarity. Poprawa parametrów robi jeszcze większe wrażenie po uwzględnieniu zwiększonej mocy silnika elektrycznego do 130 kW (177 KM), przy czym gęstość wytwarzanej energii zwiększyła się o 60%, do 3,1 kW/l.

Zobacz też: Samochody hybrydowe: świetna sprzedaż Toyoty Mirai

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Honda uważa, że opracowanie zwartego układu napędowego z wodorowymi ogniwami paliwowymi pozwoli na zastosowanie go w całej gamie pojazdów i pomoże w szerokim rozpowszechnieniu samochodów napędzanych za pośrednictwem ogniw paliwowych.

Największa wygoda eksploatacji w klasie samochodów wodorowych

REKLAMA

Clarity Fuel Cell jest wyposażony w wysokociśnieniowy zbiornik paliwa umożliwiający przechowywanie wodoru przy ciśnieniu 70 MPa, co pozwoliło na zwiększenie masy paliwa i wydłużenie zasięgu samochodu bez tankowania. W połączeniu z wydajnym układem przeniesienia napędu oraz obniżonym zużyciem energii przez pojazd, Clarity Fuel Cell uzyskuje najlepszy zasięg w klasie porównywalnych samochodów wyposażonych w ogniwa paliwowe, przejeżdżając na pełnym zbiorniku ponad 700 kilometrów bez tankowania.

Ponadto wysokociśnieniowy zbiornik można szybko napełnić, gdyż tankowanie trwa około 3 minut przy ciśnieniu wodoru 70 MPa i przy temperaturze 20°C. Te i inne zalety powodują, że Clarity Fuel Cell zapewnia wygodę codziennej eksploatacji podobną do tej w samochodach z tradycyjnymi silnikami spalinowymi.

Niepowtarzalne wrażenia z jazdy

Elektryczny silnik samochodu został zaprojektowany tak, by dobrze wykorzystywać wysoką moc ogniw paliwowych wspomaganych przez akumulator litowo-jonowy. Jest to silnik o dużej mocy, dzięki czemu przeniesienie jej na koła samochodu pozwala na natychmiastowe uzyskanie bardzo dobrych osiągów. Dzięki korzystnej charakterystyce ze stale rosnącą wartością momentu obrotowego, silnik o mocy maksymalnej 130 kW (177 KM) - bez konieczności stosowania skrzyni biegów - zapewnia modelowi Clarity Fuel Cell płynne przyspieszenie w każdym zakresie prędkości - od startu zatrzymanego, aż do prędkości maksymalnej.

Natychmiastowe dynamiczne przyspieszenia, zachwycająca jakość jazdy i cisza we wnętrzu tworzą wyjątkowo atrakcyjną kombinację zalet. Clarity Fuel Cell oferuje dwa tryby jazdy: tryb "Normal" zapewniający rozsądną równowagę pomiędzy zużyciem paliwa i osiągami oraz tryb „Sport”, którego priorytetem jest zapewnienie autu jak najlepszych przyspieszeń.

Wyjątkowy styl

Nadwozie Clarity Fuel Cell zostało zaprojektowane tak, by wyróżnić samochód na drodze, zapewniając mu też znakomite własności aerodynamiczne. Reflektory wykonane w całości w technice LED, z ostrymi, smukłymi kształtami i 18-calowe aluminiowe obręcze kół z aerodynamicznym i stylowym wzornictwem podkreślają szczególny charakter samochodu.

Wnętrze Clarity Fuel Cell łączy zaawansowane rozwiązania z wytworną atmosferą, zapewniając kierowcy relaksujące i komfortowe warunki jazdy. Zaawansowany interfejs kierowcy zbudowano zgodnie z obowiązującą w Hondzie zasadą umożliwienia natychmiastowego rozpoznawania funkcji poszczególnych elementów i intuicyjnego ich używania. Przejrzyste i niezwykle przestronne wnętrze wykonano z materiałów charakterystycznych dla segmentu premium, co współgra z charakterem całego samochodu, zapewniając komfort i radość podróży.

Honda Clarity Fuel Cell w Europe i udział w projekcie HyFIVE

Honda planuje wprowadzenie modelu Clarity Fuel Cell na rynki europejskie w ograniczonym zakresie już w 2016 roku. Honda jest jedną z pięciu firm samochodowych tworzących konsorcjum HyFive i w jego ramach dostarczy część samochodów w ramach floty 110 pojazdów, które będą na terenie Europy służyły do popularyzacji, promocji rozwoju, wykorzystania i prezentacji zalet tego nowoczesnego napędu.

W Wielkiej Brytanii Honda pracuje ze swoimi dostawcami w celu zachęcania do lokalnej produkcji i wykorzystania energii wodorowej poprzez uruchomienie zasilanej energią słoneczną stacji tankowania wodoru na terenie zakładów Honda of the UK Manufacturing w Swindon. Stacja ta będzie otwarta do użytku publicznego (z zastrzeżeniem zakończenia odpowiednich procedur) i będzie w stanie zapewnić tankowanie każdemu pojazdowi napędzanemu za pośrednictwem wodorowych ogniw paliwowych.

Honda Clarity Fuel Cell
Honda
Honda Clarity Fuel Cell
Honda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA