Odświeżone Porsche 911: gruntowne zmiany
REKLAMA
REKLAMA
Porsche 911 2016
REKLAMA
Porsche 911 od dziesięcioleci jest najlepiej sprzedającym się samochodem sportowym na świecie. Nowa generacja modelu umacnia się na prowadzeniu – dzięki innowacyjnym, turbodoładowanym silnikom typu bokser, zaawansowanej konstrukcji podwozia, które jeszcze lepiej łączy osiągi z komfortem, oraz nowym multimediom została do tego odpowiednio przygotowana. Za sprawą ponad 40-letniego doświadczenia w budowie jednostek turbo - zarówno w autach wyścigowych, jak i seryjnych – nowe motory 911 Carrera wyznaczają wzorce w dziedzinie osiągów, przyjemności z jazdy i efektywności. Dynamikę jazdy dodatkowo potęguje skrętna tylna oś, po raz pierwszy opcjonalnie dostępna dla modeli Carrera.
REKLAMA
Z zewnątrz nowe Porsche 911 Carrera wyróżnia się licznymi udoskonaleniami: począwszy od nowych przednich lamp z czteropunktowymi światłami do jazdy dziennej przez pozbawione wgłębień klamki drzwi aż do przeprojektowanej tylnej pokrywy z pionowymi żaluzjami oraz nowych tylnych lamp z charakterystycznymi, czteropunktowymi światłami hamowania. W kabinie uwagę zwraca nowy, montowany seryjnie system multimedialny Porsche Communication Management z ekranem dotykowym. Oferuje on zdecydowanie bogatszy zakres funkcji, a przy tym jest znacznie prostszy w obsłudze.
Nowe silniki turbo: 20 KM więcej i niższe zużycie paliwa
Całkowicie nowa generacja jednostek biturbo sprawia, że przyjemność z jazdy 911 Carrera staje się jeszcze intensywniejsza: tylne koła modelu 911 Carrera napędza teraz silnik o mocy 370 KM (272 kW), a 911 Carrera S – 420 KM (309 kW). W obu przypadkach moc względem poprzedników wzrosła o 20 KM (15 kW).
Obie jednostki mają po 6 cylindrów i 3 litry pojemności. Silnik montowany w modelu 911 Carrera S osiąga wyższą moc za sprawą modyfikacji turbosprężarek, układu wydechowego i oprogramowania sterującego.
REKLAMA
Nowe motory Porsche generują też znacznie wyższy maksymalny moment obrotowy – odpowiednio, 450 i 500 Nm (w każdym przypadku przyrost wynosi 60 Nm). W obu wersjach jest on teraz dostępny w szerokim zakresie od 1700 do 5000 obr./min. Równocześnie, z maksymalną prędkością obrotową równą 7500 obr./min, nowe silniki zdecydowanie wkraczają poza standardy reprezentowane przez konwencjonalne jednostki turbo. Podkreśla to zresztą ich donośna, typowa dla Porsche ścieżka dźwiękowa.
Każda nowa odsłona 911 legitymuje się lepszymi osiągami i efektywnością. To samo dotyczy najnowszej generacji modelu. Zależnie od wariantu, nowe silniki mogą być o blisko 12% oszczędniejsze od poprzednich - zużycie paliwa ograniczono tu nawet o 1 l/100 km. Nowe 911 Carrera z przekładnią PDK zużywa średnio 7,4 l/100 km (o 0,8 l/100 km mniej niż dotychczas), a 911 Carrera S z PDK – 7,7 l/100 km (-1,0 l/100 km).
Ikona Porsche ma przy tym imponującą wydajność: 911 Carrera Coupé ze skrzynią Porsche-Doppelkupplung (PDK) i pakietem Sport Chrono przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,2 s, o 0,2 s szybciej niż poprzednik. 911 Carrera S z PDK oraz pakietem Sport Chrono potrzebuje na to zaledwie 3,9 s (również o 0,2 s szybciej). Tym samym, po raz pierwszy w historii, w sprincie do „setki” 911 z rodziny Carrera przebija magiczną granicę 4 s. Jednocześnie wzrosła prędkość maksymalna obu modeli: 911 Carrera osiąga teraz 295 km/h (+6 km/h), a 911 Carrera S – 308 km/h (+4 km/h).
W połączeniu z opcjonalnym pakietem Sport Chrono model 911 Carrera po raz pierwszy otrzymuje kierownicę z przełącznikiem wyboru trybu jazdy – zupełnie jak w modelu 918 Spyder. Kierowca może wybrać jeden z czterech programów: Normal, Sport, Sport Plus oraz Individual. Zależnie od specyfikacji, ten ostatni pozwala dobrać własną konfigurację samochodu i osobno zmieniać ustawienia systemu PASM, aktywnych poduszek silnika, strategii działania przekładni PDK oraz układu wydechowego. W połączeniu ze skrzynią PDK przełącznik ma dodatkowy przycisk – Sport Response Button. Po jego wciśnięciu układ napędowy przez 20 s pracuje w trybie maksymalnego przyspieszenia, na przykład w celu przeprowadzeniu manewru wyprzedzania. Przekładnia dobiera wtedy optymalne przełożenie, a silnik jeszcze bardziej spontanicznie reaguje na wciśnięcie pedału gazu.
Standard: udoskonalone zawieszenie PASM obniżone o 10 mm
W dziedzinie dynamiki jazdy 911 Carrera jest punktem odniesienia dla innych sportowych aut. Każda kolejna generacja jeszcze skuteczniej łączy bezkompromisowe osiągi z komfortem jazdy na co dzień. Po raz pierwszy wszystkie modele Carrera otrzymują nowe zawieszenie PASM (Porsche Active Suspension Management) z obniżonym o 10 mm prześwitem. Dodatkowo zwiększa ono stabilność w szybko pokonywanych zakrętach. Równocześnie nowa generacja amortyzatorów o większej rozpiętości siły tłumienia zapewnia wyższy komfort dzięki precyzyjniejszej charakterystyce działania i poprawia zachowanie nadwozia podczas dynamicznej jazdy. Nowe, standardowe obręcze z pięcioma podwójnymi ramionami zaopatrzono w ogumienie o obniżonych oporach toczenia i lepszych walorach trakcyjnych. Co więcej, wszystkie warianty mają teraz szersze tylne felgi (11,5 zamiast 11 cali), a 911 Carrera S otrzymuje także szersze opony (305 zamiast 295 mm).
Nowe Porsche 911 Carrera jest również opcjonalnie dostępne ze skrętną tylną osią, znaną z modeli 911 Turbo oraz 911 GT3. Dodatkowo zwiększa ona zwinność samochodu i zapewnia jeszcze wyższą stabilność podczas zmiany pasa przy dużych prędkościach. Przy okazji poprawia też zwrotność w ruchu miejskim dzięki średnicy zawracania mniejszej o 0,5 m. Lepsze prowadzenie uzupełnia nowa kierownica, podobna do tej z 918 Spyder. W bazowej wersji ma ona 375 mm średnicy, a w opcjonalnej wersji GT – 360 mm.
Praktyczność na co dzień zwiększa hydrauliczny system podnoszenia z siłownikami zintegrowanymi w kolumnach przedniej osi. Za naciśnięciem przycisku układ ten w ciągu 5 sekund zwiększa prześwit z przodu pojazdu o 40 mm, chroniąc tym samym podwozie przed uszkodzeniami, np. na stromym wyjeździe z garażu.
Nowy system multimedialny Porsche Communication Management z nawigacją internetową
Standardowe wyposażenie najnowszego 911 Carrera obejmuje nowo opracowany system multimedialny Porsche Communication Management (PCM) z modułem nawigacji internetowej i sterowaniem głosowym. Współpracuje on z dotykowym wyświetlaczem o przekątnej 7 cali, reagującym na gesty znane ze smartfonów. Za jego pośrednictwem użytkownik może na przykład wprowadzać komendy. Urządzenia mobilne można teraz łączyć z PCM za pośrednictwem Wi-Fi. Po raz pierwszy z centralnym podłokietnikiem zintegrowano schowek na smartfona z funkcją indukcyjnego ładowania baterii oraz oszczędzania jej dzięki systemowi wzmacniania sygnału sieci komórkowej. Kolejną nowością jest opcjonalny interfejs Apple CarPlay dla aparatów iPhone.
Udoskonalona nawigacja pobiera informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Zapewnia to bieżący ogląd sytuacji na drodze i pozwala odpowiednio szybko dostosować do niej trasę przejazdu. Z myślą o jeszcze lepszej orientacji po raz pierwszy z systemem zintegrowano również usługi Google Earth i Google Street View. PCM współpracuje także z systemem Porsche Car Connect i aplikacją Porsche Connect, które oferują m.in. zdalne sterowanie funkcjami pojazdu, wgranie szczegółów trasy do nawigacji oraz streaming muzyki pochodzącej od zewnętrznych dostawców.
Nowe i rozszerzone opcjonalne systemy wspomagające
Specyfikację 911 Carrera można teraz jeszcze lepiej dopasować do osobistych preferencji. W ofercie modelu debiutują kolejne, nowe lub rozszerzone systemy wspomagające. Wśród nich opcjonalny tempomat, który teraz dysponuje funkcją subtelnego przyhamowania po przekroczeniu ustawionej prędkości, na przykład podczas zjazdu ze wzniesienia. Montowany na życzenie adaptacyjny tempomat ACC w połączeniu z przekładnią PDK został wzbogacony o funkcję żeglowania. W określonych sytuacjach, podczas jazdy ze stałą prędkością lub bez obciążenia, odłącza ona sprzęgła w celu ograniczenia zużycia paliwa. Opcjonalny asystent zmiany pasa ruchu za pomocą radaru monitoruje tył auta i ostrzega kierowcę przed pojazdami znajdującymi się w martwym polu, wykorzystując diody LED w narożnikach lusterek. Dodatkowo, w Porsche 911 Carrera w standardzie znajduje się hamulec pokolizyjny, który zatrzymuje samochód w celu ograniczenia konsekwencji zderzenia.
Rynkowy debiut w grudniu
Nowe modele Porsche 911 Carrera trafią na polski rynek w grudniu 2015 r.
40 lat doświadczenia z silnikami turbo - w sporcie i produkcji seryjnej
Z innowacji i rozwiązań sprawdzonych przez Porsche w ekstremalnych warunkach wyścigów zawsze korzystają również auta seryjne. Testy w sportach motorowych w szczególności potwierdzają wydajność i żywotność nowych silników turbo w 911 Carrera. Przy ich budowie Porsche mogło polegać na swoim ponad 40-letnim doświadczeniu. Przykładowo, turbodoładowanie z zaworem bypass po raz pierwszy zostało zastosowane w 1972 roku w samochodzie wyścigowym 917/10, a 2 lata później trafiło do produkcji seryjnej w pierwszym Porsche 911 Turbo. W 1974 roku wprowadzono też pierwszy układ chłodzenia powietrza doładowującego w 917/10. Rok 1977 to premiera tej technologii w 911 Turbo 3.3. Do przełomowych rozwiązań w silnikach turbo należy także sekwencyjne turbodoładowanie z dwiema sprężarkami (po raz pierwszy w supersamochodzie 959), układ biturbo z dwiema sprężarkami pracującymi równolegle (po raz pierwszy w 911 Turbo, typoszereg 993) oraz regulacja zaworów dolotowych (po raz pierwszy w 911 Turbo, typoszereg 996).
Źródło: materiały prasowe Porsche
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.