REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Japońska limuzyna na wodór

Subskrybuj nas na Youtube
Honda Clarity Fuel Cell
Honda Clarity Fuel Cell
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Honda przedstawiła swój pierwszy samochód z napędem wodorowym przeznaczony do produkcji seryjnej, model Clarity Fuel Cell. Model ten nie będzie emitował żadnych zanieczyszczeń do atmosfery. Jedynym produktem ubocznym jaki będzie wydzielał z siebie to woda!

Honda Clarity Fuel Cell

Dzięki zastosowaniu najbardziej zaawansowanych rozwiązań technicznych Hondy, Clarity Fuel Cell będzie pierwszym na świecie seryjnym sedanem na wodór, mieszczącym zarówno stos ogniw paliwowych, jak i układ napędowy pod maską, pod którą w tradycyjnych samochodach spalinowych mieści się silnik i skrzynia biegów. Zasilany wodorem model Clarity Fuel Cell będzie dostępny w sprzedaży w Japonii od początku 2016 roku. Więcej informacji na temat europejskiej premiery pojazdu zostanie podanych w 2016 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Wszystko pod maską

Zespoły samochodu rozplanowano zgodnie z zasadą „maksimum dla człowieka, minimum dla maszyny”. Poprzez minimalizację wymiarów elementów układu napędowego, udało się uzyskać wielkość wnętrza, która zapewnia komfortowe warunki podróży dla pięciu osób, tak jak w przypadku sedana z konwencjonalnym napędem. Dzięki zastosowaniu najnowszych, opracowanych przez Hondę rozwiązań technicznych, udało się zredukować wymiary stosu ogniw paliwowych i układu napędowego do rozmiarów silnika benzynowego V6 o podobnej mocy.

Pomimo niewielkiego rozmiaru układu napędowego, zastosowane przez Hondę, zaawansowane rozwiązania techniczne pozwoliły uzyskać parametry stosu ogniw paliwowych na najwyższym światowym poziomie. Opracowane przez Hondę kanałowe separatory falowego przepływu wodoru są bardziej zaawansowane, niż kiedykolwiek przedtem, a ogniwa posiadają teraz wyższą wydajność i bardziej smukły kształt, dzięki zmniejszeniu grubości każdej celi o 1 mm (czyli o 20%). Wszystkie te usprawnienia zastosowane łącznie pozwoliły zmniejszyć rozmiary stosu ogniw paliwowych o 33% w stosunku do ogniw użytych zaledwie kilka lat temu w modelu FCX Clarity. Poprawa parametrów robi jeszcze większe wrażenie po uwzględnieniu zwiększonej mocy silnika elektrycznego do 130 kW (177 KM), przy czym gęstość wytwarzanej energii zwiększyła się o 60%, do 3,1 kW/l.

REKLAMA

Zobacz też: Samochody hybrydowe: świetna sprzedaż Toyoty Mirai

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Honda uważa, że opracowanie zwartego układu napędowego z wodorowymi ogniwami paliwowymi pozwoli na zastosowanie go w całej gamie pojazdów i pomoże w szerokim rozpowszechnieniu samochodów napędzanych za pośrednictwem ogniw paliwowych.

Największa wygoda eksploatacji w klasie samochodów wodorowych

Clarity Fuel Cell jest wyposażony w wysokociśnieniowy zbiornik paliwa umożliwiający przechowywanie wodoru przy ciśnieniu 70 MPa, co pozwoliło na zwiększenie masy paliwa i wydłużenie zasięgu samochodu bez tankowania. W połączeniu z wydajnym układem przeniesienia napędu oraz obniżonym zużyciem energii przez pojazd, Clarity Fuel Cell uzyskuje najlepszy zasięg w klasie porównywalnych samochodów wyposażonych w ogniwa paliwowe, przejeżdżając na pełnym zbiorniku ponad 700 kilometrów bez tankowania.

Ponadto wysokociśnieniowy zbiornik można szybko napełnić, gdyż tankowanie trwa około 3 minut przy ciśnieniu wodoru 70 MPa i przy temperaturze 20°C. Te i inne zalety powodują, że Clarity Fuel Cell zapewnia wygodę codziennej eksploatacji podobną do tej w samochodach z tradycyjnymi silnikami spalinowymi.

Niepowtarzalne wrażenia z jazdy

Elektryczny silnik samochodu został zaprojektowany tak, by dobrze wykorzystywać wysoką moc ogniw paliwowych wspomaganych przez akumulator litowo-jonowy. Jest to silnik o dużej mocy, dzięki czemu przeniesienie jej na koła samochodu pozwala na natychmiastowe uzyskanie bardzo dobrych osiągów. Dzięki korzystnej charakterystyce ze stale rosnącą wartością momentu obrotowego, silnik o mocy maksymalnej 130 kW (177 KM) - bez konieczności stosowania skrzyni biegów - zapewnia modelowi Clarity Fuel Cell płynne przyspieszenie w każdym zakresie prędkości - od startu zatrzymanego, aż do prędkości maksymalnej.

Natychmiastowe dynamiczne przyspieszenia, zachwycająca jakość jazdy i cisza we wnętrzu tworzą wyjątkowo atrakcyjną kombinację zalet. Clarity Fuel Cell oferuje dwa tryby jazdy: tryb "Normal" zapewniający rozsądną równowagę pomiędzy zużyciem paliwa i osiągami oraz tryb „Sport”, którego priorytetem jest zapewnienie autu jak najlepszych przyspieszeń.

Wyjątkowy styl

Nadwozie Clarity Fuel Cell zostało zaprojektowane tak, by wyróżnić samochód na drodze, zapewniając mu też znakomite własności aerodynamiczne. Reflektory wykonane w całości w technice LED, z ostrymi, smukłymi kształtami i 18-calowe aluminiowe obręcze kół z aerodynamicznym i stylowym wzornictwem podkreślają szczególny charakter samochodu.

Wnętrze Clarity Fuel Cell łączy zaawansowane rozwiązania z wytworną atmosferą, zapewniając kierowcy relaksujące i komfortowe warunki jazdy. Zaawansowany interfejs kierowcy zbudowano zgodnie z obowiązującą w Hondzie zasadą umożliwienia natychmiastowego rozpoznawania funkcji poszczególnych elementów i intuicyjnego ich używania. Przejrzyste i niezwykle przestronne wnętrze wykonano z materiałów charakterystycznych dla segmentu premium, co współgra z charakterem całego samochodu, zapewniając komfort i radość podróży.

Honda Clarity Fuel Cell w Europe i udział w projekcie HyFIVE

Honda planuje wprowadzenie modelu Clarity Fuel Cell na rynki europejskie w ograniczonym zakresie już w 2016 roku. Honda jest jedną z pięciu firm samochodowych tworzących konsorcjum HyFive i w jego ramach dostarczy część samochodów w ramach floty 110 pojazdów, które będą na terenie Europy służyły do popularyzacji, promocji rozwoju, wykorzystania i prezentacji zalet tego nowoczesnego napędu.

W Wielkiej Brytanii Honda pracuje ze swoimi dostawcami w celu zachęcania do lokalnej produkcji i wykorzystania energii wodorowej poprzez uruchomienie zasilanej energią słoneczną stacji tankowania wodoru na terenie zakładów Honda of the UK Manufacturing w Swindon. Stacja ta będzie otwarta do użytku publicznego (z zastrzeżeniem zakończenia odpowiednich procedur) i będzie w stanie zapewnić tankowanie każdemu pojazdowi napędzanemu za pośrednictwem wodorowych ogniw paliwowych.

Honda Clarity Fuel Cell
Honda
Honda Clarity Fuel Cell
Honda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA