REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Japońska limuzyna na wodór

Honda Clarity Fuel Cell
Honda Clarity Fuel Cell
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Honda przedstawiła swój pierwszy samochód z napędem wodorowym przeznaczony do produkcji seryjnej, model Clarity Fuel Cell. Model ten nie będzie emitował żadnych zanieczyszczeń do atmosfery. Jedynym produktem ubocznym jaki będzie wydzielał z siebie to woda!

Honda Clarity Fuel Cell

Dzięki zastosowaniu najbardziej zaawansowanych rozwiązań technicznych Hondy, Clarity Fuel Cell będzie pierwszym na świecie seryjnym sedanem na wodór, mieszczącym zarówno stos ogniw paliwowych, jak i układ napędowy pod maską, pod którą w tradycyjnych samochodach spalinowych mieści się silnik i skrzynia biegów. Zasilany wodorem model Clarity Fuel Cell będzie dostępny w sprzedaży w Japonii od początku 2016 roku. Więcej informacji na temat europejskiej premiery pojazdu zostanie podanych w 2016 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Wszystko pod maską

Zespoły samochodu rozplanowano zgodnie z zasadą „maksimum dla człowieka, minimum dla maszyny”. Poprzez minimalizację wymiarów elementów układu napędowego, udało się uzyskać wielkość wnętrza, która zapewnia komfortowe warunki podróży dla pięciu osób, tak jak w przypadku sedana z konwencjonalnym napędem. Dzięki zastosowaniu najnowszych, opracowanych przez Hondę rozwiązań technicznych, udało się zredukować wymiary stosu ogniw paliwowych i układu napędowego do rozmiarów silnika benzynowego V6 o podobnej mocy.

Pomimo niewielkiego rozmiaru układu napędowego, zastosowane przez Hondę, zaawansowane rozwiązania techniczne pozwoliły uzyskać parametry stosu ogniw paliwowych na najwyższym światowym poziomie. Opracowane przez Hondę kanałowe separatory falowego przepływu wodoru są bardziej zaawansowane, niż kiedykolwiek przedtem, a ogniwa posiadają teraz wyższą wydajność i bardziej smukły kształt, dzięki zmniejszeniu grubości każdej celi o 1 mm (czyli o 20%). Wszystkie te usprawnienia zastosowane łącznie pozwoliły zmniejszyć rozmiary stosu ogniw paliwowych o 33% w stosunku do ogniw użytych zaledwie kilka lat temu w modelu FCX Clarity. Poprawa parametrów robi jeszcze większe wrażenie po uwzględnieniu zwiększonej mocy silnika elektrycznego do 130 kW (177 KM), przy czym gęstość wytwarzanej energii zwiększyła się o 60%, do 3,1 kW/l.

REKLAMA

Zobacz też: Samochody hybrydowe: świetna sprzedaż Toyoty Mirai

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Honda uważa, że opracowanie zwartego układu napędowego z wodorowymi ogniwami paliwowymi pozwoli na zastosowanie go w całej gamie pojazdów i pomoże w szerokim rozpowszechnieniu samochodów napędzanych za pośrednictwem ogniw paliwowych.

Największa wygoda eksploatacji w klasie samochodów wodorowych

Clarity Fuel Cell jest wyposażony w wysokociśnieniowy zbiornik paliwa umożliwiający przechowywanie wodoru przy ciśnieniu 70 MPa, co pozwoliło na zwiększenie masy paliwa i wydłużenie zasięgu samochodu bez tankowania. W połączeniu z wydajnym układem przeniesienia napędu oraz obniżonym zużyciem energii przez pojazd, Clarity Fuel Cell uzyskuje najlepszy zasięg w klasie porównywalnych samochodów wyposażonych w ogniwa paliwowe, przejeżdżając na pełnym zbiorniku ponad 700 kilometrów bez tankowania.

Ponadto wysokociśnieniowy zbiornik można szybko napełnić, gdyż tankowanie trwa około 3 minut przy ciśnieniu wodoru 70 MPa i przy temperaturze 20°C. Te i inne zalety powodują, że Clarity Fuel Cell zapewnia wygodę codziennej eksploatacji podobną do tej w samochodach z tradycyjnymi silnikami spalinowymi.

Niepowtarzalne wrażenia z jazdy

Elektryczny silnik samochodu został zaprojektowany tak, by dobrze wykorzystywać wysoką moc ogniw paliwowych wspomaganych przez akumulator litowo-jonowy. Jest to silnik o dużej mocy, dzięki czemu przeniesienie jej na koła samochodu pozwala na natychmiastowe uzyskanie bardzo dobrych osiągów. Dzięki korzystnej charakterystyce ze stale rosnącą wartością momentu obrotowego, silnik o mocy maksymalnej 130 kW (177 KM) - bez konieczności stosowania skrzyni biegów - zapewnia modelowi Clarity Fuel Cell płynne przyspieszenie w każdym zakresie prędkości - od startu zatrzymanego, aż do prędkości maksymalnej.

Natychmiastowe dynamiczne przyspieszenia, zachwycająca jakość jazdy i cisza we wnętrzu tworzą wyjątkowo atrakcyjną kombinację zalet. Clarity Fuel Cell oferuje dwa tryby jazdy: tryb "Normal" zapewniający rozsądną równowagę pomiędzy zużyciem paliwa i osiągami oraz tryb „Sport”, którego priorytetem jest zapewnienie autu jak najlepszych przyspieszeń.

Wyjątkowy styl

Nadwozie Clarity Fuel Cell zostało zaprojektowane tak, by wyróżnić samochód na drodze, zapewniając mu też znakomite własności aerodynamiczne. Reflektory wykonane w całości w technice LED, z ostrymi, smukłymi kształtami i 18-calowe aluminiowe obręcze kół z aerodynamicznym i stylowym wzornictwem podkreślają szczególny charakter samochodu.

Wnętrze Clarity Fuel Cell łączy zaawansowane rozwiązania z wytworną atmosferą, zapewniając kierowcy relaksujące i komfortowe warunki jazdy. Zaawansowany interfejs kierowcy zbudowano zgodnie z obowiązującą w Hondzie zasadą umożliwienia natychmiastowego rozpoznawania funkcji poszczególnych elementów i intuicyjnego ich używania. Przejrzyste i niezwykle przestronne wnętrze wykonano z materiałów charakterystycznych dla segmentu premium, co współgra z charakterem całego samochodu, zapewniając komfort i radość podróży.

Honda Clarity Fuel Cell w Europe i udział w projekcie HyFIVE

Honda planuje wprowadzenie modelu Clarity Fuel Cell na rynki europejskie w ograniczonym zakresie już w 2016 roku. Honda jest jedną z pięciu firm samochodowych tworzących konsorcjum HyFive i w jego ramach dostarczy część samochodów w ramach floty 110 pojazdów, które będą na terenie Europy służyły do popularyzacji, promocji rozwoju, wykorzystania i prezentacji zalet tego nowoczesnego napędu.

W Wielkiej Brytanii Honda pracuje ze swoimi dostawcami w celu zachęcania do lokalnej produkcji i wykorzystania energii wodorowej poprzez uruchomienie zasilanej energią słoneczną stacji tankowania wodoru na terenie zakładów Honda of the UK Manufacturing w Swindon. Stacja ta będzie otwarta do użytku publicznego (z zastrzeżeniem zakończenia odpowiednich procedur) i będzie w stanie zapewnić tankowanie każdemu pojazdowi napędzanemu za pośrednictwem wodorowych ogniw paliwowych.

Honda Clarity Fuel Cell
Honda
Honda Clarity Fuel Cell
Honda
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA